Action learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.03.2022

Action Learning   Michael J. Marquardt

Action learning


Kniha uvádí kroky, které když použijeme v naší organizaci tak pomocí metody akčního učení dokážeme překonat jakoukoli překážku. 


Akční učení je vhodné pro rozvíjející se organizace protože nám dovoluje řešit obtížné problémy bez toho aniž bychom se předem museli učit jak tento problém vyřešit. Tato metoda má šest složek:


Problém – je potřebné vybrat správný problém, musí mít výzvy a být dostatečně důležitý. Musí také spadat do sféry odpovědnosti členů týmu. Problém musí být skutečný a nemá snadno identifikovatelné řešení.


Skupina – ideální skupina má kolem šesti lidí. Je potřeba aby byla dostatečně rozmanitá a získala tak potřebnou perspektivu, díky které nebudou mít jenom jeden pohled na věc. Alespoň jeden člen musí mít v problému skutečný zájem a měl by měl by poté toto rozhodnutí realizovat. Alespoň jeden člen by také měl mít znalost o problému, nemusí to být však odborník spíš naopak. Ti mají totiž předem jeden pohled a měli by moc velkou autoritu na tým.


Otázky – kladením správných otázek povede ke správným odpovědím. Proto je dobré se naučit klást správné otázky, ty také pomáhají skupině se rozvíjet v komunikaci a slučuje jí. Otázky pomáhají členům pochopit problém a objasnit ho. Tím také posouvají skupinu novým směrem. Nikdo nemá něco sdělovat bez příslušné otázky, jsou totiž nadřazené oznamovacím větím.. Otázky mohou být například otevřené, uzavřené, afektivní- otázky na pocity, reflexní – na motivy, důvody nebo předpoklady za určitým tvrzením či předpokladem. Propojovací, objasnující, analytické.. Řešení problému je často jen řešení symptomů, je potřeba najít skutečný problém a na ten se zaměřit.


Akce – akční učení je o akci i učení. Proces řešení je z pochopení a preforumulování problému, formulování cíle problému- má být SMART, vypracování strategie a její prověření– co a jak udělat, provedení akce a její reflexe. Na závěru každého sezení se skupina dohodne na SMART akčních krocích, které si zaznamená.


Učení – učení je pro organizaci důležitější než samotné řešení. Problém dává skupině prostor pro učení, procvičování a rozvoji dovedností. Reflektuje akci a zkoumá co se při akci naučila. Znalosti a zkušenosti zobecnit a vyjádřit aby mohli být přenositelné. Ověřit si je experimentováním. Učíme se předáváním ostatním


Kouč – klade otázky, neúčastní se však řešení. Kouč odlišuje akční učení od jiného učení. Kouč pomáhá týmu s procesem a povzbuzuje tým. Kouč pomáhá týmu efektivně fungovat. Během toho co se tým soustředí na problém tak se kouč soustředí na skupinu a jak pracuje. Kouč by neměl zaujímat stanoviska a říkat věci jak jsou a nejsou. Kouč si nemá do skupiny nic projektovat.


Je důležité aby se skupina neodchýlila problému a nenastal zde chaos, na druhou stranu je potřeba aby nebyla příliš svazována pravidly a postupy. Je potřeba balanc.


V knize jsou sice příklad ale chybí postup používání metody. Autor se podobně jako Stephen Covey strašně vytahuje a říká, jak je to nejlepší metoda. Celou dobu také pořád láká na jeho kurzy, což je také docela otravné. 



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: