17 zákonů týmové práce


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 23.04.2024

The 17 indisputable laws of teamwork   John C. Maxwell

Proč 17 zákonů týmové práce?

Tato kniha nám byla doporučena v rámci předmětu týmových dovedností. Po jejím přečtení jsme si jednotlivé zákony rozebírali i s celým týmem, abychom na ně dokázali společně reflektovat.


Hlavní myšlenky z knihy a ATP:

1) THE LAW OF SIGNIFICANCE = Síla týmu

Proč se někdy zdráhám pracovat v týmu? Občas se obávám složité komunikace, příčí se mé vlastní ego, probouzí se nedůvěra k druhým, děsím se časové náročnosti celého procesu nebo obecné komplikovanosti. Tuším, že výše zmiňované obavy plynou z toho, že se zatím mezi sebou tolik do hloubky neznáme a kvůli tomu si nalháváme, že když danou věc raději uděláme sami za sebe, tak to bude jednodušší. 17 lidí je velká skupina a zabere hodně času poznat každého jednotlivce opravdu upřímně. V rámci projektového týmu naše spolupráce funguje velmi efektivně, bohužel zatím takto nefungují vztahy napříč všemi členy týmu. Zároveň jsme si však vědoma týmové síly, proto jsem do Tiimi přišla a snažím se s tím aktivně pracovat. Tým je víc než jednotlivec!

Akční krok: na přelomu dubna a května se zúčastním cabinu, kde budeme zkoušet Authentic Relating Games, skrze které si upřímně popovídám 1v1 s každým členem týmu. Metoda pracuje s otázkou: „Řekni mi, co si myslíš, že si o tobě myslím.“ Tato otázka jde do hloubky, ale zároveň zachovává potřebnou úroveň safe space.


2) THE LAW OF THE BIG PICTURE = Vize

Jako tým potřebujeme vizi a cíl (bez něj bychom nebyli tým). Jednotlivec bez cíle může skončit kdekoliv, ale tým bez cíle nedojde nikam. Osobně jsem si sepsala jak osobní vizi, tak pracuji s vizí týmovou: 3 a 3 za 3, která zahrnuje finanční obnos vydělaný na konci studia, 3 společné zahraniční výjezdy s týmem a 3 roky společného studia. Díky této vizi a cíli si dokážeme nastavit metriky a zvědomovat si tak malé krůčky, které nás k nim pomalu posouvají a pomáhají nám se dlouhodobě posouvat. Sami cítíme potřebu si vizi a cíl stále připomínat a zvědomovat, aby držel naši motivaci a soustředěnost. Bez něj vládne bezvládí.

Akční krok: Týmovou vizi máme viditelně vyznačenou v týmovém Notionu, ale sama si ji vyvěsím i u sebe doma.


3) THE LAW OF THE NICHE = Znej kontext

Dobré věci se dějí, když má hráč pozici, kde předává největší hodnotu. Skvělé věci se dějí, když všichni hráči mají tuto pozici. Znej tým, znej situaci, znej hráče! Jinými slovy: danou činnost by měl dělat ten, aby to pro tým jako celek mělo největší přínos, tzn. ne vždy ten nejlepší. V našem týmu pracujeme s peer leadership, který využívá principu „hell yes!“. Danou věc tedy dělá ten člen, který cítí největší urgenci a potřebu ji vykonat. Právě takový člověk je v tom momentě tím nejvhodnějším, protože ho žene vlastní silná vnitřní motivace. Osobně jsem se například zhostila role argumentace za tým na dni zadání, což pomohlo zlepšit podmínky pro náš tým. Dále jsem se z vlastní urgence podílela například na sepisování stanov v prvním semestru nebo proaktivně facilitovala TS, která mi svým tématem přišla důležitá.

Akční krok: Chci neustále pracovat na svém sebepoznáváním a postupně tak najít svou niche, ale i niche mých kolegů. Proto budu podporovat zorganizování TS s Míšou Cuřínovou na práci s PI testy, které by nás v týmovém kontextu mohly posílit.


4) THE LAW OF MOUNT EVEREST

S rostoucím problémem, roste potřeba týmové práce. Na horu nevylezete individuálním soupeřením s ostatními, ale nesobeckou týmovou prací. Jen díky práci a obětavosti všech lidí se dojde k vrcholu. TAP prostředí mě vhodilo do kolektivu nadaných šikovných lidí, přičemž každý se specializuje na něco jiného, a v tom je právě ta síla! Naše projektové týmy většinou začínají na počtu 3 zakládajících lidí, ovšem postupně chtějí další členy přibírat a rozšiřovat tak potenciál projektu.

Akční krok: Tento zákon mimo jiné popisuje 3 motivace, proč lidé shromažďují tým: aby z něj měli prospěch, protože je baví týmová práce, a protože chtějí vybudovat organizaci a skrz ni něco ve světě změnit. Troufám si tvrdit, že mě nyní pohání všechny 3 zmíněné motivace. Mým akčním krokem je tedy v tomto přístupu vytrvat!


5) THE LAW OF THE CHAIN = Nejslabší článek

Ne všichni v týmu by měli v týmu zůstat (někdo se např. nevydá se na stejnou cestu, neměl by tu cestu podniknout nebo tu cestu podniknout z nějakého důvodu nemůže). Když slabý článek zůstane, občas dochází k tomu, že silnější pomáhají slabšímu a stávají se tak sami méně efektivní. Poté mohou silnější začít zpochybňovat vůdce a zanevřít na slabý článek. Myslím, že v tomto zákonu nelze být z pohledu jednotlivce plně objektivní, roli hrají emoce. Důvěra je hodně důležitý faktor, jde v mých očích především o přístup k týmu, ne o hard skills. Osobně pracuji na své komunikaci a snažím se v týmu podporovat naši společnou vizi a motivovat ostatní k jejímu naplnění. Postupně se v týmu krystalizují lidé, kteří nejspíše sami odejdou. Na druhou stranu, nepovažuji to za negativní jev. Jde o pouhé vyjádření toho, že někdo směřuje jinam než zbytek týmu. A je v pořádku si to uvědomit.

Akční krok: Podpořím celotýmovou debatu o lidech, kteří směřují mimo týmovou vizi.


6) THE LAW OF THE CATALYST = Katalyzátor

Katalyzátor je člověk, který zajistí, že se věci opravdu stanou. Je to vlastně realizátor neboli převaděč vize do reality. Občas také burcují tým a vytváří nové věci, aby posunuli tým na vyšší úroveň. V týmu jich může být více, ale je třeba naučit se je rozeznávat, proto jsme si společně vyzkoušeli jednoduchý test z knížky. Dle mini průzkumu jsme jako největší katalyzátoři vyšli: já, Elen a Tom (24 bodů). Naopak nejméně měla Terka a Fíla. Osobně se za katalyzátor opravdu považuji a myslím si, že je to jedna z mých hlavních silných stránek. Několikrát se mi během roku např. na TS během World Café metody nebo při neformálních setkáních stalo, že mě ostatní členové týmu pochválili za výstižné shrnutí probíraného tématu nebo dobře vyargumentovanou problematiku. Zároveň se snažím, např. v rámci projektů, věci posouvat k praxi a akci.

Akční krok: Chci tuto svou silnou stránku podpořit a svými interakcemi s týmem ho podpořit v progresu v projektových týmech.


7) THE LAW OF THE COMPASS = Kompas

Vize a cíle dávají členům týmu směr (bez toho se nemůže jít dopředu) a sebevědomí. Každý z nás musí být s obojím v souladu (lidi musí vědět, pro co bojují), protože tak vzniká motivace pro daný tým vykonávat maximum. Zároveň: “Skvělá vize předchází úspěchu.” Naším cílem je realizace vize: 3 a 3 za 3 = 3 miliony zisku na hlavu (nebo dle uvážení jednotlivce) za 3 roky studia a k tomu 3 společné týmové cesty do zahraničí. Tuto vizi jsme s Andrejem a Danem vymysleli v rámci projektu Glamping a postupně organicky nadchla i zbytek týmu, který se připojil, a stala se z toho tak vize týmová.

Akční krok: Chci ve společné cestě vytrvat a dosáhnout na konci studia našeho cíle.


8) THE LAW OF THE BAD APPLE = Shnilé jablko

Přístupy jednotlivců tvoří tým. Stačí 1 člověk se špatným přístupem, který může tým rozložit. Zároveň špatné přístupy bývají nakažlivější než dobré přístupy. Když jsme tuto tématiku rozebírali v týmu, shodli jsme se, že potřebujete talentované lidi se správným přístupem, což sice není zcela měřitelné a je to poměrně subjektivní, ale i pocity a atmosféra v týmu se musí řešit. Nakonec jsme došli k řešení, že špatná jablka ukážou jejich činy. Používáme TRP, kde si zapisujeme to, na čem zrovna pracujeme.

Akční krok: Jednou za měsíc sledovat zápisy v TRPu ostatních členů a následně jim dát upřímnou zpětnou vazbu na jejich postup.


9) THE LAW OF COUNTABILITY = Spolehlivost

Spolehlivost se ukazuje, když jde do tuhého. Skládá se z charakteru (který představuje důvěra), kompetence (jak je člověk schopný), odhodlání (že se tým vzájemně podrží), konzistence (spolehlivost jednotlivce ve svých úkonech) a soudržnosti týmu (schopnosti pracovat na vyšší úrovni než jednotlivec). Osobně mě nejvíce zaujala myšlenka z knihy, která říká, že polehlivost přichází v moment, kdy si tým věří nehledě na to, co se děje, jaké jsou podmínky nebo jaké jsou vztahy. Když spolehlivost týmu zhodnotím svým pohledem, myslím, že nejlépe se ukázala například při získávání peněz na fakturu. Lidé, kteří byli nejaktivnější tehdy, patří mezi nejaktivnější i dnes.

Akční krok: Ráda bych náš tým vytáhla na nějaký celodenní výlet nebo procházku, kde bychom se opět dostali do nekomfortních podmínek, které by nás vyburcovali k týmovému stmelení a prohloubení důvěry jednoho v druhého.


10) THE LAW OF THE PRICE TAG = Cenovka

Tým nedosáhne svého potenciálu, pokud za to nezaplatí nějakou cenu. Platit můžu obětavostí, časem, osobním rozvojem nebo nesobeckostí. V mém případě se snažím týmu věnovat jak svůj čas, tak obětavost a osobní rozvoj. Často zůstanu po meetingu v místnosti déle, a ještě dorozvinu rozběhnuté myšlenky nebo se před odchodem ujistím, že je všem vše jasné a víme, co máme v plánu dále. Právě v tomto přístupu se snažím jít ostatním příkladem.

Akční krok: Nejdůležitější je cesta a proces. Navození flow stojí čas a odměna není garantovaná tzn. je to na mém nacítění týmu, kolik času jsem ochoten investovat do toho, že věřím, že tým fungovat jednou bude


11) THE LAW OF THE SCOREBOARD = Metriky

Tento zákon říká, že je potřeba si definovat čísla, jak jsme na tom a kde chceme být. Díky tomu vidíme, jak na tom jsme a můžeme to upravit. V Uniwave jsme v minulém semestru měli jako týmový cíl metriky, tak jsme na nich pracovali, ale metriky samy o sobě nás neposunuly. Když si na úrovni projektů dáme konkrétní checkpointy, tak nás to nutí k větší produktivitě. Zároveň naši produktivitu a přehlednost podpořilo používání TRPu. Aktuálně používáme TRP, propojenost, wellbeing, přínos týmu, metriky… Díky zvědomění tohoto zákona jsme si uvědomili, že bychom chtěli zavést metriky, které měří přispění k cíli

Akční kroky:

  1) definovat si, jak náš tým měří úspěch

  2) nastavit si pravidelný check-up (každý půlrok např.)

  3) hledat způsoby, jak je integrovat do našeho denního fungování


12) THE LAW OF THE BENCH = Střídačka

Vždy zvítězí tým s lepší střídačkou. Zákon se připodobňuje k důležitosti podpory od fotbalistů na střídačce k fotbalistům na hřišti. Jsou totiž oporou týmu a časem jsou schopní se dostat na hřiště. V našem UniWave týmu lze aktivní hráče připodobnit projektovým týmům a hráče na střídačce k lidem, kteří aktivně v projektu nepracují nebo významněji vystupují v nějaké komunitní nebo týmové roli. Na lidi ze střídačky se můžu kdykoliv obrátit a oni mi pomohou. Konkrétním příkladem je Štěpán, který je nyní na střídačce. Nemá svůj hlavní projekt, ale pracuje na našem finančním zázemí jako finanční manažer. Dříve pracoval na Dni s Téčkem. Zároveň i samotné TS může být symbolem lavičky: ten, kdo nemluví, tak je na lavičce.

Akční krok: Přípomínat si, že obojí „bytí aktivním hráčem“ i „sedět chvíli na lavičce“ je v pořádku a tato dvě období se v našem životě přirozeně střídají. Obě pozice jsou si navzájem rovnocenné.


13) THE LAW OF IDENTITY = Identita

Nejde jen o to, co tým dělá, ale kým je a co považuje za důležité. Vše zastřešují společné hodnoty. Našimi týmovými hodnotami jsou: svoboda, vztahy, upřímnost, rozvoj a otevřenost. Když jsme v týmu však otevřeli téma hodnot, došli jsme k tomu, že hodnoty a vize by měly být stanoveny tak, aby napomáhaly rozhodnutí. V praxi to znamená, že by se neměly vzájemně vylučovat, jinak nejsou v reálném životě k ničemu (viz. kniha Essentialism - Greg McKeown).

Akční krok: Naše týmové hodnoty jsou hodně obecné, ne tak konkrétní (lepší příklad by byl např. perfektní zákaznický servis, udržitelnost). Současné hodnoty nám v reálném životě nepomáhají, měli bychom je proto upravit.


14) THE LAW OF COMMUNICATION = Komunikace

Vzájemná interakce podporuje akci, komunikace zlepšuje vztahy… Nejdůležitější je však to, že každý z nás udává tón a kultivuje prostředí komunikace, ve kterém probíhá. Opět mě to vrací ke knize Radikální otevřenost od Kim Scottové. Týmové prostředí a atmosféra se hezky pročistí, když si navzájem dáváme upřímně otevřenou radikální vazbu. Jinými slovy se snažím ostatním narovinu říkat to, co si opravdu myslím, ale zároveň tón a styl komunikace volím podle toho, o jakého člověka se jedná, jaký styl komunikace preferuje a v jakém psychickém rozpoložení se právě nachází. Co se týče celotýmové komunikace, sjednotili jsme si komunikační platformy (co je na co). Občas však narážíme na to, že si vzájemně ne vždy reagujeme na Teamsech.

Akční krok: Podporovat safe space uvnitř týmu a aktivně využívat radikálně otevřeného přístupu k ostatním při předávání zpětné vazby. 


15) THE LAW OF THE EDGE = Přístup k vedení

Zákon tvrdí, že tým potřebuje leadera. Když máme stejné hráče, ale změníme leadership, dojde k velké změně. Zároveň leader je často jeden, ale leadership týmu je sdílený! To se ostatně ukazuje i v našem týmu: nyní zkoušíme peer leadership, což znamená, že se každý podílí na odpovědnosti. Vše se řídí motivačním přístupem „hell yes!“. Danou činnost či aktivitu dělá ten, koho nadchne nebo v ní vidí důležitost a urgenci. Během TS jsme již jednou reflektovali na peer leadership skrz malé skupinky, ze kterých vzešel výstup, že díky peer leadershipu se v něm mohou všichni naráz bez hranic rozvíjet. Opadá tlak na 1 člověka, který za vše zodpovídá. To se ukázalo i během reflexe na předchozí leadership Laury, která nakonec sama odstoupila. Laura byla týmovými problémy přehlcená, jelikož svou roli dělala až příliš poctivě a nálada týmu se odrážela i v jejím osobním vnímání okolí. Motivace v týmu pak postupně klesala. Po zavedení peer leadershipu se všeobecná nálada v týmu zvedla, což také vedlo k výraznému posunu našich projektů. Zároveň peer leadership nezastupuje všechny role v týmu, ale pouze roli leadera.

Akční krok: Zreflektovat fungování peer leadershipu během TS na leadership, které máme naplánované na 16. 5. 2024.


16) THE LAW OF HIGH MORALE = Vysoká morálka

Šestnáctý zákon klade důraz na význam morálky a motivace v rámci týmové dynamiky a výkonnosti. Vítězné období přináší motivaci nadšení a elán a je nezbytné pro zvládání disciplíny, překážek a osobních obětí. Tým s vysokou morálkou je ochotnější a schopnější riskovat a experimentovat. Zároveň by se na ní měl každý člen podílet. Toto v týmu reflektuje již výše zmiňovaný peer leadership, který přenáší zodpovědnost z jednoho člověka na všechny členy v týmu a přispívá k proaktivitě jednotlivých členů. Je potřeba dodat, že na úrovni celého týmu zatím panuje spíš nižší morálka, ale na úrovni projektů je morálka velmi vysoká. Když jsme společně polemizovali nad tím, čím by to mohlo být, došli jsme k tomu, že si na celotýmové úrovni málo sdílíme malé úspěchy. Na můj popud jsme tedy příležitostně v rámci TS zavedli „okénko úspěchu“, během které mohou lidé spontánně sdílet své pokroky a dílčí úspěchy.

Akční krok: Využívat „okénko úspěchu“ během TS, případně během teambuildingů a byznys meetingů.


17) THE LAW OF DIVIDENTS

Tento zákon s nadsázkou definuje písnička Wannabe od Spice Girls, konkrétně v části, kde se zpívá: „If you wanna be my lover, you have got to give. Taking is too easy, but that's the way it is“. Zkrátka, aby tým fungoval, nelze z něj jen brát. Je potřeba i dávat. Investování času a důvěry do ostatních funguje podobně jako finanční investice: časem se v menších dávkách vrací, jako dividenda. Nejde totiž o to nuceně táhnout tým dopředu na úkor ždímání jednotlivců, ale posunout jednotlivce skrze prostředí týmu. Zároveň je však důležité investovat energii tam, kde má největší páku. To znamená, že nemá smysl vlévat zpětnou vazbu do někoho, kdo ji nechce přijmout. Čas do sebe investujeme také na TS, kde během dialogu vzájemně nasloucháme druhým a chodíme na 1v1. Naše družstvo je jen prostředek k posunutí nás samých. 

Akční krok: Na cabinu se týmu pokusím věnovat maximum své osobní energie, abychom se jako tým posunuli v našem společném směřování na vyšší úroveň.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Podnikání

Body: 2

03.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

03.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Kategorie: Marketing

Body: 2

02.05.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

02.05.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: