Tuto knihu jsem si úplně náhodou vybrala, když jsem na ní narazila v TAP knihovně a pojďme si naprosto upřímně říct, že mě zaujala už jen tím, jak je malinká a krátká. Nicméně její obsah uvnitř vyvrací, jak vypadá na povrch.
Co to vůbec “knowledge - creating company” je?
Taková společnost si je vědoma, že jedinou reálnou výhodou oproti konkurenci jsou znalosti. Úspěšně společnosti v dnešní době jsou ty, které neustále napříč celou firmou distribuují nové znalosti a následně je dokážu aplikovat v podobě nových, lepších produktů a technologií. Jsou to ty, kterých jediná starost je neustálá inovace.
Společnost není stroj, je to žijící organismus, jak říká kniha a jako každý organismus se snaží porozumět tomu, co její existence znamená, kam směřuje a jakým směrem se vydat, aby vytvořila svět, ve kterém chce fungovat. To v jednoduchosti znamená, že potřebuje vizi, aby věděla, kam se vydat. Potřebuje vizi, kterou vstřebá každý jeden člověk, který je součástí firmy a bude se dle ní řídit. Tajemství inovace spočívá v tom, že firma přetváří svět k obrazu svému neboli to, že společnost postupuje kroky nutné k dosáhnutí její vize.
Spirála znalostí
Tento pojem je v knize popisován jako propojení a sdílení jak explicitních, tak tacitních znalostí několika jednotlivců. Za pomocí toho následně úspěšně vytvoří nový produkt (respektive cokoliv, co daná firma prodává). Příkladem by mohlo být, že vymyslím nový projekt, zapojím do něj Dana, protože vím, že je dobrý v komunikaci s externími zainteresovanými stranami, což pro svůj projekt potřebuju a nakonec poprosím WildBee, aby mi vymysleli content plán na propagaci, protože já v tom nejsem dobrá a radši využiju jejich znalostí (pouze příklad, berte to s nadhledem a jen pro demonstraci spirály znalosti, jak by to třeba mohlo vypadat).
Explicitní znalosti
Explicitní znalosti se snadno předávají, protože se dají vypočítat, napsat, vysvětlit nebo jinak demonstrovat. Představují specifickou znalost.
Tacitní znalosti
Ty jsou v knize krásně popsány větou “We can know more than we can tell”. Těžko se popisují, protože vychází z našeho dosavadního know - how a zkušeností. Staví na našich mentálních modelech a intuici.
Vztahy mezi tacitními a explicitními znalostmi
Aby vznikla a fungovala knowledge - creating company je třeba, v ní probíhaly všechny tyto čtyři druhy přeměn a směn informací.
Knížka mě překvapila, respektive jsem si uvědomila, že druhy znalostí znám, jen jsem je neuměla pojmenovat. Teď už vím, jak s nimi lépe pracovat, aby předaly to, co mají, třeba i napříč naší firmou. Takže pokud si chcete doplnit teorii a nechat se inspirovat fungováním japonských firem, doporučuji.