Učící se organizace


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 24.01.2022

Učící se organizace   Ivana Tichá


Tuto knihu jsem četl už relativně dávno. Bohužel mě nezaujala natolik, abych ji byl schopen dočíst úplně. Vrátil jsem se k ní až zhruba týden před psaním portfolia na Učící se organizace. Kniha jako taková popisuje základní a detailnější principy, teorii i způsoby jejího uplatnění.

Co jsem si s této knihy odnesl?

Co je to vlastně učící se organizace: Je prototyp organizace, která svým zřízením jejím členům zajišťuje učení se. Má několik základních charakteristik. Učení se má firma jakou přímou součást strategie. Na strategii samotné členové měli mít podíl, především kvůli pochopení v nastavování určitých principů, a aby respektovala stanoviska jednotlivých členů. Je důležité, aby firma byla digitalizovaná. To totiž umožní volný přístup k jednotlivým dokumentům, může to být zdroj učení pro zaměstnance, zároveň zvyšuje přizpůsobivost firmy.  Digitalizace firmy také při správném nastavením může napomoci pružné a efektivní výměně informací mezi jednotlivými členy. Je velmi důležité mít i dobře nastavený systém odměňování. Peněžního i nepeněžního. UO také musí být schopná vstřebávat informace fungování vnějšího okolí. Opět umožňuje schopnost přizpůsobení se zákazníkům nebo vylepšení firmy jako takové. Těmi ale vůbec nejdůležitějšími prvky z hlediska učení se jednotlivých členů jsou -> Schopnost získávání informací o fungování jiných firem (Benchmarking, strategická aliance), potom je důležitá atmosféra, která učení jako takové podporuje, dále je nezbytné, aby firma vytvářela příležitost osobního rozvoje pro každého.

Další poznatky:

-       Základem úspěšné UO, je efektivní naplnění potenciálu jejich členů.

-       Správné učení v sobě obsahuje jak učení proč tak učení jak. (KNOW HOW+KNOW WHY)

-       Nejzásadnější část učení se, probíhá na pracovišti. Učebna slouží pouze jako nástroj získání teoretických poznatků.

-       Současné organizace mají strukturu, která možnost učení spíše haní. Jako řešení potom vytvářejí paralelní organizace.

-       Benchmarking: Organizace se adaptují na předem už vymyšlené a vyzkoušené modely. Ty mají na svědomí firmy, které ve svém oboru dosáhli zásadních výsledků nebo konkrétní vymyšlené procesy – BEST PRACTISE (přenášení procesů které už jinde fungují)

-       Akvizice kompetencí: Ta směřuje k povzbuzování učení u jednotlivých členů/týmů. Vede k větší kompetenci a urychlování procesu generování nových myšlenek.

o  1) Nákup (nábor pracovníků)

o  2) Investice (tréninkové, vzdělávací aktivity)

o  3) Zápůjčkou (vytváření strategických aliancí)

o  4) Vytváření zevnitř (forma kreativní práce, kooperace s univerzitami, konzultačními firmami)

-       Žebřík domněnek: Je to několik kroků, která nám zabraňují příliš brzkým a upraveným závěrům. Od nejnižší šprušle po nejvyšší.

o  Sleduji data a mám zkušenosti.

o  Vybírám si z toho, co pozoruji.

o  Dávám pozorovaným věcem význam.

o  Přijímám předpoklady.

o  Vyvozuji závěry.

o  Dělám si názor.

o  Podle svého názoru se chovám.


Celkově mám z knihy zpětně relativně dobrý pocit. Umožnila mi si uvědomit, že základy Timmi leží právě v učící se organizaci.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: