Základy managementu


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 04.12.2021

Co to je management?   Joan Magretta

Co je to management? 


Kniha, která o managementu vypráví v souvislostech. Management mi už nepřipadá jako jen ekonomický termín. Po přečtení knihy jsem si uvědomila důležitost managementu a taky jsem získala informace úplně od základu. 


Co to tedy je? 


“Management je svobodné umění, které otevřeně čerpá ze všech oborů, jenž vám pomáhají určovat smysl vlastního života a světa.” 


Poznámka autorky, že slovo “management” nese pachuť tuhého dozoru a byrokracie mi připadá více než trefná. Opravdu, “manažér”- koho si pod tím představíte? 


Je to zajímavé, protože jak říká sama autorka “Všichni žijeme ve světě, který je managementem utvářen”. 


Ano, jelikož čím více je ekonomika vyspělejší, čím má více vzdělanějších a tím pádem specializovanějších pracovníků, tím více potřebuje management, aby mohl tyto atributy přeměňovat ve výkonnost. 


Ta doba kdy jsme si mohli vybrat cestu pasivního zaměstnance je ta tam. Skoro každá organizace po nás v současné době vyžaduje iniciativu. Chce po nás, aby každý byl tak trochu manažer. Ostatně Tiimi je založena především na naší iniciativě. Vzděláváme se jinak, a tato kniha není první, která mi potvrzuje, že jdeme správným směrem. 


Posláním managementu je vytváření hodnoty. Toto slovo nám může připadat abstraktní, ale nemusí tomu být vždy tak. Hodnota v B2B světě se dá jednoduše spočítat, ale občas se hodnota zkrátka spočítat nedá, neznamená to však, že je méně důležitá. 


Je nutné si zapamatovat: hodnotu určují zákazníci, a to zcela individuálně. 


Pro mě také zajímavým poznatkem byl příběh o vytvoření softwaru/systému pro sledování naší zásilky. Tento systém byl úspěšný. A jeho hlavní výhody? Snadný na používání a jeho další provoz netvoří nové výdaje. Tohle je základní recept úspěchu pro vytváření jakéholiv nástroje. 



Strategie 


“Podstatou strategie je určit, co nebudeme dělat.” - Michael E. Porter 


Strategie další termín, se kterým jsem se nejednou setkala avšak význam bych popisovala těžce. 


Strategie začíná tím, že máme dobře navržený podnikatelský model. Tento model nám popisuje ekonomické vztahy, které mají ústřední význam pro naplnění účelu dané organizace. 

Ale proč nemůžeme zůstat jen u podnikatelského plánu? 

Odpověď je jednoduchá - konkurence. Dříve či později se v rámci našeho podnikání setkáme s konkurencí, je to téměř nevyhnutelné. 

Náš podnikatelský model se od konkurence nemusí lišit, za to strategie musí. Musíme být zkrátka jiní. 

Konkurence je dobrá, když se dostaneme do fáze dokonalé konkurence - je to ráj pro zákazníka. Nicméně nic se nemění na tom, že většina podniků tíhne spíše k monopolu než k dokonalé konkurenci. Koneckonců Warren Buffett svou firmu přirovnal k hradu a vyjádřil se takto: 

“Ostatní lidé nás chtějí o ten hrad připravit… Platím své manažery za to, že kolem našeho hradu budují vodní příkop a že jej stále prohlubují, rozšiřují a že do něj vpouštějí aligátory.” - 


Nebo taky pro většinu podnikatelů platí: nejlepší konkurence je žádná konkurence. 


Čísla, čísla, čísla.. 


“Ne vše, co lze spočítat, se počítá za důležité a ne vše, co se počítá za důležité, lze spočítat.” - Albert Einstein 


Proč je kvantifikace důležitá? 

Číselné údaje nám pomohou uvidět skutečnost, jaká je - tzn. není ovlivněná naší intuicí. Často můžeme “mít pocit”, který nemusí být absolutně relevantní. Neznamená to, že naši intuici bychom měli zahodit na smetiště a nikdy ji nepoužívat, spíše je důležité se nástroje ke kvantifikaci naučit používat. A je nutné si pamatovat tyto nástroje jsou jen pomůcky k usuzování. 


Stejný fakta = stejný závěry 


Pod slovy si každý člověk může představit něco jiného. A kolikrát se mi stalo, že jsem se nemohla vyjádřit tak jak bych chtěla. Čísla jsou jasná. Možná budeme překvapeni jak rychle nalezneme konsenzus, když budeme vystaveni stejným faktům (číslům). 


Sigma 


Sigma je symbol, který se užívá k označení směrodatné odchylky. 

1 sigma = 68% výstupů má přijatelnou jakost 

3 sigma = 97% výstupů má přijatelnou jakost 

6 sigma = 99, 999 997% výstupů má přijatelnou jakost 



Inovace 

“Pohleďme na želvu - postupuje v před, jen když vystrkuje krk.” - J. B. Conant 


Buď dnes inovuješ, nebo zítra zaostáváš. 

To mi připomíná název knihy “Inovuj, nebo nepřežiješ”. Hádám, že v knize půjde o stejný princip. Ano svět se rychle mění, konkurence se mění, a jestli (tvoje firma) stojí na místě, v tu chvíli prohrává. 

Dilema inovací? Musíme věřit ve slibnou budoucnost. Je to jedním z hlavních požadavků na manažera, zkrátka věřit, že to dobře dopadne, nebát se a investovat do nejisté budoucnosti. 

Bohužel je to realita - prostředky, které investujeme do inovací, zatěžují náš dnešní výkon. 

Vyvažování mezi přítomností a budoucností je zkratka pro management univerzální situací. 


Závěr

Tato kniha mi v odvětví managementu připadá jako základ, ale nejen to. Na příkladech rozebírá úspěšné a neúspěšné praktiky manažerů, reflektuje na ně a dává příklady, jak se těmto situacím vyhnout. Sama autorka v úvodu však upozorňuje, že teorie nám pomůže s nesnázemi “umění managementu”, praxe je však nevyhnutelná.






Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 3

24.12.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Kategorie: Učení

Body: 1

Sleduj nás na sociálních sítích: