Tuto knihu jsem si vybrala na doporučení pro pomoc v týmové spolupráci. Chci se vzdělat v oblasti týmové spolupráce a růstu týmu.
Učení učící se organizace:
Získávání znalostí (učit se co)
Získávání dovedností (učit se jak)
Osobní rozvoj (učit se, jak se stát sám sebou, jak co nejvíce využít vlastní potenciál)
Společné bádání (učit se, jak dosahovat cílů společně)
Učení v organizaci začíná u nás.
Senge identifikoval pět oblastí, které je pro zavedení konceptu učící se organizace třeba zvládnout a dosáhnout v nich mistrovství. K tomu nám pomůže systém pět disciplín učící se organizace:
Osobní dokonalost
Jedná se o rozvoj vlastní osobnosti. Postupné ověřování a prohlubování své osobní vize, soustředění vlastní energie a trénování trpělivosti v reality. Je to celoživotní úsilí o rozvoj vlastní osobnosti, cílů a snah stát se tím, čím chceme být.
Sdílení mentálních modelů
Každý jedinec má své předsudky, zažité modely, způsoby, jakými vnímá a chápe svět. Mentální modely ovlivňují způsob, jakým se lidé vyrovnávají se skutečnostmi. Lidé spolu mohou nesouhlasit v důsledku rozdílného vnímání situace. Učící se organizace je založena na kolektivním myšlení.
Sdílená vize
Vytvoření společného obrazu budoucnosti, který posiluje identifikaci jednotlivců s organizací. Lidé se pak učí, protože samy chtějí, aniž by k tomu byli vyzváni.
Týmové učení
Některé týmy jsou tak propojené, že se nedá rozpoznat práce jednotlivce. Takové týmy jsou základní stavební jednotkou učící se organizace. Součástí týmového učení je dialog - metoda k procesu utváření společného stanoviska týmu.
Systémový přístup
Vnímání celku a jeho částí. Vnímání učící se organizace, jejich vnitřních vazeb a způsobem chování.
10 kroků na cestě k učící se organizaci:
Vhodnoťte učení podporující kulturu vaší organizace
Podporujte vše, co je pozitivní.
Pravidla pro posílení pozitivní atmosféry
- Zacházet s lidmi s respektem (posílení jejich sebeúcty zvyšuje jejich výkonnost)
- Kritizujte jen když je to nutné (trvalá kritika příjemce otupí)
- Využijte všech příležitostí k pochvale (nesnažte se vždy upozornit na chyby nebo jejich nedostatky)
- Vyvarujte se ironických poznámek a zesměšňování
- Úcta k ostatním začíná u úcty k sobě samému
- Nepřehánějte pozitivní přístup v situacích, kde je špatný stav evidentní
- Využívejte osvědčené metody a trénujte své podřízené v pozitivním vnímání skutečností
- Respektujte individualitu - nenuťte všechny dělat totéž
Posilujte v lidech pocit bezpečí - podpora a přijímání nových myšlenek a nápadů členů týmu
Odměňujte ochotu riskovat
Pomáhejte lidem ve vzájemné spolupráci
Uveďte učení v život
Formulujte vizi
Uveďte vizi v život
Propojte systémy
Realizujte koncept
Shrnutí nejdůležitějších poznatků
Využívání potenciálu lidí k učení
Učení zahrnuje - učení se jak a učení se proč
Nejefektivnější učení je společenské a aktivní, ne individuální a pasivní
Mentální modely jsou hluboce zakořeněné představy o tom, jak svět funguje - vytvářeny našemi zkušenostmi a zážitky a ty zpětně ovlivňují
Učení v organizaci dochází, když lidé sdílejí, zkoumají a zpochybňují navzájem své mentální modely
Schopnost reflexe zpomaluje myšlemnkový proces a umožňuje hlubší pochopení mentálních modelů
Schopnost zkoumání umožňuje lidem být otevřenější ve vztahu
Závěr
Tato kniha mi dala poznatky v oblasti fungování týmu jako učící se organizace. Jako jedné fungující jednotky. Chápu důležitost jednotlivých disciplín a její celek jako k nástroj k utvoření učící se organizace.
Hodnocení: 65 %
Nový komentář:
Komentáře (1):
Švecová Jana - 19.05.2021 - 15:27
Co bychom v týmu nebo TAP mohli z Tvého pohledu podpořit/zlepšit/začít dělat, abychom byli blíže principům učící se organizace?