Web ostrý jako břitva, Jan Řezáč
Proč jsem si knihu vybrala?
Jak už asi někteří ví, od listopadu pracuji na svém novém projektu Creatido. Dříve jsem si myslela, že se k této knížce nikdy nedostanu a bude zbytečné ji číst, ale nakonec její čas přišel 😄 Odnáším si z ní několik pointů, které jsem se rovnou snažila přenést do praxe. Celou tuhle esej tedy propojím rovnou s příběhem, jak jsem věci převedla do mého projektu.
Na začátku bylo velice důležité si promyslet, kde všude budu projekt propagovat i co se hlavně marketingu týče. Rozhodla jsem se to tedy mířit na sociální sítě (jako hlavní jsem zvolila Instagram, Tiktok a poté Facebook) a také e-shop, kde bude vše přehledné a na jednom místě. Řídím se pravidlem, že čím více prodejních kanálů, tím lépe. Ale zase nechci být všude a chci, aby Creatido bylo na prestižní úrovni.
Pro vytvoření e-shopu pro Creatido mě i přesvědčila malá konkurence v tomto směru. Někteří prodejci designových a ručně vyráběných bytových doplňků nemají vůbec web a prodávají pouze přes Instagram. E-shop má usnadnit cestu ke koupi mým zákazníkům, ale i mně samotné.
Lidé, kteří jsou připraveni rovnou ke koupi produktu je minimální procento. Je vhodné přemýšlet o nástroji pro budování vztahu s lidmi a získávání zákazníků. K tomu mi mohou pomoci tzv. KPI (key performance indicators) Klíčové ukazatele výkonnosti.
- Metoda SMART
S – specific (konkrétní) – čím jednodušší, tím lepší
M – measurable (měřitelný) – metriky, které je možné měřit. Díky nim můžeme sledovat, jak se blížíme k cíli.
A – attainable (dosažitelný) – cíle musí být realistické
R – relevant (relevantní) – Je KPI ta vhodná cesta? Pomůže mi?
T – time-bound (časově omezený) – Sezónní záležitost? Novinka na trhu? Limitovaná edice
„Branding je činnost, prostřednictvím které dáváte smysl osobním i firemním značkám a pomáháte vyprávět jejich příběh konzistentním a zapamatovatelným způsobem. Nepleťte si brand s logem či vizuálním stylem“. – Tím, že se snažím tvoři novou osobní značku, kde každý produkt vyrábím vlastníma rukama, tak se příběh tvoří mnohem lépe.
„Bran je slib a rozhodně nestačí sdělovat, že máte nejekologičtější pračky ze všech, jste komunikativní a chováte se hezky ke zvířatům. Je potřeba tak i konat. Mít brand znamená, že jste si vnitřně ujasnili svůj smysl a cestu v rámci, které se pohybujete směrem, který jste vytyčili, a říkáte to jasně okolnímu světu vhodnými způsoby na různých místech, kde je vaše značka vidět.“
Jelikož jsem zvolila jednodušší a levnější cestu, design webu nebyl zas tak složitý. Využili jsme platformu Shoptet, kde jsme si vybrali šablonu ZDARMA a až do té tvořili různé grafiky, fotili produktové fotky, vybírali vhodné barvy, tvořili texty.
Uživatelský výzkum a jak probíhá?
1. Sepíšu si, co o návštěvnících webu nevím a potřebuji vědět.
2. Zvolím vhodné metody uživatelského výzkumu.
3. Provedu výzkum.
4. Vytvořím dokumentaci a zjištění.
Konverze
„Jestliže chcete návštěvníka webu ovlivnit tak, aby na vaší prezentaci provedl nějakou konverzní akci, musíte pochopit jeho vnitřní motivace a navodit takové podmínky, aby ji nakonec skutečně provedl.“
Online dotazník - Metoda 4Q (neptáte se lidí, co by chtěli, ale s jakým záměrem na web přišli a zda se jim povedlo dosáhnout svého cíle).
Card sorting – cílem je pochopit, jak lidé uvažují o pojmech a kategoriích.
Webové analytiky = Google Analytics, ClickTale, Crazy Egg, Mouseflow - Něco, jako Google analytics nebo spíše označení pro webovou analytickou aplikaci, která dokumentuje a pozoruje chování uživatelů na webové stránce. ClickTale třeba sleduje 4 hlavní faktory: Klikací heatmapy (viz. vysvětleno níže), skrolovací mapy, analýza formulářů a videa.
Heatmapa = neboli teplotní mapa. Díky heatmapě mohu vědět, kde návštěvníci na mé webové stránce klikají nejčastěji a na co se nejvíce dívají. Mohu zjistit konkrétní místa.
Modely chování lidí
Pomůže mi to pochopit budoucí návštěvníky webu z jiného úhlu než uživatelský výzkum.
model Submit Now – dělí lidi podle fáze, ve které se vzhledem k nákupnímu cyklu nachází.
1. Hledač – často netuší, že by mohl mít o mé produkty zájem a na můj web se dostane omylem prostřednictvím různých kanálů.
2. Porovnávač – hledá řešení pro svou potřebu, je tedy nutné mu pomoci při výběru. Porovnávače je třeba zaujmout některou z alternativ a přesvědčit ho, že mu nabízím skutečné řešení jeho potřeby.
3. Nakupující – rozhodlý, že nakoupí, a dokonce u mě.
4. Zákazník – člověk, který u mě již provedl transakci. Mým úkolem je, se o něj postarat a dát mu tu nejvyšší péči.
Jak mít úspěšný web?
- Web by měl dávat lidem smysl. Řeší problém návštěvníkům? Jsou ochotni za produkt zaplatit?
- Web by měl být přehledný. Když návštěvník navštíví můj web, měl by jednoduše najít to, za čím tam přišel. Měl by hned najít o čem můj e-shop je a co zde prodávám.
- Web by měl být snadno dohledatelný. Tady se o to musím ještě více zajímat, jak dosáhnu toho, aby se můj web dostal do popředí na Googlu (nějaké věci okolo toho už vím, ale asi bych potřebovala spíše odborníka).
- Web by měl být důvěryhodný. Na svůj web mám v plánu dávat hodnocení od zákazníků, fotky (samozřejmě myslím na GDPR), zprávy napsané zákazníky, doporučení od známých lidí.
- Web by měl tlačit na emoce. Tohle říkáme vždy a všude a prostě víme, že je to pravda.
Uživatelské testování
Předtím než spustíme web do světa a na oči ostatním je třeba si vše otestovat. Než spustím Creatido, tak jsem poprosila především rodinné příslušníky a kamarády (ti ke mně dokážou mít skvělou kritiky bez servítek :D), aby mi web otestovali. Odeslali zkušební objednávky, pročetly texty, otevírali produktové fotky, četli texty v příchozích emailech po objednávce atd. Také jsme zkoušeli, zda fungují všechny prokliky a zda celý web dává smysl.