Action learning


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 28.12.2023

Action Learning   Michael J. Marquardt

Proč tato kniha?

Knihu bylo třeba přečíst pro zápočet. Nakonec mě ale kniha velmi obohatila a dala mi opět nový pohled na práci s lidmi. Překvapilo mě, že Action learning není pouze název knihy, ale je to metoda, o které je v celé knize podrobně a srozumitelně rozepsáno.


Co mi kniha dala a co z ní chci převést do praxe?

Dozvěděla jsem se o skvělé metodě, kterou by byla škoda nezakomponovat do našeho fungování v týmu, co se problémů týče. 

V knize se nacházelo mnoho úžasných citátů, které mi otevřely oči. 

Al je údajně nejrychlejším a nejúčinnějším prostředkem pro vytvoření tzv. učící se organizace, a také proto bych ráda tuto metodu začala praktikovat.

Díky knize jsem více do hloubky pochopila roli kouče a zjistila jsem, že tato role obnáší spousty dovedností, které musí ovládat.


Nástroj AL

Problém – zaměření – vyřešení

Problém = nejasnost, nesnáz, dilema, potíž, krize atd…

Stručně prezentován – členové pokládají otázky, aby zjistili více

Měl by nabízet skupině příležitost učit se

Musí být pro skupinu významný = větší energie, nadšení a pocit odpovědnosti

Naléhavost

Nemusí všichni rozumět problému = různorodější otázky


1.     Formulace jádra problému – stručná s důrazem na důležité body

-       Vyhradit několik minut na prezentaci = velké množství otázek

-       Prezentovaný problém nemusí být tím hlavním problémem 

Čím je problém složitější a naléhavější, tím je tento nástroj vhodnější



Skupina řešící 1 problém 

-       Plná soustředěnost na 1 věc

-       Problém prezentuje osoba, která ho potřebuje vyřešit

Skupina řešící více problémů

-       Každý člen skupiny vnáší svůj problém



Skupinky/ Tým

Jmenovat, nebo sestavit z dobrovolníků

2.     Stanovit si cíl 

3.     Vypracování akčních kroků


Rozmanitost lidí v týmu je ten nejcennější prvek – všechny typy osobností

Čtyři až šest členů – ideální počet pro zapojení všech – při více členů může dojít u některých k nezapojení se

Alespoň jeden z členů by měl dobře znát kontext, v němž je problém zasazen.

-       Kladení různorodých otázek.

Chvíle ticha = může přinést úlevu


Členové 

-       Experimentování

-       Přijímání rizika

-       Dotazování

-       Reflektování

Zúčastnit se každé schůzky 

Zapojení všech členů


Vlastnosti efektivní skupinky:

-       Společný pocit odpovědnosti za řešení problému

-       Jasný společný cíl činnosti

-       Ochota spolupracovat s odstáními na vytváření strategií

-       Odvaha ptát se ostatních 

-       Jasné a přijímané normy

-       Respektování a podpora ostatních

-       Ochota učit se a pomáhat ostatním se učit

-       Soudružnost a důvěra


Proces kladení otázek 

-       pochopení 

-       naslouchání

-       otevření nových směrů

Nalézt nejvýznamnější otázku

Otázky mají větší hodnotu než věty oznamovací – Oznamovací věty používejme pouze jako odpověď na otázku (jedno z pravidel AL).


Významný přínos v těchto oblastech

-       Řešení problémů

-       Vytváření týmů

-       Rozvoj vůdcovských dovedností

-       Podpora učení

-       Učící se organizace


Typy otázek

-       Otevřené otázky – volnost při rozhodování

-       Afektivní otázky – podělení o pocity týkající se nějakého tématu

-       Reflektivní otázky – širší rozvedení

-       Sondující otázky – více do hloubky

-       Neotřelé otázky – zpochybnění základních předpokladů

-       Otázky vytvářející spojení – systémový pohled

-       Projasňující otázky – další popis

-       Zkoumavé otázky – nové cesty

-       Analytické otázky – zkoumají příčiny

-       Uzavřené otázky – můžete na ně odpovídat ano/ne


Skvělá otázka – stavět na předchozí otázce, nebo odpovědi


Akce pro řešení problému – realizace

Zdroj příležitostí k učení

-       Závazek učení

-       Dotazování

-       Reflektování


Přístupy řešení problému

-       Analytický/racionalistický – členi věří, že má problém pouze jedno řešení

-       Integrující přístup – členi jsou přesvědčeni, že řešení může být víc


Jasný a ucelený časový rámec

-       Skupiny jej musí respektovat


Fáze řešení problémů

1.     Pochopení a přeformulování problému

2.     Formulování cíle, jeho zasazení do kontextu

Cíl musí být specifický, měřitelný, dosažitelný, reálný a termínovaný.

3.     Zpracování a prověření strategií

Co dělat, jak to dělat

4.     Provedení akce a její reflektování

Kdo, co, kde a kdy


Kouč 

klade otázky – skupinka se zaměří na důležité – neodkládat

-       Trpělivý, otevřený, čestný, skromný

-       Dobré otázky – měly by vést lidi k zamyšlení

-       Určit časový rámec

-       Pomáhá zajistit bezpečné prostředí pro reflektování a učení

-       Stmeluje členy skupiny

-       Podporuje schopnost skupiny učit se

-       Má reflektivní dotazy – zkoumá tím jejich akce a interakce – zlepšuje schopnost skupiny

-       Víra a důvěra v proces a lidi

-       Koordinační dovednosti

-       naslouchá

Musí neustále sledovat učení, nikoli problém.

Koučování může zkusit kdokoli ze skupiny – vyzkouší si vést lidi

Vytváří ovzduší – učit se, otevřenosti, důvěry

„Kouč nikdy neříká skupině, co mají dělat, ale pokládá jim otázky tak, aby zjistili, co potřebují dělat.“

Může zasáhnou kdykoli to uzná za vhodné. 


Schůzka by neměla skončit bez stanovení dalších kroků


Vůdcovství – lídři

-       Transformační schopnosti

-       Schopnost učit se

-       Emocionální inteligence

-       Etické normy

-       Řešení problémů

-       Projektové řízení

-       Sebevědomí

-       Skromní

-       Pevné založení 

-       Chápat vedení lidí jako službu


Čemu se lídři naučí a jak se tomu učí, nelze oddělovat, protože jak se člověk učí, nezbytně ovlivňuje, čemu se naučí.


Účastníci Al – tři učící úrovně

-       Intelektuální porozumění

-       Aplikace nově získané dovednosti

-       Vnitřní rozvoj


Dovednosti, které rozvíjíme

-       Empatie

-       Facilitace, prezentace

-       Kritická reflexe – zpětná vazba


Zavedení, realizace a udržování programu Action learning

1.     Získat podporu vrcholového vedení

2.     Provést přípravný workshop – měl by vzbudit nadšení lidí

-       Přehledné informace o AL (co je a co není Al, výhody Al

-       Ukázka metody – dobrovolníci

-       Otázky a další kroky

3.     Vybrat projekty, problémy nebo výzvy

-       Problém prezentuje ten, kdo problému sám čelí

4.     Vybrat a připravit kouče AL

5.     Jmenovat členy a ustavit skupiny AL

-       Mohou se sami přihlásit, nebo je organizace určí

6.     Zajistit orientaci v otázkách

7.     Zavést a uskutečňovat schůzky

8.     Přeformulovat problémy a vypracovat akční strategie

9.     Ověřit a doporučit akce

10.  Realizovat akční strategie

11.  Dokončit činnosti a podchytit konečné poznatky skupiny

12.  Posoudit hodnotu a účinnost programu – hledat možnosti rozšíření


Věty k zamyšlení:

„Věci nevidíme takové, jaké jsou. Vidíme je takové, jací jsme my.“

„Důležité je nepřestat se ptát.“

„Něco vědět a nepoužívat to, znamená nevědět nic.“

„Organizace mohou prosperovat jedině tehdy, když rychlost učení je vyšší nebo se rovná rychlosti změn.“



Závěrem

Metodu AL mám určitě v plánu aplikovat do reálného života. 

Knihu doporučuji těm, kteří fungují ve skupině lidí/týmu a chtějí se jako tým posunout na vyšší úroveň.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Vedení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 3

15.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

13.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: