Dialog
Kniha na téma dialog rezonovala naším týmem po dlouhou dobu, a proto jsem se rozhodl si ji přečíst. Několikrát jsme se také pokusili simulovat prostředí dialogu v týmu, přestože nám stale chybí teoretický základ.
Na Dialogu mě zaujalo hned několik myšlenek. První z nich je rozdělení rolí v rámce dialogu (mover, follower, opposer, bystander). Každá z těchto rolí je důležitá pro funkci dialogu jakožto celku a bez nich ho nelze praktikovat. Je důležité poznamenat, že tyto role mohou pokaždé zastávat jiní členové. Dále se Dialog skládá ze 3 hlavních jazyků (Voice of meaning, Voice of language a Voice of power of your actions)
Obecným základem tohoto principu vzdělávání je ochota naslouchat a spolupracovat pro dosažení společného inovtivního pohledu na věc. V knize je uveden příklad, kdy ve firmě byl přidělen společný úkol do 2 oddělení, kdy měli společně vytvořit ideální řešení za pomocí spojení svých vědomostí. Naopek došlo k situaci, kdy oddělení soupeřili o dosažení řešní vhodného pouze pro jejich účely.
Dialog se setkává s 2 probelmatickými pohledy (False harmony a Polarised Argumentative stagnation). První jmenovaný porblém odkazuje na ztrátu vlastního individuálního myšlení s ohledem na neustálé naslouchání jiných pohledů na věc. Druhá problematika odkazuje na opačný případ, kdy kvůli strachu ze stráty individuality se účastník příliš často pouští do názorového konfliktu.
Hlavním pilířem úspěšného praktivání Dialogu je společné myšlení, nikoli pouze konverzace. Pokud se tato forma vzdělávání dostane do ideální formy, zapříčiní značné zvýšení efektivity práce pro každého člena, ale také pro manažera zodpovědného za vedení týmu. Kolektivní intelligence totiž vyřeší problémy, které nejsou řešitelné pouze jednou osobou (manažerem).
Věřím, že jakmile si každý z nás nastuduje teorii z této knihy, dokážeme naše training sessions a veškeré problémy řešit na efektivnější a smysluplnější bázi.