Vedení týmů aneb co vše se dá v týmu pozorovat?


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.02.2023

Vedení týmů jak sestavit, organizovat a povzbuzovat pracovní tým   Wolfgang Krüger

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral hlavně kvůli své bakalářské práci a hledal jsem v ní autorv pohled na vývoj týmu, respektive přerod skupiny v tým


Jaké jsem si odnesl myšlenky?

Z knihy jsem si hlavně odnesl spousty 


Autor zde popisuje rozdíly mezi skupinou a týmem, nejzásadnější, jak poznat týmu lze vyjádřit takto: Vyspělé týmy se vyznačují tím, že:


Krüger zde stanovuje 3fázový model vývoje, ve kterém jsou zahrnuty:

  1. Fáze, kdy se tým formuje - FORMOVÁNÍ
  2. Fáze, kdy se stanovují konkrétní cíle a milníky - ORIENTOVÁNÍ
  3. Fáze, kdy se aktivují týmové potenciály s využitím tréninkových opatření - AKTIVOVÁNÍ A STABILIZOVÁNÍ


Nezbytný pro tým je VEDOUCÍ, který by měl zvládat: koordinovat, moderovat, radit členům, regulovat konflikty, prezentovat výsledky, reprezentovat tým navenek, jednat za tým


Konflikty a jejich objasňování jsou často tou pravou živnou půdou rozvoje týmu. Nejsou-li rozpoznávány, nebo jsou dokonce “zametány pod koberec”, kvasí skrytě dál a ztroskotání týmu je nevyhnutelné


Organizační otázky:

  1. kdo přejímá odpovědnost za tým?
  2. Jak bude tým začleněn do stávající organizace
  3. Jaký prostor pro jednání tým potřebuje?
  4. Ja bude organizována každodenní práce?


Z knihy si dále odnáším “role” z Dramatického trojúhelníku 


K zamyšlení: Zajímalo by mne co by s dynamikou udělalo zastavení, kde by facilitátor rozdal každému papír, kam by každý napsal v jakých rolích se právě teď nachází a pokud se nachází ve více rolí, tak aby je seřadil podle čenosti jak se v nich cítíl během konverzace nejčastěji. Potom by papírky facilitátor vybral sečet, kolik kterých rolí se ve skupině nachází a pak by nechal skupinu, aby poradila každé roli co má udělat, aby se konflikt mohl vyřešit. Rád bych tento pokus někdy učinil a zajímalo by mne co by se stalo


Co a jak využiji v praxi?

Z knihy jsem využil dotazník na hodnocení týmu ve formátu, kdy se hodnotí kategorie: produktivita práce, kvalita práce, iniciativa, kreativita, kooperace a interní spolupráce pomocí slovního hodnocení a to v rozsahu dle výkonu v dané kategorii. Tento rozsah je definován jako: špičkový výkon, dobrý výkon, prostřední výkon a přiměřený výkon.

Zatím mohu říci, že se mi líbí, že se dá na tým pohlížet takto z více kategorií a že hodnocení vlastně s sebou nenese žádné negativní konotace, protože “nejhorší” ohodnocení je definováno jako přiměřené. Navzdory tomu při rozhovorech je cítit vysoká subjektivita a co podle nich je jaké ohodnocení. Proto mi přijde i užitečné tuto techniku vzít do vyspělého týmu a pobavit se nad hodnocením s celým týmem. U toho vznikne debata, která tuto subjektivitu odstraní. 

Tato technika lze využít na týmovou reflexi výkonu a může tak zmapovat jak si tým stojí, kde má své silné a kde má své slabé stránky. 

Pokud by se technika opakovala častěji, lze z ní vyčíst i vývoj výkonu v jednotlivých kategoriích v čase. Případně využít i na hodnocení jednotlivců.



Zhodnocení knihy

Kniha mi přijde velmi užitečná a praktická pro týmové lídry. Lze v ní nalézt hodně metod a nástrojů na hodnocení a práci s týmem. Ačkoliv musím přiznat, že ostatní informace a znalosti z knihy musím hodnotit jako plytké a nic moc říkající. Prakticky však bohaté a i podporující v práci s týmem

Za zmínku stojí:




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: