Tuto knihu jsem přednedávnem dočetl a hned jsem ji začal číst znovu, protože obsahuje nespočet rad a tipů, jak pracovat nad projektem, a to nejen webovým. Myslím, že kniha zaujme hned na první pohled každého člověka, který má cit pro grafický design, protože zpracování je zjednodušeně řečeno velmi krásné a knihu je díky tomu příjemné i zábavné číst.
Ačkoliv název knihy říká, že bude nejspíše pojednávat o tvorbě webových stránek není to stoprocentní pravda. Kniha sice pojednává o tvorbě webu na zakázku, ale pojednává o tom jako o tvorbě projektu. Je v ní obsaženo mnoho metod, o kterých jsme se v Tiimi bavili jako například SWOT analýza, sociální průzkum trhu nebo metoda šesti klobouků.
Každá kapitola je uvedena designově vytvořenou dvojstránkou, která pojednává o obsahu v klíčových slovech a díky tomu je jednodušší se v knize orientovat a na konci kapitol je, po seznamu doporučené literatury, dvojstránka se shrnutím nejdůležitějších poznatků z kapitoly. Kapitoly jsou seřazeny po sobě víceméně tak, jak postupuje práce na zakázce od samotného vzniku zakázky přes práci nad ní až po její odevzdání.
Samotnou práci na webovém projektu autor rozdělil do čtyř fázi: objevování, uživatelský výzkum, návrh webu, evaluace. Kapitoly před tím pojednávají o práci s poptávkou a o procesu návrhu webu nebo rozvržení projektu. V práci s poptávkou mě velmi zaujala podkapitola WBS, která pojednává o velmi užitečné technice, která pomáhá řídit projekt a vidět graficky jeho součásti, taky je zde skvělé pojednání o stanovení ceny a o nesmyslnosti slev ještě před začátkem prací. Další kapitola mě naučila, že zákazník nemusí mít vždy pravdu, protože tvorbě webů většinou nerozumí, ale opět to můžeme vztahovat i k ne-webařským projektům.
Ve fázi objevování jsem se setkal s metodou SWOT a taky se zlatými kruhy, které nám pomáhají najít námi tolik milovanou vizi. Ve zlatých kruzích se ptáme na otázky: Proč? Jak? Co? V této podkapitole nám autor prozrazuje, že uspějí ty projekty, které mají smysl zakořeněný ve vizi. Dále v této kapitole jsem se setkal s pojmem archetyp a zjistil k čemu jsou dobré.
Ve fázi uživatelského výzkumu jsou skvěle popsané hloubkové rozhovory, a i nastíněné focus groups. Také jsem zde zjistil modelech chování lidí na internetu. Další fáze je hodně zaměřená na tvorbu webových stránek. Poslední fáze je věnována hledání chyb v předchozích fázích a testování produktu například dle Kruga – kdy se vezme několik vytypovaných jedinců, zadají se jim scénáře a úkoly, co mají (na webu) splnit a hlídá je zapisovatel, který pečlivě zaznamenává jejich chování a zda vše šlo tak, jak mělo.
Dále se pojednává o prezentaci produktu klientovi a o tom kdo a co je webdesigner….
Upřímně jsem se do této knihy zamiloval, a to nejen kvůli grafickému zpracování, ale hlavně díky praktičnosti řešení, technik a metod, které kniha nabízí. Mnohé techniky již aplikujeme na projekt JáStudent.cz. Kniha mě velmi inspirovala a rozhodně si myslím, že není určena jen tvůrcům webů a jejich zákazníkům, ale i širšímu okruhu lidí, které zajímá, jak mají vést projekt.