Úvod
Tuto knihu jsem četla na popud Learning cell brandingu v minulém semestru. Byl to jiný druh čtení. Každý týden jsme si přečetli jednu kapitolu a společně jsme o ni diskutovali. Myslím, že díky tomuto mi spoustu informací utkvělo v paměti, které mi při tvorbě jakékoliv projektu velmi pomáhají.
Co je to brand?
Jestli si dobře pamatuju, tak český překlad brandu byl “značka”. Nepřipadá mi, že je to dostatečně vystihující, proto budu používat anglicismus - “brand”.
Tak za prvé: není to logo. Ne brand není Nike “fajfka” - je to něco většího a taky více abstraktního. Je to “gut feeling”, všichni jsme emocionální tvorové, kteří mají nějaký pocit ze značky. Když tento pocit sdílí více lidí - máme brand.
Brand není to co říkáte vy!
Chcete se stát Cocalou? Nechte si zajít chuť. Tak silný brand se nedá vytvořit podle nějaké příručky. Brand vytváří zákazník. Brand se nevytvoří tak, jak jste si ho na firemním meetingu usmysleli.
Odlište se
Tři otázky, na které si jako firma musíte odpovědět.
Dokud na všechny otázky nenaleznete odpověď nemůžete se brandem stát. Neodpovídejte na ně prázdnými frázemi. Zkuste být kritičtí, mějte protistranu. Přijďte na to, proč na vaší značce záleží.
Fokus
Jak vás vidí zákazník? Jako rozmazanou fotografii? Prodáváte dětské ponožky a najednou si do portfolia zařadíte i výhonky klíčků munga, protože to zrovna letí? Nestanete se nikdy brandem, když se nebudete soustředit na jednu věc. Nemusí to znamenat, že máte v nabídce jeden produkt, znamená to, že váš brand má nějaký smysl. Když začnete rychle měnit váš brand, může vám to pomoci krátkodobě, ale rozhodně s tím neuběhnete dlouhou trať. Vás zákazník si vás nezařadí, budete no name.
Vybudovat katedrálu
Přirovnání, že vybudovat brand v dnešní době se dá přirovnat k výstavbě katedrály během renesance, mi připadá více než trefné. Katedrála se budovala roky, někdy i generace. Každý řemeslník přiložil ruku k dílu, někdo měl na starosti fresky, někdo okna, někdo střechu… Ale každý se soustředil na konečný výsledek, na vybudovanou katedrálu. Všichni měli stejnou představu, nebyla to chaotická akce, všichni šli ke stejnému cíli.
Závěr
Tuto knihu považuji za jednu z nejpřínosnějších, kterou jsem v rámci studia v Tiimi četla. Nemusíme se snažit vybudovat světový brand, ale principy, které jsou v knize popsány nám v rámci našich projektů můžou obrovsky pomoci, jelikož brand zkrátka vydělává.