Agilita – přizpůsobivost
Zajímavost na začátek – Waze je z Izraelu
Model CYNEFIN
Jasné a jednoduché
Situace, které jsou dobře známé a mají jasný očekávaný výsledek a postup řešení.
Komplikované
Pro správnou reakci je potřeba analýza a výběr z možných správných řešení.
Komplexní
Nelze dopředu určit co je správné řešení, a vyžaduje zkusit něco udělat.
Chaos
Na začátku není úplně jasné, co se stalo, proto najít stabilní bod a snažit se o komplexní situaci, ale hlavně jednat. Například po katastrofě.
Zmatek
„Nikdo nic neví“ Nedá se zařadit, vyžaduje rozdělení na části a zařazení do správné kategorie.
Lean
Respekt k lidem a vzájemné zlepšování
Základní Lean principy:
1. Určení hodnoty: Co je pro zákazníka hodnotné?
2. Prozkoumání flow hodnoty: Které aktivity a kroky přispívají k hodnotě? Činosti, které nepřispívají k hodnotě mohou být „odpad“ aneb jsou nezbytné.
3. Vytvoření flow: Hladký tok hodnoty bez zdržení.
4. Založení tahu: Systém založený na tahu minimalizuje skladové zásoby a množství rozdělané práce. Tah začíná na straně zákazníka – pak to má prioritu a hodnotu.
5. Usilování o dokonalosti: Neustálé zlepšování procesů a produktů.
Tři zla Lean
Muda – plýtvání, marnost, zbytečnost
7 druhú plýtvání
· Zbytečné cesty
· Zbytečné pohyby jako např. hledání, zbytečné klikání
· Čekání na cokoli např. kolegy, materiál
· Vady a opravování
· Zásoby např. zestárnou, musíme se o ně starat
· Nadprodukce – vytváření něčeho, co není potřeba
· 8. je někdy nevyužitý potenciál pracovníků
Příčiny – špatná komunikace, nedorozumění, priority, plány, rychlé rozhodování …
Mura – nerovnoměrnost, nevyváženost, nedostatek jednotnosti, nepřirozenost
Studentský syndrom = nízká hladina stresu a nasazení, když je termín odevzdání daleko, malá efektivita, nepravidelní pracovní rytmus
Řešení – zavedení stabilního rytmu (stabilně dlouhé sprinty), kanban
Muri – přetěžování zdrojů, nepřiměřenost, přílišná obtížnost
Přesčasová práce, mentálně únavná rutina, nadměrný stres a vedou k vyhoření
Příčiny – příliš ambiciózní KPI, nevhodné pracovní podmínky, nereálné termíny, nezájem, nedostatek „údržby“
PROTO JE DŮLEŽITÉ VŠECHNY TŘI ZLA VNÍMAT JAKO CELEK, JEDEN SYSTÉM (a neřešit je jen jako lokální záležitosti)
Motivace
1.0 – pohánění pudy a přežít (minulost)
2.0 – vyhnout se trestu anebo hledat odměnu „cukr a bič“
Problém u tvz. Heuristických úkonech, kde není jasný postup ani výsledek, proto vzniká nový
3.0 – bonusy a odměny
Tři prvky motivace 3.0
· Autonomie – touha řídit si svůj život sami, dělat si věci po svém a svým způsobem
· Mistrovství – nutkání být lepší a lepší v něčem, na čem nám skutečně záleží, stav flow
· Smysl – touha dělat to, co děláme, ve službách něčeho většího, než jsme my sami
Nikdy mě nebavilo dělat něco, když mi někdo řekl udělej to. Například čtení moc nemusím, protože mě do toho celé dětství nutili, mě se to zhnusilo a nečetla jsem, to samé učit se angličtinu.
Angažovanost
Výzkum o angažovanosti
Myslím, že by bylo dobré si tohle v týmu někdy zkusit.
Dvanáct úrovní o angažovanosti