Guerilla marketing
Autor: Jay Conrad Levinson
Proč právě tato kniha:
Už dlouhou dobu vím pouze povrchově, co to vlastě Guerilla marketing je a vzhledem k tomu, že se již skoro dva měsíce bavíme jak na TS, tak i na HS meetingách o různých druzích marketingu, tak jsem usoudil, že pro mě bude nejlepší, když tento odvážný marketing lépe poznám. Mým hlavním PROČ je především to, abych hlouběji pochopil Guerilla marketing a zvládnul ho aplikovat do praxe.
Co jsem si z knihy odnesl:
Guerilla marketing nejsou pouze záhadné kusy ledu v poušti, které ukrývají lahev Jagermaistra. Existuje obrovské množství způsobů, jak Guerilla marketing použít v náš prospěch.
Guerilla marketing = zaujmout co nejvíce lidí za co nejméně peněz.
V knize mě velmi zaujala myšlenka bezplatných služeb a informací pro zákazníka. Krásně se mi to spojilo s naší nedávnou ZS s Karolínou, která je autorkou IQ profilu Jak na reklamu a sítě. Karolína na svém profilu zveřejňuje rady a tipy na to, jak správně nastavit reklamu, aby došlo ke konverzi. Tímto způsobem si tvoří love brand a nabízí tak své služby v podobě placených webinářů nebo kompletních marketingových strategií. Pointa spočívá v tom, že čím více dáme, tím více se nám vrátí.
Guerilla je zajímavá především pro malé a střední podniky, protože nemají tak vysoký kapitál na to, aby mohli utrácet za reklamy v televizi. Zároveň jsou mnohem adaptabilnější a počáteční BOOM je většinou přesně to, co potřebují pro úspěšnou cestu k zákazníkům.
Hlavní myšlenky:
Jak tedy správně aplikovat Guerilla marketing do praxe? Autor v knize popisuje několik tajemství, na která je třeba myslet, a která nám k té správné aplikaci velmi pomohou:
1) Vytrvalost – bez té to zkrátka nejde.
2) Správný marketingový plán.
3) Důslednost a konzistentnost celé akce.
4) Důvěra zákazníků k firmě – love brand.
5) Trpělivost.
6) Výběr správných marketingových metod.
7) Vždycky jde o zisk.
8) Mít jasně vytyčený cíl, který se líbí zákazníkům.
9) Klást důraz na moment překvapení.
10) Být stále efektivní.
11) Projevení zájmu pravidelným kontaktem.
12) Spoléhání se na ostatní firmy a naopak.
13) Neustále sledovat trendy a technologie.
14) Mít souhlas potenciálních klientů s vašimi postupy – ptát se jich.
15) Prodávejte obsah nabídky spíše než formu.
16) Neusněte na vavřínech.
Pro úspěšný prodej je třeba dbát i na to, abychom správně vystupovali. Lidé mnohem radši obchodují s někým, kdo je jim sympatický a působí na ně pozitivně. Proto je třeba si uvědomit, že Guerilla nezačíná jen od něčeho oči rvoucího, ale začíná už od našeho dobrého vystupování.
Jak na Guerilla marketingovou strategii:
1. Cíl marketingu – co konkrétně mají naši zákazníci učinit (navštívit webovou stránku, nakoupit, zanechat email)
2. Jak hodláte svého cíle dosáhnout – jaké jsou vaše konkurenční výhody.
3. Specifikujte své cílové trhy.
4. Definujte, jaké marketingové metody použijete.
5. Vymezte svou tržní pozici a co reprezentujete.
6. Zaměřte se na identitu vaší firmy.
7. Znejte váš rozpočet, který by měl být vyjádřen procentem z plánovaných hrubých příjmů.
Pro nastavení správné psychologie marketingu je dobré pracovat s tím, že až 90 % rozhodnutí k nákupu se děje v podvědomí člověka. Obecně se říká, že zákazník nakoupí až po 6-12 konverzích. Zákazník musí mít k našemu produktu vybudovaný určitý vztah a. my bychom se měli soustředit primárně na našich 20 % zákazníků, kteří u nás nakupují.
Známe psychologii marketingu a víme i to kdo bude naším zákazníkem. Teď už zbývá jen ho oslovit. Nejsnadnější a nejdůležitější cesta je jednoznačně přes internet. Využití různých webů, blogů, emailů a chatů je dnes ten nejrychlejší a zároveň nejsnadnější postup, který můžeme udělat. Dále se jedná a fyzické předměty v podobě dárkových dopisů, magazínů, polepů atp…
Dalším z používaných nástrojů je i osobní prodej, na který bychom měli také myslet a vyzkoušet si ho. Pro správný osobní prodej je třeba znát následující postup:
1) Předem znát co nejvíce informací o dané firmě nebo podnikateli.
2) Požádejte o rozhovor s někým z vedení firmy.
3) Buďte struční a neplýtvejte časem.
4) Vysvětlete, v čem spočívá jedinečnost vašeho produktu nebo služby.
5) Uzavřete obchod nebo to zkuste jinde.
Závěr:
Kniha jednoznačně odpověděla na má PROČ, která jsem uváděl v úvodu. Jednak vnímám, že jsem opravdu lépe pochopil význam Guerilla marketingu a zároveň znám postupy, jak lze tuto metodu aplikovat do praxe. Kniha se mi vážně moc líbila, protože byla plná zajímavých příkladů Guerilly z praxe a její dopady na společnost i firmu. Rozhodně bych to chtěl někdy vyzkoušet a užít si dopady tohoto marketingu. Knihu bych doporučil každému, kdo má koule na to, aby udělal pořádnou show se svým produktem nebo službou.