The Innovator’s Dilemma: Clayton M. Christensen


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 12.02.2022

The Innovator’s Dilemma   Clayton M. Christensen

Proč je tak náročné udržet úspěšnou firmu? Jsou úspěšné inovace opravdu tak nepředvídatelné?


Tato kniha se snaží zodpovědět, proč úspěšné firmy upadávají, když se musí vyrovnat s výraznými změnami trhu nebo novými technologickými změnami.


Vždy bychom měli naslouchat potřebám svých nejdůležitějších zákazníků. To ale ve skutečností není tak úplně pravda, protože pak firma může být zaslepená. Není dobré zákazníkovi naslouchat u převratných technologických změn – u takových technologií je hlavně důležité, zdali budou dostatečně dobré, aby pokryly požadavky trhu. Může to znamenat například to, že moji prarodiče odmítají dotykové chytré telefony, protože mají raději tlačítkové? Pokud by jim firma naslouchala, tak dotykové telefony nikdy nemusí vzniknout.


To, co se v knize uvádí se mi spojilo se strategií. Často příčinou neúspěchu bylo to, že firma netolerovala chyby, bála se jít na nové trhy a nedržet se mainstreamu nebo nepodporovala změnu v malém měřítku – při hledání nových zákazníků pro nové technologie nabízíme produkt často právě malé cílovce. V rámci strategie by se firma takových věcí neměla obávat, pokud chce zůstat jedničkou na trhu.


S tím souvisí i vize firmy, protože pokud její vize nesouvisí s tím, co potřebuje trh, tak to nezachrání ani ten nejlepší manažer.


V knize se uvádí dva druhy technologií:

Sustaining technologies: soustředí se na růst existujících technologií. Tyto technologie jsou uznávané společností (lidmi) a denně používané, třeba smartphony. Vstup na takový trh bývá náročnější, jelikož konkurence je vysoká.

Disrupting technologies: tyto technologie mění celý průmysl. Obvykle řeší problém úplně jinak a pro úplně nový zákaznický segment. Vstup na trh bývá jednodušší, jelikož konkurence bývá nulová nebo méně vysoká. Jsou to obvykle produkty budoucnost a není jisté, zdali je společnost přijme.


Proč mají startupy často úspěch? Protože umí najít a obsloužit nové zákazníky dříve než velké a zavedené firmy. Startupy mají ale také volnější strukturu, procesy a díky tomu mohou lépe a rychleji reagovat.


V knize ale zároveň autor zmiňuje, že firma by si měla vybrat, zdali se bude zabývat spíše udržitelnou (sustaining) nebo narušující (disrupting) technologií.


ATP

Tato kniha mi přinesla uvědomění, proč by mi bylo sympatické najít si práci ve startupu. Jsou otevření nápadům a nemají problém dělat rychlé změny. Na druhou stranu už ale nevidím korporáty jako někoho, kdo se zarytě nechce změnit. Faktem je, že některé korporáty se změnit nemohou – jsou závislé na zákaznících a investorech a nemohou si dovolit riskovat.


Zároveň jsem pochopila důležitost ujasnit si, kam firma směřuje i v jiném směru, než je vize ve smyslu několika napsaných vět. Je důležité se rozmyslet, zdali půjdeme na trh, který už je zavedený, nebo se rozvíjí a je neprozkoumaný – souvisí s tím jiné překážky a jiná zodpovědnost, která pak na firmu připadá.


Sama jsem také často přemýšlela nad tím, zdali opravdu vše stojí na zákazníkovi. V knize jsem se dočetla, že zákazníci neví, co chtějí, protože se nedívají pohledem inovací a nevidí ten stejný pohled, co firma. Pak se může stát, že firma kvůli lpění na pohledu zákazníka zakrní a předběhne ji konkurence.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 2

19.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

17.11.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

17.11.2024

Kategorie: Vedení

Body: 2

14.11.2024

Kategorie: Koučování

Body: 2

13.11.2024

Kategorie: Jiné

Body: 1

07.11.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: