Obsah knihy se mi krásně propojoval s pátou disciplínou. V některých částech jsem i došla k prozření, co autor v páté disciplíně vlastně chtěl sdělit, díky učící se organizaci.
Učící se organizace - od teorie k praxi
Aby mohla organizace vynikat, musí využívat potenciál lidí k učení.
Opravdové učení musí zahrnovat obojí - učení se jak (know-how) i učení se pro (know-why).
K opravdu důležitému učení dochází na pracovišti - ne v učebně.
Nejefektivnější učení je společenské a aktivní, nikoliv individuální a pasivní.
Mentální modely jsou hluboce zakořeněné představy o tom, jak svět funguje. Jsou spoluvytvářeny našimi zkušenostmi a zážitky, a ty zpětně ovlivňují.
K učení v organizaci dochází, když lidé sdílejí, zkoumají a zpochybňují navzájem své mentální modely.
Schopnost reflexe zpomaluje myšlenkový proces a umožňuje hlubší pochopení mentálních modelů.
Schopnost zkoumání umožňuje lidem být otevřenější ve vztahu k předpokladům, na nichž je založeno jejich chování, a povzbuzuje ostatní, aby i oni byli otevřenější.
Většina organizací má dnes organizační kulturu, která učení spíše brání. S cílem dosáhnout skutečného učení se pak vytvářejí paralelní organizace.
2. Jak učící se organizace vypadá?
Učení jako součást formulace strategie.
Strategie podniku je vědomě strukturována tak, aby umožňovala učení.
Participativní přístup.
Všichni nebo většina členů organizace mají šanci přispět nebo se podílet na tvorbě strategie.
Informatika.
Informační technologie jsou v učící se organizaci využívány nejen k automatizaci zpracování dat, ale hlavně ke zpřístupnění a sdílení informací o podstatných záležitostech podniku.
Formativní účetnictví.
Systémy účetnictví, rozpočetnictví a výkaznictví jsou strukturovány tak, aby členům organizace umožňovaly učení o způsobu financí v podniku.
Vnitřní výměna.
Učící se organizace je charakterizovaná vysokou měrou vnitřní výměny informací a zkušeností, která jde napříč odděleními, funkcemi, jednotkami apod.
Pružný systém odměňování.
Větší část zaměstnanců vyžaduje pružný systém odměňování, a to jak v oblasti peněžního, tak i nepeněžního obměňování.
Podporující struktury.
Široký koncept zahrnující vytváření sítí a dalších aspektů, které jsou vnímány jako dočasné.
Sběr informací o vnějším prostředí.
Pracovníci, kteří mají dobré kontakty na vnější prostředí, zajišťují průběžný sběr informací o vývoji vnějšího prostředí.
Inter-organizační učení.
Učící se organizace využívá zkušeností jiných organizací k vlastnímu učení.
Atmosféra podporující učení.
Dobrým předpokladem k vytvoření takové atmosféry je podpora experimentování a získávání zkušeností prostřednictvím vybízení, kladení otázek, zpětnou vazbou apod.
Příležitost osobního rozvoje pro každého.
Možnost učit se, získávat zkušenosti a odborně růst musí být nabídnuta všem členům organizace, ne jen vyvoleným.
3. Jak se může organizace učit?
Osobní dokonalost - rozvoj vlastní osobnosti.
Sdílení mentálních modelů - sdílení osobních způsobů vnímání světa.
Sdílená vize - vytvoření společného obrazu budoucnosti, který posiluje identifikaci jednotlivců s organizací.
Týmové učení - součást týmového učení je dialog.
Systémový přístup - vyjadřuje požadavek vnímat učící se organizaci jako živý systém, s jeho vnitřními vazbami a způsobem chování.
4. 10 kroků na cestě k učící se organizaci
Vyhodnoťte učení podporující kulturu vaší organizace.
Podporujte vše, co je pozitivní.
Posilujte v lidech pocit bezpečí.
Odměňujte ochotu riskovat.
Pomáhejte lidem ve vzájemné spolupráci.
Uveďte učení v život.
Formulujte vizi.
Uveďte vizi v život.
Propojte systémy.
Realizujte koncept.
Nebýt zkoušek, o knize bych se nejspíš nedozvěděla. Možná by se ke mně dostala i jiným způsobem, každopádně jsem ráda, že jsem si ji mohla přečíst a z části pochopit vzdělávání v Tiimiakatemia.
Hodnocení: 80 %
Nový komentář:
Komentáře (1):
Jana Švecová - 24.01.2021 - 14:47
Je báječné, že jsi téma propojila se vzděláváním v Tiimiakatemia. Zkus do esejí připojit více reflexe. S některými disciplínami máš již zkušenost, v jiných je prostor jít hlouběji v poznání. V prvním roce studia se máme naučit týmově učit - pak lépe zvládneme navazující výzvy, které přináší Rocket Model :-)...