Proč jsem si tuto knihu vybral?
Dialog jsem si vybral abych pochopil základ týmového učení (tedy aspoň za mě). Také je to kniha, která se nám hodí do rocket modelu. Také je to úžasná kniha na procvičení angličtiny. I když jsem složil zkoušku C1, tak mi takto kniha dala fakt zabrat.
Základní pojmy dialogu:
- Mover
o Aktivní účastník dialogu. Hodně se vyjadřuje; sdílí svoje nápady
- Opposer
o Rád sdílí námitky a argumenty, hodně reflektuje
- Follower
o Není to ten, co by sdílel svoje myšlenky, spíše jede s vlnou a rozvíjí konverzaci o svoji perspektivu
- Bystander
o Jak již název napovídá, tak Bystander spíše jen sleduje konverzaci a sám se nad ní zamýšlí, moc ji nerozvíjí.
Toto jsou různé role lidí, s kterými se setkáme v každém dialogu. Tyto role nejsou stálé a sám mohu potvrdit, že jsem již v každé z těchto rolí byl. Záleží na daném tématu. Které se zrovna řeší. Či na samotném rozpoložení jedince. Jedinec může proplout všemi těmito rolemi v jednom sezení.
Poté zde máme základní principy, kterými jsou:
- Naslouchání
o Naslouchat není to samé co poslouchat. Musíme se snažit pochopit myšlenky ostatních lidí, zapojených do dialogu.
- Respekt
o Snažit se mít pochopení pro každého jedince, i když s jejich názory nesouhlasíme. Jít do dialogu jako „otevřená kniha“ a mít na vše objektivní pohled.
- Pozastavení
o Zamyslet se nad všemi vznesenými názory a třeba i přiznat, že ten náš nebyl zrovna ten správný
- Vyjádření se
o V dialogu je hodnotný každý názor, aby se mohl vzít v potaz například při vymýšlení kompromisu. Proto je důležité, aby se k danému tématu vyjádřilo co nejvíce lidí
Se základními principy dialogu nás dobře seznámil jak nás kouč, tak i náš bývalý rentalteamleader.
ATP:
Nejčastěji se setkávám s dialogem na našich TS. Přijde mi, že ze začátku to bylo až moc nucené a TS kvůli tomu bylo pro mě velice náročná. Většinou jsem z TS odcházel unavený a ani jsem moc nevěděl, co se v druhé půlce TS dělo. Možná to bylo tím, že jsem nebyl na takhle intenzivní typ komunikace zvyklí. Protože jsem si dříve buď s lidmi moc nepovídal, nebo jsem dělal srandu.
Nyní v třetím semestru, ale i již ke konci prvního semestru jsem cítil změnu. Z TS jsem odcházel s novými vědomostmi a celkem jsem si užíval i vážnější témata, která pro mě dříve byla stresující. Stále mám někdy problémy s koncentrací, a proto si velice cením přestávek, které jsme si nastavili. Myslím si, že dialog je účinnější nástroj než diskuse, ale nemůže se použít na všechno. Neumím si představit rychlé řešení problému pomocí dialogu.