Na tuto knihu jsem narazil během rešerše pro svoji bakalářskou práci a natolik mě zaujala, že jsem se ji rozhodl přečíst celou. Hned na začátku tam totiž byla věta, která mi utkvěla v hlavě: podnikat nemůžou všichni, protože by pak nebylo, koho zaměstnávat. Po nekonečném množství knih, jež tvrdí, že podnikat může každý, mi to přišlo jako zajímavý a střízlivý pohled na věc a tak jsem se pustil do čtení.
Vypíchl bych zde obrázek, který graficky znázorňuje předpoklady k podnikání a konkurenční výhodu. Přijde mi, že průnik jednotlivých faktorů vskutku tvoří konkurenční výhodu mnoha podniků, které znám, dokonce to tvoří i konkurenční výhodu mého podnikatelského projektu.
Rád bych zde i zmínil 8 bodů, které autorka přiřazuje podnikům, které dokáži zavádět inovace. Nejvíc mě osobně zaujal hned první a to: ,,Respektují zákazníka jako střed svého světa.” myslím si, že dost lidí na to zapomíná a nechovají se k zákazníkům odpovídajícím způsobem, a tak o ně přichází rychleji, než dokáží získat nové. Další body jsou následující: Akceptují zaměstnance jako nejdůležitější zdroj inovace, sledují a respektují konkurenci, Spolupracují s dodavateli, Vylepšují své produkty, Jsou odpovědné, Investují, Propagují.
V knize je dobrá definice SMART cílů, od které by se měl každý podnikatel odrazit, když si stanovuje svoje cíle. Pobavilo mě i praktické cvičení, kdy autorka vypsala špatné cíle a nabádá, abychom tyto špatné cíle přepsali do správné a uchopitelné podoby.
Dále je v knize představen Lean Canvas, který sice již ze školy znám, ale bylo zajímavé se na něj podívat více dopodrobna, a nakonec jsem si i jeden vytvořil ke svému projektu s tím, že mám v plánu ho využívat i u všech svých dalších projektech.
Skvělá je i kapitolka o cenových strategiích – s cenotvorbou mívám čas od času problém, proto byla pro mě tato kapitola obzvlášť přínosná. Je potřeba si uvědomit, jakou hodnotu za vynaložené peníze zákazník obdrží a i to zahrnout do cenové strategie. Přikládám tabulku k cenovým strategiím, která mě celkem zaujala.
V knize je popsáno i fungování týmu včetně jeho jednotlivých fází a to konkrétně dle Tuckamnového modelu. Do toho zapadá následně i výběr zaměstnanců a tipy na kompetenci a kvalifikaci, pro maximální úspěch. Dále byly pro mě ještě poměrně přínosné základní finanční pojmy, protože mi celkem chyběly a v knize je dokonce i hodně zjednodušeně ukázáné, jak k těmto hodnotám dojít.
Závěr a převod do praxe
Knihu jsem využil v bakalářské práci, když jsem definoval cíle a to konkrétně SMART. Kniha se poměrně dobře četla nebo to možná bylo tím, že mě problematika hodně zajímá. Odnáším si Lean Canvas, který jsem již aplikoval ihned do praxe, ale i důležité informace z oblastí týmu a jeho fungování, náležitostí podnikání i financí.