Základní principy marketingu v našem bufíku


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.04.2024

Tohle je marketing!   Seth Godin

Knihu od autora Setha Godina Tohle je marketing! jsem četl, protože se s Pepou Bolenem chystáme otevřít bufet na Fakultě tropického zemědělství. Při této příležitosti bych si rád vyzkoušel online komunikaci přes soc. sítě, ale zároveň, a asi i hlavně, bych chtěl z našeho bufetu vytvořit úspěšný podnik, který bude lidi zajímat a budou se do něj rádi vracet.

V úvodu knihy se opakuje moudro pana Moulise: „Prvně hledím na potřebu zákazníka (hledám ji), a až pak tvořím službu.“ V tomto kontextu je zmíněná důležitost nejmenšího životaschopného trhu, který jsem v našem případě definoval jako 100 zákazníků. Což si teď zpětně uvědomuji, že nevím, jestli je dostatečně přesné číslo. Po workshopu s paní Aulovou jsem pochopil, jak by se měly vývojové scénáře tvořit správně, a tak budu muset podnikatelský plán na bakalářku ještě trochu překopat. Každopádně v průběhu tvorby PP jsem si uvědomil, že praxe bude daleko užitečnější indikátor pro tvorbu odhadů a plánů. Po prvním týdnu provozu už mi bude jasné, kolik zákazníků potřebuji, jakou mají průměrnou útratu a jaké produkty si kupují nejčastěji… V ohledu životaschopného trhu autor pokládá důraz na udržení si této primární klientely, která bude tvořit většinu tržeb. Jako příklad uvádí část této skupiny „aktivisty“, což jsou zákazníci, kteří si budou našeho bufetu natolik cenit, že ho budou sami propagovat. My se zase musím postarat o to, abychom této skupině maximálně vyhověli, musíme bufet dělat výhradně pro ně. Z druhého pohledu – zákazníka, který k nám nechodí často, nebo se mu náš koncept nelíbí, nemá cenu přemlouvat a snažit se tak tvořit bufet pro všechny segmenty trhu. Naopak je potřeba umět říct a přiznat: „Tenhle bufet není pro Vás.“ dokonce bych mu měl být schopný poradit, který z konkurentů nabízí to co on potřebuje. Tahle schopnost vymezit se a odlišit se je ústředním bodem knihy.

Musíme být odlišní. Když se člověk zeptá, jestli má jít do novýho bufetu na FTZ co mu druhý řekne? Proč by tam měl člověk přijít? První směr, který mě v tomhle napadl bylo samozřejmě soustředění se na vegetariány, je to jasná cílová skupina, která má dostatečné obsazení na ČZU, když to slyšel Pepa, kterej chodí každej týden na burger a maso miluje, zbledl. Každopádně nějak se odlišit musíme.

Popsal jsem důležitost definice cílové skupiny a nutnost se přizpůsobit se téhle skupině natolik, aby si toho lidi všimli a věděli pro koho je tenhle bufet určený. Další podstatný princip v této knize zní vytvářejte napětí. Znamená to vytvořte změnu, něco inovativního, co lidi zaujme, možná i trochu podráždí. V našem případě to bude třeba absolutní netolerance k jednorázovému nádobí, takže si zákazník bude muset buď vypít kafe z hrnku u nás, nebo si přinést hrnek vlastní. Lidi to bude nutit měnit se (z našeho pohledu k udržitelnějšímu způsobu života), tím si vytvoříme pouto s lidmi, v nichž toto téma rezonuje, naopak ztratím skupinu, kterou „eko sračky“ (sory to slovo) nezajímají. To je přesně ta cílovka a odlišnost popsaná nahoře.

Neměli bychom změnu vytvořit příliš velkou. Změny se dějí postupně. Mělo by to být něco, co si dovedou představit, ale je to zároveň nečekané. Je to umění udělat krok tak akorát — být trochu lepší a přivést něco trochu nového a nečekaného. Myslím, že my mladoši z Tiimi bychom si na tohle pravidlo měli dát pozor.

Poslední co bych chtěl zmínit je upřímnost. Dovedla mě k tomu tahle kniha. Žijeme v době, kdy není náročné se zviditelnit, ale spam opravdu není to co zákazník chce. Znovu připomenu jiné moudro pana Moulise: „Čím spokojenější zákazník, tím spokojenější podnikatel sám.“ Z výzkumu Petra Ludwiga (znovu se omlouvám:D, ale pamatuji si to od něj), že upřímnost je hodnota, které si lidí cení nejvíce. Proto bych se jí chtěl držet. Například nastavení nízké ceny ze začátku, díky čemuž si zákazník zapamatuje lepší cenu a navykne si kvůli tomu chodit k vám, i když třeba za chvíli zdražíte, přehodnocuji, i když mi to doporučil Moulis:D. Radši nastavím cenu upřímně a budu se ji snažit udržet, budu vědět, že cena je přesně taková jaká má být. Dále bych se chtěl hodně zákazníků ptát: Co se Vám tady líbí, co se Vám nelíbí? Co by se Vám tady líbilo více? Snažím se, aby se Vám to tady líbilo… Na zpětnou vazbu budeme dbát hodně. Koneckonců i ty brigádníky bych chtěl platit slušně:D. 

Mega se těšim až otevřeme! Bude to chaos a budem asi hodně improvizovat, ale bude to prdel a bude tam super atmosféra, tak doufám, že přijdeš!



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Jiné

Body: 1

22.06.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 2

21.06.2024

Kategorie: Jiné

Body: 0

18.06.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

18.06.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

18.06.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

18.06.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: