Radikální otevřenost: Jak být silným lídrem a přitom neztrácet lidskostKim Scott
Knihu jsem si vybral kvůli tomu, že jsem neviděl u sebe téměř žádnou motivaci dávat lidem zpětnou vazbu, která byla negativní. Šlo o to, že mě to energicky vysilovalo a druhou stranu to většinou uvedlo do nepříjemných pocitů, na což jsem neměl vždy úplně srdce a tím, jsem si k tomu vytvořil lehkou averzi. Hodně lidí z týmu tuto knihu četla v prváku a pochytil jsem, že téma, které pokrývá mimo jiné, je zpětná vazba. Cítil jsem, že teď byl vhodný čas se k ní dostat.
Zde jsou hlavní poznatky, které jsem si z knihy odnesl.
Existují 2 typy zaměstnanců:
Zaměstnanci, kteří dosahují výjimečných výsledků, ale jejich kariéra má pozvolnější růstovou trajektorii. V týmu plní funkci stability a říkáme jim ROCKSTARS.
Zaměstnanci, kteří stoupají po střídmější trajektorii a v týmu plní zdroj růstu. Těmto říkáme SUPERSTARS.
Pro tým jsou důležití oba typy. Nemusíme si škatulkovat, kdo je kdo, protože všichni tito zaměstnanci tyto trajektorie mění podle životních situací.
Dále zde autorka popisuje kvadrant komunikace, který je složen z:
Ničivé empatie - Lidé projevují zájem, ale vyhýbají se přímé konfrontaci a kritice, aby neublížili nebo nezpůsobili konflikt.
Útočné agrese - Přímá konfrontace bez projevení zájmu o druhého.
Manipulativní neupřímnosti - Chybí osobní zájem i přímá konfrontace. Lidé komunikují povrchně nebo se vyhýbají konfliktům z osobních důvodů.
Radikální otevřenosti - Tato forma komunikace kombinuje projev osobního zájmu o druhé s odvahou přímo konfrontovat a sdělovat pravdu.
Kdybych se měl já osobně někam zařadit v době, kdy jsem knihu četl. Jednoznačně by u mě převládalo zařazení se do kvadrantu ničivá empatie.
Budování radikálně otevřených vztahů
3 úkoly za něž máte jako manažer zodpovědnost:
Vybudovat týmovou kulturu, která podporuje zpětnou vazbu, pochvalu i kritiku, díky níž se všichni budou posouvat správným směrem.
Dostatečně dobře pochopit motivaci každého člena týmu, abyste předešli vyhoření či nudě a podporovali soudržnost týmu.
Společně usilovat o dobré výsledky.
2 aspekty budování vztahů pozitivním směrem (důvěra a komunikace):
Projevujte osobní zájem
Konfrontujte přímo
Když vám lidé věří a vnímají, že vám na nich záleží, s mnohem větší pravděpodobností:
Přijmou pochvalu či kritiku a zařídí se podle ní
Prozradí vám svůj názor na to, co děláte dobře a co naopak neděláte
Budou se podobně otevřeně chovat jeden k druhému
Přijmou svou roli v rýmu
Soustředí se na dosažení výsledků
Co radikální otevřenost není
Bezdůvodní hrubost a kritika před ostatními
Nimrání v malichernostech
Radikální otevřenost není hierarchická
Důvěrné klábosení a extrovertní chování, které vyčerpá introvertní členy
Kulturní soudy
Vedení – dávejte, přijímejte a podporujte zpětnou vazbu
Jak na zpětnou vazbu v praxi?
Zmínit detailně a upřímně pozitivní stránky
Pozor na sendvič
Nekritizovat vlastnost nebo člověka, nesmí to být osobní (ty si hloupá X to vypadalo hloupě)
Nabídnout pomoc
2 aspekty dobrého vedení:
Projevte osobní zájem
Nevyhýbejte se přímé konfrontaci
Radikálně otevřená chvála
Chválit opravdu konkrétně a upřímně
Radikálně otevřená kritika
I skvělým hráčům řeknete, co mohou příště udělat lépe
Odsoudit konkrétní chování ne to, jací lidi jsou
Útočná agrese
Když kritizujeme, ale nedáváme ani trochu najevo, že nám na druhém záleží
Kritizovaní před ostatními
Manipulativní neupřímnost
Na dané osobě nám nezáleží natolik, abychom s ní šli do přímé konfrontace
Když se lidé příliš soustředí na to, aby byli oblíbení, nebo aby získali nějakou výhodu
Ničivá empatie
Jako dobromyslný rodič, který nedokáže okřiknout své dítě
Cesta k radikální otevřenosti
Než začnete kritizovat, požádejte o kritiku od ostatních k vám
Nejdříve nabídněte chválu
Společně dosahujte výsledků
Cyklus Jak dosáhnout výsledků
Nevrhat se do problému po hlavě, nejdříve položit základy pro spolupráci.
Naslouchej nápadům, s nímž členové týmu přicházejí a vybuduj atmosféru v níž si naslouchají navzájem
Prostor, v němž se nápady vypilují a vyjasní, aby se nápad nesmetl ze stolu ještě dřív, než všichni pochopí jeho přínos
Diskutujte nápady a zkoumejte je
Rozhodněte se rychle, ale ne zbrkle
Zajistěte si podporu ostatních
Realizujte plán
Poučte se
Pravidla diskuze
V diskuzi musí jít o nápad ne o ego.
Převáží-li emoce či vyčerpání, dejte si pauzu.
Používejte humor a bavte se. (to, jak odstartujete diskuzi se táhne s celou schůzí)
Nesahejte po nějakém rozhodnutí jen proto, že je diskuze nepříjemná.
Nechte rozhodnout fakta a vynechejte ego.
Nedělat rozhodnutí sám, ale společně.
Tipy, jak přijímat, poskytovat a podporovat chválu a kritiku.
Jak si říct o bezprostřední zpětnou vazbu?
Nepříjemné pocity musíte ustát
Naslouchejte s cílem porozumět (nezpochybňujte ji)
Kritiku odměňte, aby nebyla poslední
Když s kritikou nesouhlasíte, najděte alespoň něco s čím souhlasíte – zopakujte, co vám daný člověk řekl a ujistěte se, že jste kritiku správně pochopili
Obdrženou kritiku vyhodnocujte (veďte si evidenci)
Kritizovat vás musí být nejen bezpečné, ale i přirozené
Jak poskytovat bezprostřední zpětnou vazbu?
Projevte pokoru
Metoda – situace, chování, dopad
Metoda levého sloupce – vybavte si nepříjemnou konverzaci a udělejte si dva sloupce na papír, kde si do pravého napíšete „co jsem řekl?“ a do levého „co jsem si doopravdy myslel?“
Nabídněte pomoc
Nepopisujte – demonstrujte na příkladech
Zprostředkovat pomoc je lepší, než ji sám poskytnout
Zpětná vazba je dar nikoliv cukr a bič
Poskytuje zpětnou vazbu okamžitě (nebo si ji zapište v šabloně metody situace, chování a dopad)
Osobně, pokud je to možné (srozumitelnost se nehodnotí podle toho, jestli připadá jasná vám, ale jestli dává smysl příjemci)
Zohledněte osobní preference každého člověka
Kritizujte mezi 4 očima, chvalte veřejně
Nebuďte osobní
Neříkejte ty, říkejte to (př. Mýlíš se. VS Myslím si, že je to špatně.)
Mantra manažerů:
Naslouchej (pokora)
Konfrontuj (sebedůvěra)
Přidej se (vědět, kdy se přestat hádat a táhnout za jeden provaz)
1v1 schůzky
Agendu určují zaměstnanci, vy nasloucháte a pomáháte jim jasněji formulovat názory a nápady
Cílem je naslouchat a vše si ujasnit. Pochopit, jakým směrem se podřízený chtějí ubírat a co jim v tom brání.
Nerušte 1v1
Velké diskuze
Slouží k debatování, nikoli rozhodování
Rozhodovací porady
Nechte rozhodnout fakta a držte ega na uzdě
Kanban
Ať je pracovní postup a přehled aktivity na očích
Do/in progress/done (každá barva představuje jednotlivce či tým)
ATP
Inicioval jsem 1v1 se členy týmu, se kterými jsem cítil nějaké pnutí. Ze začátku jsem se bál, ale když jsem viděl, jak na to lidé reagují, tak mě to povzbudilo a pokračoval jsem dále. Přiblížilo mě to k radikální otevřenosti. Nebojím se říkat kritiku, protože za ní vidím způsob pomoci druhému, ne urážení či diskreditování. Přiznám se, že jsou lidé, u kterých si ještě netroufnu být radikálně otevřený. Nicméně u těch, u kterých se cítím více komfortně si to trénuji a dělám small steps směrem k radikálnímu otevření. Průběžně dávám zpětnou vazbu například u koučům a širšímu okruhu lidí, i když s větší opatrností. Stejně tak, jak se snažím zpětnou vazbu více dávat, tak se ji snažím lépe přijímat. V prvním ročníku jsem s tím měl problém, protože jsem si to bral hodně osobně a citlivě. Nyní to beru jako dar, i když ne vždy tak příjemný.
Využívám kanban pro správu svých úkolů v osobním i pracovním životě a funguje to skvěle. Je pro mě i uspokojivé přetahovat úkoly do složky Done. Cítím fajn pocit z dokončení úkolu.
Na našich týmových shromážděních rozdělujeme jednotlivá témata na to, kdy se: