Proč jsem si tuto knihu vybral?
Tuto knihu jsem si vybral hlavně pro svou bakalářskou práci v oblasti tvorby týmu. Dále mne zajímalo co přesně je teambuilding, protože podle názvu to přece nemůže být jen kdejaká kalba nebo prostý výjezd někam a musí za tím být něco více.
Jaké jsem si odnesl myšlenky?
Teambuilding je metodou vytváření efektivní týmové spolupráce na základě vztahů mezi lidmi, ať už se jedná o kolegy, nadřízené, dodavatele, klienty
Spolupráce je přístup, životní filozofie, nikoli technika
Proces řešení problému: definice cíle -> analýza současného stavu -> možnosti řešení -> výběr řešení -> zhodnocení řešení
Tým je jasně definový celek spolupracujících ldií s časově omezeným cílem, limitovanou velikostí, jasnými pravidly a rolemi a s charakteristickým procesem práce.
Využití možností a vztahů = určení jak bude vypadat realita
Váš potenciál = představivost
Vliv na tým: motivace, pozice ovlivnění, cíle, motivační nástroje, podmínky pro spolupráci, co podporuje a co ji brzdí
Ze své podstaty neumíme spolupracovat a musíme se to učit - každý z nás. To znamená:
Být ochoten pracovat na sobě a revidovat doposud zaběhlé postupy a pravidla, pokud již neslouží dostatečně.
Být ochoten poskytnout a přijmout zpětnou vazbu.
Být ochoten opravdu slyšet jiný názor (nikoli pouze poslouchat a přitom neslyšet)
Být si vědom co je cíl spolupráce
Respektovat, že jsme různí a máme své pravdy
Proč nespolupracujeme?
- nechápeme podstatu spolupráce
- Nechceme se vzdát své moci a kontroly
- Máme pocit, že na to nemáme čas
- Nevíme jak
Co je team building? Podpora a podněcovaní k efektivní pràci a neuvěřitelnym výsledkům
Co o sobě potřebujeme vědět pro efektivní spolupráci? Styl vedení, týmové role, silné a slabé stranky, dominantní týmové kompetence, zvádaní různosti (konflikty), stupeň vyžadované nezávislosti
Budování týmu může probíhat jakýmkoli způsobem, který pomůže skupině pracovat efektivněji, mít lepší produktivitu, mít radost z práce a cítit se dobře. Původní výklad = vědomá a cílená práce s týmem, tak aby byl schopen dobře využívat jedinečnost každého člena.
Kritéria týmové práce:
- pracovní závislost skupiny (vysoká, střední, mala, žádná - dle výsledků práce - úkoly a jednotlivci a vazby na výsledek.)
- charakter cíle - společný, ktery ovlivňují x jednotlivci a jdou proti sobê
- vazba týmu a okolí ( žádná, mala, střední, vysoká) autonomní až po bezprostredni sdílení zdrojů
- vazba obsahuje práce týmu na obvyklou náplň práce (vysoká, střední, mala, žádná)
. (Str. 21)
24. Str. team assesment
postoj k řešení:
- neřešit
- přijdou si na to sami
- rezignace na změnu
- investice do změny
- zadat akční skupině
- najmout si kouče
- nahlásit nadřízenému
- obhájit, že toto je nejlepšů stav
- najmout konzultanta
- vyřešit to sám
Využití potenciálu = odvaha k rozletu; chtít změnu; přiznat si, že můžeme pracovat ještě lépe než teď; využít impulzů zevnitř.
Nejčastější argumenty: nejsou podmínky; nikdo nás nepodporuje a nestará se o náš rozvoj; není kam růst; zodpovědnost jiného.
Základ je jednotlivec, který se učí ze zkušeností a přijímat výzvy.
Bariéry učení:
- Vidina dokonalosti
- Tvorba negativní zkušenosti
- Špatná definice výzvy
- Stereotyp myšlení
- Chceme se učit jako všichni ostatní
Obranné mechanismy: hledáme chyby v ostatních; popřeme skutečnost a hrajeme mrtvého brouka; ze situace skutečně utečeme = výpověď; zabít odpůrce - já mam pravdua druhy je pitomec.
--> můžu zrovna tohle udělat lépe? Jak? Kdo mi v tom může pomoci?
Odpovědnost: v týmu přebírám odpovědnost za týmové výsledky
Rychlost vývoje skupiny:
- plánovaná doba trvání skupiny nebo týmu (dlouhodobější týmy mívají pomalejší dynamiku)
- míra společných zážitků (čím více se pracovníci mezi sebou znají a mají společného, tím rychlejší je vývoj skupiny)
- styl vedení
- závažnost práce týmo a míra stresu
- styl řešení konfliktů
- složení týmu
- zkušenost členů v týmové spolupráci
- vztahy mezi členy před založením skupiny - konfliktní nebo přátelské
- motivace lidí spolupracovat na společném cíli
- Ambice a osobní cíle jednotlivých členů týmu
Pracovní vyhoření:
- příliš rutiny
- dlouhodobá nespokojenost
- únava ze snahy pořád něco změnit
- únava ze stálých změn
- únava z náročné práce
- únavující a náročná vztahová atmosféra v týmu
Kulturu firmy a vašeho týmu vytváříte také vy. Nebojte se přinést dobré nápady a mít odvahu a vytrvalost ovlivňovat.
Rizikové chování ve skupině
- Hon na čarodějnice - hleádní viníka (politikaření, hledání viníka)
- Nejde to - hledání slepých cest (pesimismus)
- zákopová válka - vnitřní agrese v týmu (agrese)
- skupinové myšlení - hlavně aby nikdo nepřečníval (socialismus)
Když se strany nechtějí dohodnout; když někdo z týmu je černá ovce; když je v týmu atmosféra sevřenosti a manipulace
Diagnostika:
- Jak poznáme, že ve vašem týmu řádí vir rizikového chování? hon na čarodějnice
- Atmosféra opatrnosti a podezřívání, chyba je nepřijatelné, vyvolávání pocitu viny, manipulace s mocí v týmu
- Hledání viníka nevyřeší neúspěch, ale zastaví to řešení
- Točíme se v kruhu? slepé cesty
- Nedojdete k cílům, o kterých mluvíte; demotivace pracovníků, ztráta energie na obhajování; neprůbojní lidé spíše ustoupí, než aby se museli obhajovat; přemrštěná kritika se stane součástí kultury týmu; paralýza týmu
- Ne vždy je druhé nebo třetí řešení to pravé ořechové, ne vše má happyend. Ale pokud hledáte kudy to nejde, stáváte se kolegou Járy Cimrmana - průkopníka slepých uliček
- cvičení: pokud už něco řešíme dlouho a nejde to vyřeši = Definujte to. Navrhněte ostatním, ať každý přemýšlí nad řešením a napiše ho na papír. Papírky vhoďte do klobouku a každý si vylosujte nějaký návrh. Připravte si obhajobu tohoto návrhu a předneste ji. Cílem je prodat tento návrh ostatním co nejlépe. Přemýšlejte o námitkách, které vás vůči tomuto návrhu napadnou -připravte si na ně odpovědi, až se budou podobně ptát ostatní..
- Na změnu přistoupíme, pokud se změní ten druhý? zákopová válka
- Rozvrácení týmu; vyčerpání se v osobních sporech; nízká výkonnost týmu; velká flukturace
- Když bojujete, máte na očích hledí a nevidíte nic kromě nepřítele. Když boj zastavíte, uvidíte možnosti řešení. Vždy když o někom přemýšlíme, bojujete s despektem.
- 82 o zákopech - jak z nich ven?
- Pracujeme v týmu nadšeně na řešení, které nesplňuje zadání? skupinové myšlení
- Udržování nefunkčních postupů; blokování vývoje skupiny i jednotlivce; Neplnění zadaných cílů; Obranná jednota členů týmu vůči novým věcem
- Když všechno víte jste dokonalí, potom jste se pravděpodobně narodili v kine a jste brouk Pytlík
- Jak z toho ven? - nechat prostor pro polemiku a kritiku; pokud i nový člen projeví nesouhlas - probrat osobně; při procesu rozhodování zvažujte varianty řešení; nemusí s vámi všichni vždy souhlasit
- Máme pocit, že se musíme zabývat řešením, protože to někdo jiný v týmu vyřeší? socialismus
- malá odpovědnost za práci; pasivita; schovávání se do davu; nekonstruktivní řešení problémů.
- Pokud nikdy za nic nemůžeme a nemůžeme nic změnit, je možná čas změnit tým.
- Zastavit model velkého tatíčka, který všechno vyřeší. Spíše přejít na model navrhni různé varianty, poraď se, potom si vyber a potom to udělej. Pracuj s jednotlivci, aby nebylo dojmu, že v týmu nejsou vidět.
Mýtus: rádi spolupracujeme; Realita: Většina z nás raději soutěží, než usilovně spolupracuje
Vývoj stupně spolupráce:
- samotáři - sám proti všem
- parta - ti nejvěrnější
- kmen - ti, kteří se potřebují
- společenství - ti, kteří se ovlivňují
- součást celku - sám se všemi
V týmu posiluje pocit odpovědnosti:
- Informace o celkovém stavu,
- informace o podílu práce konkrétního pracovníka na celkovém stavu
- odměna za dobré výsledky týmu
- zpětná vazba o úspěšnosti jednotlivých kroků nebo dosažení dílčích cílů
- hledání řešení náročných problémů v týmu
- podpora vzájemného učení se v týmu
- vědomí, že úspěch jednotlivce je úspěch týmu a neúspěch jednotlivce je neúspěch týmu.
Pro přípravu kvalitního kurzu se musíme ptát:
- Kdy je ten správný čas na kurz?
- Jak definovat výstupy?
- Uspořádáte si ho sami, nebo ho zadáte externí firmě?
- Jak ho správně zadat?
- Jak ho vyhodnotit?
- Jak připravit účastníky na kurz?
- Jakým způsobem ho prezentovat?
Na začátku je nutné si zodpovědět:
- Proč - co je címe?
- Pro koho - Jaká je cílová skupina?
- Co - co chceme dělat, jaký bude obsah akce?
- Jak - jakou metodu, popřípadě kombinací metod zvolíme?
- S kým - sami, nebo někoho najmemme, popřípadě kombinace obou variant, a jak vybereme externího dodavatele (organizátora)?