Proč tato kniha?
O knize jsem se dozvěděla na Leadership programu – zjistila jsem, že ovládat řeč svého těla je jeden z velmi důležitých bodů pro to, abychom mohli pracovat a dobře se dorozumívat s lidmi.
Co mi kniha dala?
Je potřeba si uvědomit, že u každého znamená nějaký akt jinou náladu. Je nutné vždy člověka brát jako celek a vždy v kontextu dané situace.
„Vypovídá o emocích a vnitřních postojích člověka více než mluvená řeč.“
Síla prvního dojmu – řeč těla nám pomáhá při první orientaci
Jak rozumět řeči těla?
- Vnímejme člověka jako celek
- Berme ohled na situaci
- Akce a reakce – Vnímat> pochopit> reagovat
Řečí těla lze manipulovat
Držení těla
- NE – příliš napjaté, příliš uvolněné, přešlapování, podřízený postoj, nadřazený postoj
- ANO – otevřený postoj (vzpřímený a uvolněný s pozorným – člověk působí, že se ve svém těle cítí dobře, dotyčný si stojí za svými názory, ale je i ochoten naslouchat.
Polohy v sedě
- Vždy je potřeba člověka brát jako celek – může sedět s rukami založenými, ale přesto upřímně naslouchat – záleží i na mimice, poloha hlavy
Zkřížené kotníky = kritický postoj
Styl chůze
- Podle rychlosti a délce kroků, můžeme určit rozpoložení člověka. Pomalé a kratší kroky působí nejistě, energické a dlouhé kroky zase naopak.
Mimika
Ústa a rty
- Upřímný úsměv = smějí se i oči
Oči
„Zrcadla duše“
- Pohled zdola působí nejistě
- Pohled shora působí arogantně
- Postranní pohled působí kriticky a zkoumavě
- Bezprostřední, otevřený pohled se vzpřímenou hlavou působí vnímavě
- Nakloněná hlava a otevřený pohled signalizují zájem
- Skloněná hlava a založené ruce mohou znamenat negativní či kritický postoj
Gestikulace
Provází mluvenou řeč, oživuje komunikaci a podtrhuje obsah řečeného.
Gesta
- Podání ruky – síla stisku, dominance ruky (ta která je podána ze shora), délka odstupu, přidání druhé ruky
Význam gest
- Velikost gest přizpůsobovat situaci – před větším množství lidí, více energická gesta.
- Dlaně otevřené ven> nemám co skrývat
- Zamnutí rukami> radost ze situace
- Propletené prsty – čím blíže obličeji, tím větší skepse protějšku
- Sekací dlaně> dojem uzavřenosti
- Ruka u úst> něco zamlčuje?
- Uvolněné ruce na stehnech> suverenita a klid
- Svědění kdekoli na hlavě> lže?
- Podepřená brada> nedostatek zájmu
- Gesta ukazováčkem vnímáme jako nepříjemná
Hlas a intonace
- Úspěch komunikace závisí na hlasu a technice mluvení
- Správným tónem můžeme říct cokoli, zatímco špatným tónem vůbec nic
- Klidný a jasný hlas vyjadřuje suverenitu a pevné stanovisko.
- Dynamický projev – v posluchačích vyvolává emoce a živé představy
Méně je někdy více – nižší status nemusí být negativní – vždy záleží na situaci
„Při uvolněném a vzpřímeném držení těla bude náš hlas znít jasně a zvučně.“
Status
- Vždy vyplývá z chování člověka
„Dopřejme zákazníkovi vyšší status! Díky tomu budeme moci lépe vyhovět jeho potřebám, docílíme jeho spokojenosti, budeme úspěšnější při uzavírání obchodů a získáme stále klienty.“
Blízkost a odstup
- Vzdálenost mezi lidmi vypovídá mnohé
- Čím vyšší status člověk má, tím větší teritorium si nárokuje.
- Dodržujme při rozhovorech přiměřený odstup od svého partnera
Zóny:
FOTO
Tělesné typy
Dominantní typ
- Pichlavý pohled
- Úsporná mimika
- Vzpřímené tělo
- Strohá gesta
- Formální vystupování
Pečlivý typ
- Zdvořilý pozdrav vyjadřující respekt
- Zkoumavý pohled
- Systematická gesta
- Zkoumavé držení těla
- Přátelský, ale vyčkávaný úsměv
Podnikavý typ
- Přátelský pozdrav
- Silný a příjemný hlas
- Přímý pohled
- Vzpřímené držení těla
- Pružná, energická gesta
Kontaktní typ
- Srdeční pozdrav
- Přátelský pohled
- Otevřená, komunikativní gesta
- Živý řečový pohled a příjemný tón
- Uvolněné držení těla
Plachý typ
- Zdvořilý, ale váhavý pozdrav
- Nesmělý pohled
- Tichý hlas
- Příliš uvolněné, nebo naopak křečovité držení těla
- Drobná váhavá gesta
- Ochranná, nebo kritická gesta
Autentické vystupování – učme se od úspěšných herců
Pokud nás zastraší prostor – uvědomme si to, narovnejme se a seznamme se s prostorem> zhluboka vydechněme
Neupínejme se k nábytku a nehledejme hned, kam se posadíme. Nechoďme podél zdi.
Umění měnit role – nepřenášet si pocity z té předchozí do nové – vypusťme páru (dechová cvičení, protažení)
„Jasný motiv umožnuje jasnou řeč těla.“
Abychom vystupovali autenticky, je potřeba dosáhnout souladu svého vnitřního a vnějšího postoje
Položit si otázku jako herci: Čeho chci svým projevem, svým vystoupením dosáhnout? Proč se rozhovoru účastním a jaký je můj cíl?
Zamysleme se nad tím, jaké emoce chceme v protějšku probudit.
„Nestačí věřit tomu, co říkáme, ale musíme to také vyjadřovat svou řečí těla.“
Jak cíleně používat řeč těla
- Díky vědomostem se uvolníme
V pozici nadřízeného:
- Posadit se se zaměstnancem ke stolu přes roh, ne naproti sobě.
V pozici zaměstnance:
- Nesnažme se být malými – působí to, jako že něco skrýváme
Usmívejme se – začnou i ostatní
Udržujme oční kontakt a mluvme přívětivým hlasem.
Při prezentaci:
- Dbejme na to, aby informace, které jsou pro nás důležité, podtrhli držením těla, mimikou a gesty. > díky tomu bude náš projev poutavý a věruhodný
- Před prezentací se seznamme s místem prezentace. Nacvičme si prezentování.
Před začátkem (tréma):
- Odbourejme trému oklepáním – uvolní se svaly
- Nádech výdech
- Mysleme na příjemné zážitky a usmívejme se
Při prvních krocích na jeviště:
- Nepůsobit křečovitě
- Nenaznačovat, že je to pro nás těžký úkol
- Nevysílat široké úsměvy – k publiku, které neznáme
- Svou řečí chceme uchvátit a nadchnout
Držení těla:
- Pevný a jasný postoj
- Stůjme vzpřímeně a otevřeně
- Nenaklánějme se
- Pánev předsunout dopředu
- Nechodit z místa na místo
- Udržujme tělo v napětí
Mimika a gesta:
- Udržovat oční kontakt s publikem
- Nechávat mluvit své ruce
- Neschovávat své ruce za záda a ani do kapes
Nestát přímo uprostřed jeviště – působí to, jako bychom vyjadřovali sílu
Pokud se něco pokazí – krátce to zvědomit
I po ukončení přednášky – buďme ve své roli
Prodej
- Vyhýbejme se v řeči signálům, které by naznačovaly – musím něco prodat
- Nemluvme příliš rychle a nevkládejme do hlasu zbytečný tlak
Typy zákazníků
Dominantní – ví, co chce
- Držme suverénní držení těla
- Buďme zdvořilý
- Respektujme
- Nesnažme se zaujmout vyšší status
- Nepoučujme
Pečlivý zákazník – zajímá se o detaily
- Buďme zdvořilý
- Nepoužívejme příliš rychlá gesta
- Pozorně naslouchejme
- Držení těla – otevřenost, klid a trpělivost
Podnikavý zákazník – rád se pouští do obtížného vyjednávání (chce najít partnera)
- Energickými gesty podporujme své vyjádření
- Přizpůsobme řeč těla jeho vystupování
- Neseďme na židli jako přibití
- Mluvme nahlas a temperamentně
Kontaktní zákazník – očekává, že ho nezklameme, je pro něj důležitá důvěra
- Nezdravme příliš upjatě a rezervovaně> přátelsky
- Vytvořit si dostatek času pro small-talk> navodit osobnější atmosféru
- Ciťme se ve svém těle dobře
- Tělem dávejme najevo otevřenost a upřímnost
- Věnujme jim úsměv navíc
Plachý zákazník – je nedůvěřivý, kritický a uzavřený
- Pozdravme přátelsky
- Nepřibližujme se mu moc fyzicky
- Tělem vyjadřujme klid
- Mluvit příjemným, nepříliš silným hlasem.
Pro rozvoj řeči těla je důležité rozvíjet své smysly. – lepší vnímání a zachycování signálů ostatních
Tip:
- Pusťme si film bez zvuku a sledujme řeč těla herců – uhodněme vnitřní postoje a emoce herců
- Pozorujme lidi
- Pokud máme oblíbený postoj, zkusme ho změnit
- vyzkoušejme si vytvořit sami ze sebe 4 sochy (každou jinou emoci – smutek, radost, vztek a strach.)
Otázky: můj vnitřní postoj
- Kdo: V jaké funkci vystupuji?
- Co: Co dělám a jaké signály vysílám řečí těla, když vystupuji ve výše uvedené funkci?
- Proč: Z jakého důvodu a za jakým účelem jednám?
Před každým důležitým rozhovorem si vyjasnit své motivy – co nás k rozhovoru vede a čeho chceme dosáhnout
„Emoce jsou jevy, které se odehrávají v našem nitru, aniž bychom chtěli, ovlivňují naše jednání.“
„Příliš napjaté tělo má příliš energie, nedostatečně napjaté tělo naopak málo.“ – Rozhodujme, jaké napětí je v daném okamžiku vhodné, a nenechme se svým držením těla ovládat.
Zdokonalme svůj postoj
- Stoupněme si k zrcadlu bokem a pozorujme, jak stojíme.
Stát
- Nohy na šíři boků a špičky chodidel mírně vytočené ven. Kolena jsou mírně ohnutá
- Páteř je vzpřímená, pánev je předsazená
- Ruce visí volně podél těla a hlava je vzpřímená. Ramena jsou uvolněná.
Při rozhovoru ve stoje, ale i u stolu respektovat teritorium druhých. Škodit může ale i přílišný odstup. Najít ty hranice.
Ochota přiznat vlastní chybu je u vedoucího pracovníka vynikající vlastnost.
Navazujme oční kontakt se všemi, kteří naslouchají – dělejme pomyslné kolečko.
Závěrem:
Kniha byla velmi zajímavá a je znát, že se teď při pohledu na lidi snažím rozeznávat, například náladu, podle jejich řeči těla. Je neskutečné, co všechno můžeme svým tělem dát najevo, a proto je velmi důležité se své tělo naučit ovládat pro náš prospěch.