Učící se organizace


1 bod

Hodnocení: 80 %

Přidáno: 23.01.2021

Učící se organizace   Ivana Tichá

Obsah knihy se mi krásně propojoval s pátou disciplínou. V některých částech jsem i došla k prozření, co autor v páté disciplíně vlastně chtěl sdělit, díky učící se organizaci.



  1. Učící se organizace - od teorie k praxi



  • Aby mohla organizace vynikat, musí využívat potenciál lidí k učení.
  • Opravdové učení musí zahrnovat obojí - učení se jak (know-how) i učení se pro (know-why).
  • K opravdu důležitému učení dochází na pracovišti - ne v učebně.
  • Nejefektivnější učení je společenské a aktivní, nikoliv individuální a pasivní.
  • Mentální modely jsou hluboce zakořeněné představy o tom, jak svět funguje. Jsou spoluvytvářeny našimi zkušenostmi a zážitky, a ty zpětně ovlivňují.
  • K učení v organizaci dochází, když lidé sdílejí, zkoumají a zpochybňují navzájem své mentální modely.
  • Schopnost reflexe zpomaluje myšlenkový proces a umožňuje hlubší pochopení mentálních modelů.
  • Schopnost zkoumání umožňuje lidem být otevřenější ve vztahu k předpokladům, na nichž je založeno jejich chování, a povzbuzuje ostatní, aby i oni byli otevřenější.
  • Většina organizací má dnes organizační kulturu, která učení spíše brání. S cílem dosáhnout skutečného učení se pak vytvářejí paralelní organizace.


2. Jak učící se organizace vypadá? 


  • Učení jako součást formulace strategie.

Strategie podniku je vědomě strukturována tak, aby umožňovala učení.



  • Participativní přístup. 

Všichni nebo většina členů organizace mají šanci přispět nebo se podílet na tvorbě strategie.



  • Informatika.

Informační technologie jsou v učící se organizaci využívány nejen k automatizaci zpracování dat, ale hlavně ke zpřístupnění a sdílení informací o podstatných záležitostech podniku.



  • Formativní účetnictví.

Systémy účetnictví, rozpočetnictví a výkaznictví jsou strukturovány tak, aby členům organizace umožňovaly učení o způsobu financí v podniku. 



  • Vnitřní výměna. 

Učící se organizace je charakterizovaná vysokou měrou vnitřní výměny informací a zkušeností, která jde napříč odděleními, funkcemi, jednotkami apod.



  • Pružný systém odměňování.

Větší část zaměstnanců vyžaduje pružný systém odměňování, a to jak v oblasti peněžního, tak i nepeněžního obměňování.



  • Podporující struktury.

Široký koncept zahrnující vytváření sítí a dalších aspektů, které jsou vnímány jako dočasné.



  • Sběr informací o vnějším prostředí.

Pracovníci, kteří mají dobré kontakty na vnější prostředí, zajišťují průběžný sběr informací o vývoji vnějšího prostředí.



  • Inter-organizační učení.

Učící se organizace využívá zkušeností jiných organizací k vlastnímu učení.



  • Atmosféra podporující učení.

Dobrým předpokladem k vytvoření takové atmosféry je podpora experimentování a získávání zkušeností prostřednictvím vybízení, kladení otázek, zpětnou vazbou apod.



  • Příležitost osobního rozvoje pro každého.
  • Možnost učit se, získávat zkušenosti a odborně růst musí být nabídnuta všem členům organizace, ne jen vyvoleným.


3. Jak se může organizace učit?



  • Osobní dokonalost - rozvoj vlastní osobnosti.
  • Sdílení mentálních modelů - sdílení osobních způsobů vnímání světa.
  • Sdílená vize - vytvoření společného obrazu budoucnosti, který posiluje identifikaci jednotlivců s organizací.
  • Týmové učení - součást týmového učení je dialog.
  • Systémový přístup - vyjadřuje požadavek vnímat učící se organizaci jako živý systém, s jeho vnitřními vazbami a způsobem chování.


4. 10 kroků na cestě k učící se organizaci



  1. Vyhodnoťte učení podporující kulturu vaší organizace.
  2. Podporujte vše, co je pozitivní.
  3. Posilujte v lidech pocit bezpečí.
  4. Odměňujte ochotu riskovat.
  5. Pomáhejte lidem ve vzájemné spolupráci.
  6. Uveďte učení v život.
  7. Formulujte vizi.
  8. Uveďte vizi v život.
  9. Propojte systémy.
  10. Realizujte koncept.


Nebýt zkoušek, o knize bych se nejspíš nedozvěděla. Možná by se ke mně dostala i jiným způsobem, každopádně jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst a z části pochopit vzdělávání v Tiimiakatemia.



Hodnocení: 80 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 24.01.2021 - 14:47


Je báječné, že jsi téma propojila se vzděláváním v Tiimiakatemia. Zkus do esejí připojit více reflexe. S některými disciplínami máš již zkušenost, v jiných je prostor jít hlouběji v poznání. V prvním roce studia se máme naučit týmově učit - pak lépe zvládneme navazující výzvy, které přináší Rocket Model :-)...

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: