Projekt, ten je definován takto: (z lat. Pro-jicio, pro-iectum, návrh, rozvrh) znamená: Zpracovaný záměr, rozvrh nebo plán nějaké budoucí činnosti nebo jejího výsledku (stavby, stroje, oragnizace a podobně).
Takovýto projekt by měl být také časově ohraničený.
Měl by mu předcházet nějaký plán.
Takový projekt může mít tedy různé hranice. Např.
- Délka a termín ukončení projektu
- Dostupnost rozpočtu
- Dostupnost zdrojů projektu (lidé, zařízení, materiály)
- Faktor bezpečnosti a zdraví členů projektu
- Úroveň přijatelné expozice vůči riziku
- Potenciál sociálních či ekologických dopadů projektu
- Zákony, pravidla a jiné legislativní požadavky
Projektové řízení je proces, ve kterém jednotlivci či celé organizace efektivně využívají své omezené zdroje, především projektové týmy, k realizaci oněch projektů. Za provedení, průběh a celkové výsledky je zodpovědný projektový manažer a jeho celý tým, který vede a řídí, ošetřuje rizika projektu a využívá příležitosti.
Projektové vedení je vlastně umění vést a rozvíjet lidi na projektu tak, aby se harmonizovaly vztahy a vzájemně se doplňovaly a posilovaly kompetence motivovaných lidí pracujících na projektu.
Waterfall vs Agilita
Waterfall je lineární přístup, kdy na sebe jednotlivé aktivity navazují a čeká se, než jedna aktivita skončí. Agile je naopak velmi flexibilní a jeho filozofie spočívá v tom, že kdo se rychleji učí, vyhrává. Agile funguje na bázi sprintů, kdy se za určitou dobu členové sejdou a probírají výstupy. Ne vše lze však dělat agilem. Například kdybychom stavěli dům a každý týden bychom měnili jeho půdorys, tak by nás změna dodávek stála mnoho peněz. Agile se hodí v prostředí, kde změny produktu či služby nebudou příliš ovlivňovat nárůst ceny. Typicky to bývá IT sféra, kde je agile perfektní, protože reaguje rychle na měnící se prostředí.
Projektový manažer a jeho kompetence rozdělené do tří složek:
- znalosti (knowledge) soubor informací a zkušeností
- dovednosti (skills) specifické technické způsobilosti a zdatnosti, které jsou nutné pro provádění specifických úkonů
- schopnosti (ability) efektivní využití nabytých znalostí a dovedností na základě talentu a nadání
Dobré myšlenky z knihy:
- Naše byznysy v Tiimi nejsou projekty. Např. projekt v našem byznysu je vytvořit novou hračku, nebo udělat marketingovou kampaň naší hračce.
- Projektový manažer musí umět naslouchat druhým. Dokáže vidět vše jako celek, ale i jako jednotlivé části
- Plánování je v projektu zásadní. U plánování je potřeba zachovat chladnou hlavu, vše brát logicky a všemu dát dostatek času
ATP
Jak jsem tuto knihu využil do praxe?
Díky této knize jsem si uvědomil, jaké jsou doopravdy rozdíly mezi vodopádovým a agilním řízením. Také jsem si uvědomil, že my využíváme v různých odvětvích našeho byznysu obě tyto metody, např. při vytváření příspěvků na soc. sítě, vyhledávání nových produktů a jejich úpravě, fungujeme agilně, neustále něco předěláváme a upravujeme. Na druhou stranu při plánování, kdy naše příspěvky vyjdou, nebo při hledání nových dodavatelů fungujeme vodopádově. Máme vytvořené tabulky, podle kterých se řídíme a filtrujeme přes ně.
Náš byznys se zatím zaměřuje jen na jednu hračku, tím pádem má jen jeden produkt, ale věřím, že v budoucnu až toho budeme mít více, tak informace načerpané z této knihy využiji naplno.
Já jsem již dříve využíval některé věci, které se v této knize píšou a ani jsem o tom nevěděl. Např. důkladné plánování projektu. S Danem jsme na balíčku hraček pracovali přes půl roku, než se nám ho podařilo spustit, protože se nám v našem plánování neustále objevovali další a další problémy.