Důvod přečtení:
V marketingu se podle mě dá najít vždy něco nového. Nejspíš to bude tou propojeností s psychologií, což je úžasně zajímavá věda. Jednou za čas si jen tak prostě přečtu něco o marketingu s čisté zvědavosti a tahle kniha je právě ono. Nic jsem o ní před přečtením nevěděl a přečetl jsem si jí prostě náhodou.
Myšlenky knihy:
Prodej reklamních předmětů - pokud se dají tyto předměty dobře spojit s vaší značkou a ještě k tomu jsou praktické, tak mohou velmi pomoci rozšířit povědomí o vás a o vašich dalších produktech. Navíc je to samozřejmě další typ výdělku.
Udržování vztahu s veřejností - to zajišťuje, že potenciální zákazníci chápou vaší značku a váš produkt. Mají tedy příležitost se sžít s vaší společností a ve výsledku s vaším produktem. Ovlivňovat to můžete asymetricky, to znamená že na základě zpětné vazby změníte samotnou komunikaci. Nebo symetricky, kdy vyřešíte podstatu daného problému změnou produktu, nebo společnosti a tudíž i vaší komunikace.
Pochopte předmět kampaně - pokud chcete úspěšně propagovat nějakou věc a firmu, pak musíte co nejúplněji pochopit o co se jedná a s jakou vizí to vchází na trh. To zaručí, že potenciální zákazníci nebudou z kampaně zmatení a jednodušeji se napojí na předmět vaší kampaně.
Produkt má hodnotu racionální a emocionální - tyto dvě hodnoty se mohou pro zákazníka dost lišit. Základem je ale to, trefit se do naladění zákazníka. Pokud má například předmět spojený s klidem a praktickým využíváním, tak se většinou nevyplatí tento pohled nabourat a propagovat mu to jako produkt vzrušující a mimořádný.
Přikažte si některé věci a zakažte jiné - pokud si takto vymezíte hranice při tvorbě kampaně, tak nejen že to usnadní vývoj dané kampaně. Zároveň bude totiž kampaň jasně specializovaná a tudíž více efektivní. Stačí tedy si sepsat věci které v kampani nesmí chybět a naopak věci do kterých se kampaň pouštět nesmí.
Jednotlivá média mají své specifika - je to myšlenka na první pohled naprosto jasná, ale zároveň se dá snadno opomenout. Při tvorbě kampaně musíte počítat s tím, že je v rádiu a v televizi jiná cílová skupina, že moderní produkt spíše dáte na internet než do katalogu, že novinový článek je vhodnější jako podpora kampaně narozdíl od televize, která může tvořit hlavní část…a tak dále.
Homorem spojit lidi - při vhodném využití humoru v kampani můžete dosáhnout toho, že se různější cílové skupiny spojí s vaší značkou a některé parametry cílových skupin jsou pak jakoby zapomenuty.
Praxe:
Do praxe jednotlivé myšlenky přenesl jen částečně, jelikož plné vyzkoušení vždy něco zarazilo. Každopádně nejvíce mě zaujaly první tři myšlenky, které jsem sem napsal. Všechny jsou při poslechu absolutně jasné, ale aplikovat je je komplikovanější než se zdá. Vyžaduje to hromadu informaci o produktu, společnosti a tak podobně a spoustu přemýšlení nad tím, jak se to dá chápat a z jakých důvodů. Při vypisování těchto věcí si člověk ale zvládne opravdu uvědomit některé hodnoty a prvky nad kterými před tím jenom nepřemýšlel. Dokáže to tedy otevřít v podstatě mnohem více možností propagace a také to pomůže při kreativní části tvorby kampaně.