Agilní přístup
Proč jsem si knihu vybral?
Knihu jsem si vybral z důvodu zkoušek.
Dozvěděl jsem se v této knize o 3 úrovních motivace, jimiž jsou:
Motivace 1.0
- Motivace lidí je poháněna jejich pudy a potřebou přežít
Motivace 2.0
- Kromě potřeby přežít pohání lidi ještě potřeba vyhnout se trestu nebo naopak hledat odměnu („cukr a bič“)
Temná strana bonusů a odměn
- Odměny typu „jestliže – pak“ velmi „zužují pohled“ a snižují schopnosti kreativity a výkonnost.
- Ničí u kreativních činností vnitřní motivaci, kterou v týmech potřebujeme.
Motivace 3.0
3 základní prvky, které je třeba respektovat:
- autonomie --> touha řídit si svůj život sami, dělat věci po svém
- mistrovství --> nutkání být lepší a lepší v něčem, na čem nám opravdu záleží, stav flow
- smysl --> touha dělat to, co děláme, ve službách něčeho většího, než jsme my sami.
Vývoje stádia týmu podle Tuckmana
1. Forming – formování
2. Storming – bouření, konflikty
3. Norming – ustálení, zvyklost
4. Performing – výkon
5. Adjouring – rozpuštění, ukončení činnosti
Barevné schéma o typech organizací:
Red (gangy)
- Spočívá v dominanci „nejsilnějšího“, který udržuje silou poslušnost podřízených.
Amber (armáda)
- Silně formální role v jasně dané pyramidě řízení shora dolů, jasně definovaná pravidla
Orange (nadnárodní korporace)
- Klade důraz na osobní úspěch.
- Zrodilo se KPI – orientováno obvykle na krátkodobý zisk a porážku konkurence
Green (Starbucks)
- Intenzivně zaměřený na vnitrofiremní kulturu, sdílené hodnoty
- Začaly procesy přenosu zodpovědnosti a rozhodování, které zapojuje zaměstnance/členy týmu do rozhodovacích procesů.
Teal (Applifting)
- Jejich společným jmenovatelem je decentralizovaná organizační struktura založená na síti malých, sebeorganizovaných týmů.
- Úkolem managementu už není velet a řídit,ale inspirovat a podporovat.
Scrum:
1. Transparentnost
- Je třeba, aby bylo zřejmé, na čem se pracuje, v jakém to je stavu, na čem se zřejmě bude pracovat v nejbližší době atd.
2. Pozorování
- Z každého pozorování vznikají podněty ohledně odchylek, nepředpokládaných událostí atd.
3. Přizpůsobení
- Pokud se některé aspekty procesu odchylují mimo přijatelné limity nebo je-li výsledný produkt nepřijatelný, musí být aplikovaný proces nebo vyráběné výsledky upraveny.
Kanban:
- Metoda pro správu a zlepšování práce napříč lidskými systémy.
Double diamond:
Univerzální agilní principy:
1. Našim primárním zájmem je hodnota pro zákazníka a zákazník samotný.
2. Spolupráce a co nejčastější komunikace na osobní bázi je zásadní.
3. Vítáme proměnlivost a změny jako příležitost dodat lepší hodnotu.
4. Rychlá zpětná vazba a transparentnost je pro správný postup nezbytná.
5. Udržitelnost a stabilita musí být vědomě řízena.
6. Jen skutečný tým podává excelentní výkon.
7. O všem je třeba uvažovat systémově a ve vazbách.
Co jsem použil v praxi?
SCRUM je agilní metodika řízení projektů, která se zaměřuje na pružnost, transparentnost a pravidelnou iterativní dodávku hodnoty.
Zde je několik základních kroků, jak jsme využili SCRUM metodu v projektech:
Vytvořili jsme si backlog: Na začátku projektu definujeme seznam všech požadavků a funkcionalit, které by měl výsledný produkt obsahovat. Tento seznam se nazývá produktový backlog. Neustále ho aktualizujeme. Prioritizování podle potřeb zákazníka a aktuálních podmínek.
Plánování sprintů: Po vytvoření produktového backlogu se tým sejde na plánovacím meetingu, kde vybere určitý počet položek z backlogu, které chce během následujícího sprintu dokončit. Sprint je krátké časové období, obvykle trvající u nás v projektu jeden až dva týdny, během kterého náš tým pracuje na dodání stanovených úkolech.
Denní scrum meetingy: Jsme v našem projektu nepoužili. Je to metoda kdy se během sprintu tým denně setkává na krátkém a strukturovaném meetingu, nazývaném denní scrum. Každý člen týmu sdílí, co dokončil od posledního setkání, co plánuje udělat do dalšího setkání a pokud narazil na nějaké překážky – přišlo mi to něco jako stand-up metoda. Jelikož je náš projekt cross s Weamem nemůžeme tuto metodu z časových možností aplikovat na denní bázi.
Inkrementální vývoj: Během sprintu tým pracuje na dodání konkrétních funkcionalit nebo částí produktu, které lze představit zákazníkovi nebo uživateli. Cílem je dosáhnout inkrementálního pokroku každý sprint a postupně budovat plnohodnotný produkt. Tuto část jsme nepoužívali, jelikož náš produkt již je dopředu specifikovaný a naše úprava probíhá na základě ZV od zákazníků, kdy si hrajeme se sladkostí čokolád a nabízíme více alternativ.
Revize a retrospektiva: Po skončení sprintu tým prezentuje dokončené práce našemu týmu a sbírá zpětnou vazbu. Poté se náš tým setká na meetingu, kde hodnotí průběh sprintu (týdne) identifikuje úspěchy a oblasti, které lze zlepšit, a navrhuje zlepšení pro další sprinty. Snažíme se udržovat především motivovanost v projektu k jeho daným úkolům. V případě nedořešeného úkolu jsem se naučil to, že není v pohodě říct členovy týmu. Nevadí tak do příště to uděláš, jelikož to vůbec nemotivuje a stejně to příště daný člen neudělá a nedodá co má. Důležitost je přesně daný datum meetingu z důvodu určitého deadlinu do kdy věci musí být hotové. Z toho jsme se už několikrát poučili a musíme na tom stále pracovat.
Opakování: Proces se opakuje v každém následujícím sprintu, přičemž tým neustále iteruje a zlepšuje svůj vývojový proces.
Těmito způsoby nám SCRUM umožňuje efektivně pracovat na projektu, rychle reagovat na změny a neustále se zlepšovat pomocí pravidelného vyhodnocování a adaptace.
Závěř:
Myslím si, že by mi tato kniha dala více, kdybych to četl ze své potřeby než z důvodu zkoušek. Jelikož se mi informace takřka vůbec neukládali do hlavy. Metody, které kniha poskytla jsou opravdu skvělé a rád bych si je více zažil a začal je aplikovat na svůj denní život.