Web ostrý jako břitva


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 04.01.2022

Web ostrý jako břitva   Jan Řezáč

Web ostrý jako břitva, Jan Řezáč


Proč jsem si knihu vybrala?


Jak už asi někteří ví, od listopadu pracuji na svém novém projektu Creatido. Dříve jsem si myslela, že se k této knížce nikdy nedostanu a bude zbytečné ji číst, ale nakonec její čas přišel 😄 Odnáším si z ní několik pointů, které jsem se rovnou snažila přenést do praxe. Celou tuhle esej tedy propojím rovnou s příběhem, jak jsem věci převedla do mého projektu.


Na začátku bylo velice důležité si promyslet, kde všude budu projekt propagovat i co se hlavně marketingu týče. Rozhodla jsem se to tedy mířit na sociální sítě (jako hlavní jsem zvolila Instagram, Tiktok a poté Facebook) a také e-shop, kde bude vše přehledné a na jednom místě. Řídím se pravidlem, že čím více prodejních kanálů, tím lépe. Ale zase nechci být všude a chci, aby Creatido bylo na prestižní úrovni.


Pro vytvoření e-shopu pro Creatido mě i přesvědčila malá konkurence v tomto směru. Někteří prodejci designových a ručně vyráběných bytových doplňků nemají vůbec web a prodávají pouze přes Instagram. E-shop má usnadnit cestu ke koupi mým zákazníkům, ale i mně samotné.


Lidé, kteří jsou připraveni rovnou ke koupi produktu je minimální procento. Je vhodné přemýšlet o nástroji pro budování vztahu s lidmi a získávání zákazníků. K tomu mi mohou pomoci tzv. KPI (key performance indicators)  Klíčové ukazatele výkonnosti.

-       Metoda SMART

S – specific (konkrétní) – čím jednodušší, tím lepší

M – measurable (měřitelný) – metriky, které je možné měřit. Díky nim můžeme sledovat, jak se blížíme k cíli.

A – attainable (dosažitelný) – cíle musí být realistické

R – relevant (relevantní) – Je KPI ta vhodná cesta? Pomůže mi?

T – time-bound (časově omezený) – Sezónní záležitost? Novinka na trhu? Limitovaná edice


„Branding je činnost, prostřednictvím které dáváte smysl osobním i firemním značkám a pomáháte vyprávět jejich příběh konzistentním a zapamatovatelným způsobem. Nepleťte si brand s logem či vizuálním stylem“. – Tím, že se snažím tvoři novou osobní značku, kde každý produkt vyrábím vlastníma rukama, tak se příběh tvoří mnohem lépe.


„Bran je slib a rozhodně nestačí sdělovat, že máte nejekologičtější pračky ze všech, jste komunikativní a chováte se hezky ke zvířatům. Je potřeba tak i konat. Mít brand znamená, že jste si vnitřně ujasnili svůj smysl a cestu v rámci, které se pohybujete směrem, který jste vytyčili, a říkáte to jasně okolnímu světu vhodnými způsoby na různých místech, kde je vaše značka vidět.“


Jelikož jsem zvolila jednodušší a levnější cestu, design webu nebyl zas tak složitý. Využili jsme platformu Shoptet, kde jsme si vybrali šablonu ZDARMA a až do té tvořili různé grafiky, fotili produktové fotky, vybírali vhodné barvy, tvořili texty.


Uživatelský výzkum a jak probíhá?

1.     Sepíšu si, co o návštěvnících webu nevím a potřebuji vědět.

2.     Zvolím vhodné metody uživatelského výzkumu.

3.     Provedu výzkum.

4.     Vytvořím dokumentaci a zjištění.


Konverze


„Jestliže chcete návštěvníka webu ovlivnit tak, aby na vaší prezentaci provedl nějakou konverzní akci, musíte pochopit jeho vnitřní motivace a navodit takové podmínky, aby ji nakonec skutečně provedl.“


Online dotazník - Metoda 4Q (neptáte se lidí, co by chtěli, ale s jakým záměrem na web přišli a zda se jim povedlo dosáhnout svého cíle).


Card sorting – cílem je pochopit, jak lidé uvažují o pojmech a kategoriích.



Webové analytiky = Google Analytics, ClickTale, Crazy Egg, Mouseflow - Něco, jako Google analytics nebo spíše označení pro webovou analytickou aplikaci, která dokumentuje a pozoruje chování uživatelů na webové stránce. ClickTale třeba sleduje 4 hlavní faktory: Klikací heatmapy (viz. vysvětleno níže), skrolovací mapy, analýza formulářů a videa.


Heatmapa = neboli teplotní mapa. Díky heatmapě mohu vědět, kde návštěvníci na mé webové stránce klikají nejčastěji a na co se nejvíce dívají. Mohu zjistit konkrétní místa.


Modely chování lidí

Pomůže mi to pochopit budoucí návštěvníky webu z jiného úhlu než uživatelský výzkum. 

 model Submit Now – dělí lidi podle fáze, ve které se vzhledem k nákupnímu cyklu nachází.

1. Hledač – často netuší, že by mohl mít o mé produkty zájem a na můj web se dostane omylem prostřednictvím různých kanálů.

2. Porovnávač – hledá řešení pro svou potřebu, je tedy nutné mu pomoci při výběru. Porovnávače je třeba zaujmout některou z alternativ a přesvědčit ho, že mu nabízím skutečné řešení jeho potřeby.

3. Nakupující – rozhodlý, že nakoupí, a dokonce u mě.

4. Zákazník – člověk, který u mě již provedl transakci. Mým úkolem je, se o něj postarat a dát mu tu nejvyšší péči.


Jak mít úspěšný web?


-       Web by měl dávat lidem smysl. Řeší problém návštěvníkům? Jsou ochotni za produkt zaplatit?

-       Web by měl být přehledný. Když návštěvník navštíví můj web, měl by jednoduše najít to, za čím tam přišel. Měl by hned najít o čem můj e-shop je a co zde prodávám.

-       Web by měl být snadno dohledatelný. Tady se o to musím ještě více zajímat, jak dosáhnu toho, aby se můj web dostal do popředí na Googlu (nějaké věci okolo toho už vím, ale asi bych potřebovala spíše odborníka).

-       Web by měl být důvěryhodný. Na svůj web mám v plánu dávat hodnocení od zákazníků, fotky (samozřejmě myslím na GDPR), zprávy napsané zákazníky, doporučení od známých lidí.

-       Web by měl tlačit na emoce. Tohle říkáme vždy a všude a prostě víme, že je to pravda.


Uživatelské testování


Předtím než spustíme web do světa a na oči ostatním je třeba si vše otestovat. Než spustím Creatido, tak jsem poprosila především rodinné příslušníky a kamarády (ti ke mně dokážou mít skvělou kritiky bez servítek :D), aby mi web otestovali. Odeslali zkušební objednávky, pročetly texty, otevírali produktové fotky, četli texty v příchozích emailech po objednávce atd. Také jsme zkoušeli, zda fungují všechny prokliky a zda celý web dává smysl.





Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: