Tvořivost a inovace v práci manažera


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 20.01.2022

Tvořivost a inovace v práci manažera   Milan Mikuláštík

Proč jsem si tuto knihu vybral?

Knihu Tvořivost a inovace v práci manažera jsem se rozhodl číst v rámci zkoušky k řízení inovace , ale také mě zaujala svým obsahem. Chápu, že tato kniha by měla být nalezena a přečtena mnou dříve, protože obsahuje mnoho teorií a modelů, které některé z nich právě používáme. Tato kniha má stále něco, co by se dalo uvést do praxe. Autor se snaží přiblížit metody, které lze využívat k tvůrčí práci, ale také k seberozvoji, kniha vyžaduje základní znalosti z obecné psychologie, psychologie osobnosti a dává pochopení tvořivosti jako nástroje, který umožňuje objevovat, rozvíjet, zlepšovat. Autor moc dobře popisuje druhy tvořivosti ve vztahu k různým psychickým funkcím, pojmy vyjadřující různé formy tvořivosti, bariéry inovací a různé metody.  


Tvořivost a informace

Když se chceme něčemu učit, musíme věnovat pozornost určitým informacím. Jenže informace mají ohraničené zdroje. Můžeme k určitému problému získat jen určité omezené množství informací.

Tvořivost a vnímání

Schopnost dobře pozorovat je nezbytným předpokladem pro tvořivé aktivity.Vnímání tvořivého člověka je intenzivnější, citlivější, takový jedinec je schopen zapojovat více smyslů, je schopen vnímat detaily i celek.

Tvořivost a pozornost

Dobrá koncentrace pozornosti je nezbytná pro jakoukoliv efektivnější činnost. Je to vlastně zaměřenost našeho vědomí na nějaké podněty. Koncentrovaný člověk šetří svůj čas, pracuje a studuje efektivněji, je úspěšnější v tom co dělá, působí přesvědčivěji a je mnohem více zaujatý věcí, kterou dělá. Koncentrace pozornosti souvisí s relaxací. Kdo neumí jedno, neumí ani druhé.

Tvořivost a paměť

Paměť má velký význam pro tvořivost, a to proto, že tvořivost je aktivita mysli. Vědomá, podvědomá i nevědomá psychika pracuje prostřednictvím paměti. Tvořivost nemůže bez paměti fungovat, protože paměť, to jsou zkušenosti, znalosti, dovednosti, které se v psychice nashromáždily a slouží jako databáze pro řešení různých životních situací.

Tvořivost a emoce

Emoce se integrují a dávají tvořivému procesu hloubku prožitku i motivovanou agitovanost.

Tvořivost a motivace

Motivace je vnitřní puzení, pohnutka, která je stimulována nějakou incentivou. Naše aktivita je stimulována dvěma způsoby. Jednak zaujetím, nadšením, entuziasmem pro věc nebo činnost. A také určuje směr našeho zaujetí nebo naší aktivity.

Tvořivost a znalosti

Znalosti jsou důležitým zdrojem tvůrčího myšlení. Je možno rozlišit tři základní aspekty znalostí: množství, obsah a struktura

Tvořivost a myšlení

Tvořivé myšlení je bohaté na nápady, otevřené novým podnětům a alternativám. Bývá velmi originální, dost často je tvůrčí člověk schopen myslet velmi konkrétně a na druhou stranu i abstraktně, záleží to však na oboru , ve kterém pracuje. 

Tvořivost a zkušenosti

Zkušenosti mohou působit pozitivně i negativně. Pozitivně v tom smyslu, že získáváme širší škálu různých přístupů a metod při řešení neočekávaných situací.

Negativně mohou působit v tom smyslu, že některé postupy, používáme-li je velmi často, se stávají takovou rutinou, že máme tendenci je používat v každé situaci.

Tvořivost a  intuice

Intuici můžeme chápat jako tichou, rychlou, podvědomou nebo nevědomou formu znalostí, která nám pomáhá dělat správné rozhodnutí. 

Tvořivost a stav organismu

 Stav organismu znamená, jak je tvůrce svěží či unavený, zdravý či nemocný, a to nejen tělesně, nýbrž i duševně, zda je mladý či starší.

Tvořivost a náhody

Tvořivost a konformita

Konformita je soulad s pravidly a panujícími vzory. Lidé jsou silně ovlivněni společenskou mocí. Tento vliv může být informační, ale velmi často bývá normativní.


Bariéry tvořivosti 

x jsou dány osobnostními zvláštnostmi, kondicí, způsoby chování, 

x percepční bariéry – způsobem vnímání, 

x kognitivní bariéry – omezení způsobené problémy ve způsobu myšlení, 

x emoční a motivační bariéry, 

x bariéry sociálního prostředí a kultury.


Dále autor popisuje různé techniky a metody tvůrčí práce, jako například Inverzní brainstorming,osbornův seznam, SCAMPER, synektika,ozřejmování,třídicí matice nápadů,lotosový květ,Muset – chtít,analýza silových polí,ALUo,tilmag,Paretova mapa,kontrolní implementační seznam a td.

 

Jednu z těchto metod, konkrétně banku nápadu  jsme použili u zkoušky řízení inovace na shromažďování alternativních nápadů na nové projekty. Nápady jsme se  psali  na malé  papírky a dávali  to do krabice, odkud si  je  libovolně bráli jiní a snažili   se je dotvářet a nebo v důsledku inspirace vymýšlet nápady další.Procvičili jsme si kreativní myšlení a vymysleli jsme mnoho nápadů, které můžeme rozpracovat a některé z nich v příštím měsíci využít. 


Na závěr

Jsem si knihu užil,  obsahovala spoustu teorie, která se může hodit do praxi. Napřiklad Paretovo pravidlo, které nám Zdenek tak často zmiňuje.Pravidlo 80–20 při řešení nejdůležitějších příčin určitých výsledků. 

Bohužel kniha ještě není v BoB.





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: