Teambuilding, aneb jak na lepší tým?


1 bod

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 25.04.2023

Teambuilding cesta k efektivní spolupráci   Eva Mohauptová




Proč jsem si tuto knihu vybral?

Tuto knihu jsem si vybral hlavně pro svou bakalářskou práci v oblasti tvorby týmu. Dále mne zajímalo co přesně je teambuilding, protože podle názvu to přece nemůže být jen kdejaká kalba nebo prostý výjezd někam a musí za tím být něco více. 


Jaké jsem si odnesl myšlenky?


Teambuilding je metodou vytváření efektivní týmové spolupráce na základě vztahů mezi lidmi, ať už se jedná o kolegy, nadřízené, dodavatele, klienty 


Spolupráce je přístup, životní filozofie, nikoli technika


Proces řešení problému: definice cíle -> analýza současného stavu -> možnosti řešení -> výběr řešení -> zhodnocení řešení


Tým je jasně definový celek spolupracujících ldií s časově omezeným cílem, limitovanou velikostí, jasnými pravidly a rolemi a s charakteristickým procesem práce. 


Využití možností a vztahů = určení jak bude vypadat realita


Váš potenciál = představivost


Vliv na tým: motivace, pozice ovlivnění, cíle, motivační nástroje, podmínky pro spolupráci, co podporuje a co ji brzdí


Ze své podstaty neumíme spolupracovat a musíme se to učit - každý z nás. To znamená:

Být ochoten pracovat na sobě a revidovat doposud zaběhlé postupy a pravidla, pokud již neslouží dostatečně. 

Být ochoten poskytnout a přijmout zpětnou vazbu. 

Být ochoten opravdu slyšet jiný názor (nikoli pouze poslouchat a přitom neslyšet) 

Být si vědom co je cíl spolupráce

Respektovat, že jsme různí a máme své pravdy


Proč nespolupracujeme? 

- nechápeme podstatu spolupráce

- Nechceme se vzdát své moci a kontroly 

- Máme pocit, že na to nemáme čas

- Nevíme jak


Co je team building? Podpora a podněcovaní k efektivní pràci a neuvěřitelnym výsledkům


Co o sobě potřebujeme vědět pro efektivní spolupráci? Styl vedení, týmové role, silné a slabé stranky, dominantní týmové kompetence, zvádaní různosti (konflikty), stupeň vyžadované nezávislosti


Budování týmu může probíhat jakýmkoli způsobem, který pomůže skupině pracovat efektivněji, mít lepší produktivitu, mít radost z práce a cítit se dobře. Původní výklad = vědomá a cílená práce s týmem, tak aby byl schopen dobře využívat jedinečnost každého člena. 


Kritéria týmové práce:

- pracovní závislost skupiny (vysoká, střední, mala, žádná - dle výsledků práce - úkoly a jednotlivci a vazby na výsledek.)

- charakter cíle - společný, ktery ovlivňují x jednotlivci a jdou proti sobê

- vazba týmu a okolí ( žádná, mala, střední, vysoká) autonomní až po bezprostredni sdílení zdrojů

- vazba obsahuje práce týmu na obvyklou náplň práce (vysoká, střední, mala, žádná) 

.  (Str. 21)

24. Str. team assesment


 postoj k řešení:

  • neřešit
  • přijdou si na to sami
  • rezignace na změnu
  • investice do změny
  • zadat akční skupině
  • najmout si kouče
  • nahlásit nadřízenému
  • obhájit, že toto je nejlepšů stav
  • najmout konzultanta
  • vyřešit to sám 


Využití potenciálu = odvaha k rozletu; chtít změnu; přiznat si, že můžeme pracovat ještě lépe než teď; využít impulzů zevnitř.


Nejčastější argumenty: nejsou podmínky; nikdo nás nepodporuje a nestará se o náš rozvoj; není kam růst; zodpovědnost jiného. 


Základ je jednotlivec, který se učí ze zkušeností a přijímat výzvy. 



Bariéry učení:

  • Vidina dokonalosti
  • Tvorba negativní zkušenosti
  • Špatná definice výzvy
  • Stereotyp myšlení
  • Chceme se učit jako všichni ostatní


Obranné mechanismy: hledáme chyby v ostatních; popřeme skutečnost a hrajeme mrtvého brouka; ze situace skutečně utečeme = výpověď; zabít odpůrce - já mam pravdua druhy je pitomec.

--> můžu zrovna tohle udělat lépe? Jak? Kdo mi v tom může pomoci? 


Odpovědnost: v týmu přebírám odpovědnost za týmové výsledky


Rychlost vývoje skupiny:

  • plánovaná doba trvání skupiny nebo týmu (dlouhodobější týmy mívají pomalejší dynamiku)
  • míra společných zážitků (čím více se pracovníci mezi sebou znají a mají společného, tím rychlejší je vývoj skupiny)
  • styl vedení 
  • závažnost práce týmo a míra stresu
  • styl řešení konfliktů
  • složení týmu 
  • zkušenost členů v týmové spolupráci
  • vztahy mezi členy před založením skupiny - konfliktní nebo přátelské 
  • motivace lidí spolupracovat na společném cíli
  • Ambice a osobní cíle jednotlivých členů týmu

Pracovní vyhoření:

  • příliš rutiny
  • dlouhodobá nespokojenost
  • únava ze snahy pořád něco změnit
  • únava ze stálých změn
  • únava z náročné práce
  • únavující a náročná vztahová atmosféra v týmu

 

Kulturu firmy a vašeho týmu vytváříte také vy. Nebojte se přinést dobré nápady a mít odvahu a vytrvalost ovlivňovat. 


Rizikové chování ve skupině

  • Hon na čarodějnice - hleádní viníka (politikaření, hledání viníka)
  • Nejde to - hledání slepých cest (pesimismus)
  • zákopová válka - vnitřní agrese v týmu (agrese)
  • skupinové myšlení - hlavně aby nikdo nepřečníval (socialismus)


Když se strany nechtějí dohodnout; když někdo z týmu je černá ovce; když je v týmu atmosféra sevřenosti a manipulace 


Diagnostika: 

  • Jak poznáme, že ve vašem týmu řádí vir rizikového chování? hon na čarodějnice
  • Atmosféra opatrnosti a podezřívání, chyba je nepřijatelné, vyvolávání pocitu viny, manipulace s mocí v týmu
  • Hledání viníka nevyřeší neúspěch, ale zastaví to řešení
  • Točíme se v kruhu? slepé cesty
  • Nedojdete k cílům, o kterých mluvíte; demotivace pracovníků, ztráta energie na obhajování; neprůbojní lidé spíše ustoupí, než aby se museli obhajovat; přemrštěná kritika se stane součástí kultury týmu; paralýza týmu
  • Ne vždy je druhé nebo třetí řešení to pravé ořechové, ne vše má happyend. Ale pokud hledáte kudy to nejde, stáváte se kolegou Járy Cimrmana - průkopníka slepých uliček 
  • cvičení: pokud už něco řešíme dlouho a nejde to vyřeši = Definujte to. Navrhněte ostatním, ať každý přemýšlí nad řešením a napiše ho na papír. Papírky vhoďte do klobouku a každý si vylosujte nějaký návrh. Připravte si obhajobu tohoto návrhu a předneste ji. Cílem je prodat tento návrh ostatním co nejlépe. Přemýšlejte o námitkách, které vás vůči tomuto návrhu napadnou -připravte si na ně odpovědi, až se budou podobně ptát ostatní..
  • Na změnu přistoupíme, pokud se změní ten druhý? zákopová válka
  • Rozvrácení týmu; vyčerpání se v osobních sporech; nízká výkonnost týmu; velká flukturace
  • Když bojujete, máte na očích hledí a nevidíte nic kromě nepřítele. Když boj zastavíte, uvidíte možnosti řešení. Vždy když o někom přemýšlíme, bojujete s despektem. 
  • 82 o zákopech - jak z nich ven?
  • Pracujeme v týmu nadšeně na řešení, které nesplňuje zadání? skupinové myšlení
  • Udržování nefunkčních postupů; blokování vývoje skupiny i jednotlivce; Neplnění zadaných cílů; Obranná jednota členů týmu vůči novým věcem
  • Když všechno víte jste dokonalí, potom jste se pravděpodobně narodili v kine a jste brouk Pytlík
  • Jak z toho ven? - nechat prostor pro polemiku a kritiku; pokud i nový člen projeví nesouhlas - probrat osobně; při procesu rozhodování zvažujte varianty řešení; nemusí s  vámi všichni vždy souhlasit
  • Máme pocit, že se musíme zabývat řešením, protože to někdo jiný v týmu vyřeší? socialismus
  • malá odpovědnost za práci; pasivita; schovávání se do davu; nekonstruktivní řešení problémů.
  • Pokud nikdy za nic nemůžeme a nemůžeme nic změnit, je možná čas změnit tým.
  • Zastavit model velkého tatíčka, který všechno vyřeší. Spíše přejít na model navrhni různé varianty, poraď se, potom si vyber a potom to udělej. Pracuj s jednotlivci, aby nebylo dojmu, že v týmu nejsou vidět. 


Mýtus: rádi spolupracujeme; Realita: Většina z nás raději soutěží, než usilovně spolupracuje


Vývoj stupně spolupráce:

  • samotáři - sám proti všem
  • parta - ti nejvěrnější
  • kmen - ti, kteří se potřebují
  • společenství - ti, kteří se ovlivňují 
  • součást celku - sám se všemi


V týmu posiluje pocit odpovědnosti:

  • Informace o celkovém stavu, 
  • informace o podílu práce konkrétního pracovníka na celkovém stavu
  • odměna za dobré výsledky týmu
  • zpětná vazba o úspěšnosti jednotlivých kroků nebo dosažení dílčích cílů
  • hledání řešení náročných problémů v týmu
  • podpora vzájemného učení se v týmu
  • vědomí, že úspěch jednotlivce je úspěch týmu a neúspěch jednotlivce je neúspěch týmu.


Pro přípravu kvalitního kurzu se musíme ptát:

  •  Kdy je ten správný čas na kurz?
  • Jak definovat výstupy?
  • Uspořádáte si ho sami, nebo ho zadáte externí firmě?
  • Jak ho správně zadat? 
  • Jak ho vyhodnotit?
  • Jak připravit účastníky na kurz?
  • Jakým způsobem ho prezentovat?


Na začátku je nutné si zodpovědět: 

  • Proč - co je címe?
  • Pro koho - Jaká je cílová skupina?
  • Co - co chceme dělat, jaký bude obsah akce?
  • Jak - jakou metodu, popřípadě kombinací metod zvolíme?
  • S kým - sami, nebo někoho najmemme, popřípadě kombinace obou variant, a jak vybereme externího dodavatele (organizátora)?






Zhodnocení knihy

Od autorky jsem již četl knihy Týmový koučink a stejně jako v prvním případě i teď mne její dílo zaujalo a přineslo mnohé nové poznatky o týmové spolupráci. Co ji brání a čím ji posílit.






Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: