Základy marketingu jsem si vybrala pro jednoduchou orientaci v základních marketingových tématech, která jsem potřebovala pro svoji bakalářskou práci. Knížka obsahuje úvod do marketingových témat, jako jsou marketingová koncepce, marketingové prostředí, marketingový výzkum, marketingová strategie a marketingový mix. Pro účely bakalářky jsem se věnovala primárně marketingové koncepci a marketingovému prostředí, proto stručně popíšu, jaké znalosti jsem v bakalářce na základě knížky uplatnila.
Marketingová koncepce obsahuje dle Kotlera:
Tyto marketingové koncepty tvoří podle Karlíčka a spol. základní strategické marketingové okruhy, kterými by se firma měla zabývat. O stupeň níže se pak nachází taktické okruhy, které vycházejí ze stanovení přístupu k jednotlivým strategickým konceptům. Na taktické úrovni se firmy setkávají s takzvaným marketingovým mixem. Karlíček a spol. popisují základní strategická a taktická marketingová rozhodnutí.
Strategická marketingová rozhodnutí
Kdo je náš zákazník?
Jakou hodnotu mu nabízíme?
Jak zajišťujeme dlouhodobou spokojenost?
Jakou máme konkurenční výhodu a jak ji budeme udržovat?
Taktická marketingová rozhodnutí
Jak konkrétně bude vypadat náš produkt?
Jaká bude jeho cena?
Kde, kdy a jak ho budeme propagovat?
Jak zajistíme jeho dostupnost?
Marketingová koncepce vychází podle autorů knížky z předpokladu, že úspěch firmy závisí na rozpoznání potřeb zákazníků a schopnosti uspokojovat tyto potřeby lépe, než konkurence.
Marketingové prostředí
Karlíček a spol. se poměrně dopodrobna zabývají charakteristikou vnějšího firemního prostředí. Tyto informace mi v bakalářce pomohly rozšířit pole některých aspektů prostředí pro jejich následnou analýzu. Autoři dělí vnější prostředí, podobně jako většina odborníků, na makroprostředí a mikroprostředí. Do mikroprostředí řadí faktory, které mají užší vazbu na firmu, jako například zákazníky, dodavatele a konkurenty.
Vnější makroprostředí neboli marketingové makroprostředí, jak jej nazývají autoři, se skládá z politicko-právních, ekonomických, sociálně-kulturních, technologických a přírodních vlivů. Běžná analýza, která tyto vlivy specifikuje a hodnotí jejich působení na podnik, se nazývá PEST analýza.
Sociálně-kulturní vlivy se někdy nazývají jako společenské. Patří mezi ně sociální a kulturní aspekty cílových zákazníků firmy. Text autorů mi významně pomohl tyto aspekty charakterizovat při tvorbě PEST analýzy. Mezi tyto aspekty patří například:
Společenské faktory firmy DX Heroes v rámci bakalářské práce jsem charakterizovala jako:
Společenské faktory firmy DX Heroes
Evropské startupy ztratily na konci roku 2022 přes 400 miliard oproti předchozímu roku. V první polovině roku 2022 se k nim dostalo 133 investic s hodnotou vyšší než sto milionů dolarů a v druhém pololetí se jednalo pouze o 37 takových investic. Ze 100 evropských jednorožců (firem, jejíž hodnota přesahuje jednu miliardu USD) se Evropa dostala pouze na 30.15 Hodnota investic do českých technologických startupů však neustále roste.
Graf 1, vytvořený organizací Czech Founders, zobrazuje investovanou hodnotu, která roku 2022 překonala 200 milionů eur. Počet investic se však po prudkém růstu v roce 2022 snížil na hodnotu něco přes 1000 investic z předchozích přibližně 1250 investic uskutečněných v roce 2021.16
Graf : Hodnota investic do českých technologických startupů16
V Česku se počet nových startupů v roce 2022 snížil na 407 z předchozích 629 z roku 2021. I přes snížení celkového počtu startupů zaznamenávají některé obory nárůst. Patří mezi ně například E-commerce, SaaS, FinTech a digitální agentura.16
Propouštění zaměstnanců technologických firem
V návaznosti na aktuální ekonomickou situaci začalo velké množství startupů i velkých technologických firem v roce 2022 propouštět. Propouští například i český startup Productboard, který se stal roku 2022 unicornem a má hodnotu přes 1 bilion dolarů. Tento jev se netýká pouze českých firem. Propouští velké světové korporace jako je například Microsoft, který ruší 11 tisíc pracovních míst. Propouští také Google, SAP, IBM, Meta a další technologické firmy. Mnoho z těchto propuštěných je právě vývojářů. Jako důvod propouštění tyto firmy uvádějí zhoršené hospodářské vyhlídky. Například Google zaznamenává nižší zisky, stejně tak i společnost Apple.17
Na základě článku Steva Taplina v magazínu Entrepreneur neznamená aktuální vlna propouštění navýšení nezájmu o specialisty v oblasti vývoje. Propuštění vývojáři nemají podle něj problém si najít nové umístění v jiné firmě.18 Další zdroje uvádějí, že zájem o vývojáře naopak poroste, a to primárně v oblasti umělé inteligence (AI) a pro pozice spojené se správou a managementem AI softwarů.19 Některé zdroje dokonce uvádějí, že pozice software vývojáře je nejatraktivnější pozice roku 2023.20 Z toho vyplývá, že by aktuální vlna propouštění neměla do budoucna znamenat přebytek vývojářů na trhu.
Nárůst vyjednávací síly vývojářů
Na základě průzkumu, který provedla firma StackOverflow roku 2022, se stále navyšuje vliv vývojářů na nákupní rozhodování firem v oblasti nových technologií. Zjistili, že v roce 2022 mělo 66 % profesionálních vývojářů ve firmách, kde pracují, alespoň nějaký vliv na nákupní rozhodování v oblasti nových technologií, oproti 56 % z roku 2020.21
Závěr
Karlíčkovi a spol. vděčím za rozšíření obzorů v oblasti základních marketingových okruhů, primárně marketingové definice, marketingové koncepce a marketingového prostředí. Myslím si, že knížka je super materiál pro základní pochopení marketingu a jeho ústředních témat.
Zdroje
15. SEDLÁK, Jan. Rok 2022 v českých startupech: Miliardové prodeje, první jednorožci a očekávání ekonomické krize [online]. 28.12.2022 [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: https://www.lupa.cz/clanky/rok-2022-v-ceskych-startupech-miliardove-prodeje-prvni-jednorozci-a-ocekavani-ekonomicke-krize/
16. A Crowd-Sourced List of the Czech Technology Startups [online]. Czech Founders [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: http://bit.ly/czstartups
17. Applu i majiteli vyhledávače Google klesly zisky [online]. 02.02.2023 [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-majiteli-vyhledavace-google-klesl-zisk-40421917
18. TAPLIN, Steve. Why Software Talent Is Still in Demand Despite Tech Layoffs, Downturn and a Potential Recession [online]. 30.01.2023 [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: https://www.entrepreneur.com
19. HATI, Spandita. What is the Future of Software Engineering: [2023 and Beyond] [online]. 19.01.2023 [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: https://www.knowledgehut.com
20. INGRAM, Janica. Why Software Developer Is the No. 1 Job of 2023 [online]. 10.01.2023 [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: https://money.usnews.com
21. Stack Overflow Developer Survey [online]. [cit. 2023-02-26]. Dostupné z: https://survey.stackoverflow.co/2022/