Agilní přístupy


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 20.04.2024

Agilní přístupy   Jan Doležal

Proč tato kniha?

Knihu jsem začala číst kvůli zkouškám. Nakonec jsem ale zjistila, že se mi její přečtení hodí nejen ke zkouškám, ale i na Leadership program, kde jsme měli 4. modul na téma Agilita, kde se mi všechno nakonec skvěle propojilo a začalo mi to dávat smysl.


Co mi kniha dala?

Agilita je velmi důležitá v dnešním digitálním a rychle se měnícím se světě.

Agilita – přizpůsobiví, adaptivní> dobře reaguje na vnitřní a vnější změny, hrozby a příležitosti a podněty.

Zkratky: ASD, DSDM, XP, FDD, scrum, kanban, scrumban..


Kořeny agility

LEAN

Dva základní pilíře – respekt k lidem a neustále zlepšování

Snažíme se neustále zlepšovat? Máme k sobě navzájem respekt? Učíme své lidi učit sebe i ostatní? Učíme se dělat rozhodnutí? Přijímáme odpovědnost? Redukujeme plýtvání? 


Základní principy – 5 kroků pro hodnotu:

-              Identify value – urči hodnotu. 

-              Map the value stream – prozkoumej tok hodnoty.

-              Create flow – vytvoř tok (tzv. end to end – daný tým zajišťuje konkrétní tok hodnoty od počátku až po dodávku zákazníkovi a péči o něj.) 

-              Establish pull – založ tah. (systém založený na tahu minimalizuje skladové zásoby a množství rozdělané práce)

-              Pursue perfection – usiluj o dokonalost (Každý pracovník by měl usilovat o zdokonalování sebe sama a provádění práce. – vidím, že to jde lépe? Sem s tím!)


Čtyři zla lean a boj proti nim:

3M

1.        Muda – plýtvání, marnost, zbytečnost

Sedm lean druhů plýtvání

-              Transport – z místa na místo

-              Zbytečné pohyby – nevhodná uspořádání pracovišť

-              Čekání – na cokoliv

-              Nadbytečné zpracování – zbytečné kroky procesu odstranit

-              Vady a opravování

-              Zásoby – neustále hlídání, aby byly zásoby v pořádku

-              Nadprodukce – vytváření něčeho, co není potřeba – nevyužijeme to

-              Nevyužití potenciálu pracovníků


Většina agilních postupů je založena na stabilním týmu. > pokud nejsme schopni zajistit, aby se stabilní, nezávislý tým soustředil pouze na jeden projekt, či svou práci> vzniká další plýtvání


2.        Mura – nerovnoměrnost, nevyváženost, nedostatek jednotnosti, nepřirozenost

Nerovnoměrná kvalita, nerovnoměrné rozložení práce

Často vede k „Muda“ - plýtvání

3.        Muri – přetěžování zdrojů, nepřiměřenost, přílišná obtížnost

-              Přesčasová práce

-              Nadměrný stres

-              Nedostatečný trénink

-              Faktory vedoucí k vyhoření 

Neudržitelné tempo vývoje


Je důležité vše vnímat jako celek, jeden systém, a neřešit jen lokální záležitosti.

Musíme si uvědomit, jak se tyto zla projevují a následně se jich zbavit.


Moderní poznatky:

-              Odměny typu „jestliže – pak (bonusy a odměny)“ velmi „zužují pohled“ a snižují schopnosti kreativity a výkonosti. > tento typ odměn může být krátkodobě efektivní, ale ne dlouhodobě – ničí vnitřní motivaci a tu v týmech potřebujeme.

-              Lidé nejsou roboti, ale komplexní organické systémy – chovají se tedy ne vždy logicky a jednoduše („jestliže – pak“). Naopak jsou nelineární a komplexní. K plnému rozvinutí svého potenciálu potřebují jiný přístup - „jestliže – pak“ nestačí.

Vnitřní motivace:

Tři základní prvky, které je potřeba respektovat:

-              Autonomie – touha řídit svůj život sami – dělat si věci po svém

-              Mistrovství – nutkání být lepší a lepší v něčem, na čem nám záleží = stav flow

-              Smysl – touha dělat to, co děláme, ve službách něčeho většího, než jsme my sami.

Pokud chceme angažované a motivované jednotlivce a týmy> vytvořme prostředí, kde si jednotlivci budou moc (do nějaké míry) volit způsob řešení, ve kterém porostou a bude jim dávat smysl.

Vysoká angažovanost vede k vetší loajalitě zákazníků, vyšší ziskovosti i produktivitě.

Mezilidské vztahy, atmosféra na pracovišti, úroveň týmové spolupráce a celkově kultura v organizaci mají na výsledky zcela zásadní vliv.

„V dnešní době produktivita neznamená pracovat více, ale pracovat chytřeji.“

 

Nezbytné organizační a kulturní předpoklady (nejen) pro agilitu.

Vývoj týmu:

1.        Forming – formování

V této fázi je potřeba – především informovat, a tak trochu i velet. Je potřeba udat jasný směr – základní smysl a cíl projektu, vizi produktu atd. Ukázat nástroje pro spolupráci.

2.        Storming – bouření, konflikty

Pokud vývoj týmu není řízen, u velké části projektů je tato fáze i konečnou.

Nikomu neříkat, co mají dělat (pokud vznikne konflikt) - Facilitujme!

3.        Norming – ustálení, zvyklost

V tuto chvíli to většinou končí – nesmí (musíme se dostat do performingu) 

Věci v týmu si nesmí sednout v důsledku rezignace a odevzdané apatie> ale lidé v týmu si byli schopni domluvit pravidla, aby jim vyhovovala, podle nich.

Jak dál? – Koučovat – lidé budou sebevědomější, že to zvládli sami.

4.        Performing – výkon

Spolupráce je velmi efektivní, a i když vznikají díky vysokému tempu a experimentování nějaké konflikty, tým je umí sám účinně řešit.

5.        Adjouring – rozpuštění, ukončení činnosti

Poslední fáze – o zvládnutí ukončení práce týmu, rozloučení se a posun k novým výzvám a úkolům.


-              Pro vývoj týmu je velmi důležité, aby všechny možné interakce probíhaly velmi intenzivně a často!

-              Pokud nikdo vědomě fáze vývoje týmu neřídí, trvají dlouho.


„Don’t bring people to work, bring work to people.“

„Přežije ten druh, který se nejlépe adaptuje na změněné podmínky.“

-              Úkolem managementu v teal uspořádání už není velet a řídit – úkolem je vytvářet prostředí pro vznik a rozvoj sebeorganizováních týmů. Definovat vizi a společný, stmelující účel.

-              V teal organizacích je trendem názor, že důležitější než konkrétní znalosti a dovednosti jsou kompatibilita s organizační kulturou a schopnost se učit nové věci (nějaký základ je samozřejmě potřeba.)

-              Členi jsou sobě i ostatním zodpovědní za to, že umí.


KMENOVÉ VŮDCOVSTVÍ

Pět základních typů kultury

1.        Život nestojí za nic! (life sucks)

Nepřátelství vůči všem a všemu – tito lidé čekají podrazy ze všech stran

Vytvořit sociální vazby s okolím.

Ukázat, že může být i lépe.

2.        Můj život nestojí za nic! (My life sucks)

Jak člena posunout dál:

-              Motivovat ho k vytváření vztahů (najít si i kamarády ve stádiu 3)

-              Posílit sebevědomí 

-              Identifikovat a zaměřit se na jeho talent

-              Vymyslet krátkodobý projekt pro tohoto člena

3.        Já jsem skvělý – a ty ne! (I am great – and you are not)

Dodat kuráž k tvorbě trojic a práci na větších projektech.

4.        My jsme skvělí – a oni ne! (We are great – and they are not)

Stabilizovat ve fázi 4.

5.        Život je skvělý! (Life is great)

Užijte si to!


Nelze přeskakovat z fáze 2. na fázi 4. ale jít každou postupně (každá má své AHA momenty). 

-              Delegovat víc než jen drobné úkoly, identifikovat a posilovat talent jednotlivých lidí, postupně vytvářet trojice atd.

Agile je o spolupráci ve „čtyřkovém“ a „pětkovém“ prostředí.


Pokud chceme angažované, sebevědomé a úspěšné týmy, které spolu tvoří agilní organizaci schopnou adaptace na proměnlivé podmínky:

-              Znalost, kdo je náš zákazník, co je pro něj hodnotou, kterou vytváříme (tok hodnoty).

-              Dostatek času a prostoru

-              Důvěra a vzájemný respekt

-              Autonomie v tom, jak se dosahuje výsledků

-              Zpětná vazba

-              Tvůrčí retrospektivy

-              Kultura organizace, která umožňuje lidem rozvinou jejich potenciál

-              Sdílené a reálně držené hodnoty

-              Společný vyšší cíl, který dává konání smysl


Vize produktu

Vize by měla být:

-              Jasná a stabilní

-              Široká, být výzvou

-              Krátká a „sladká“

Elevator test:

Můžeme vysvětlit smysl našeho produktu během doby, než dojedeme výtahem, do našeho patra?

Elevator statement: