„We must bet he change we wish to see from the world. That requires us to be courageous and single-minded.“ Mahatma Ganghi, 1947
ROCKET MODEL (link)
Model se skládá celkem ze 14 procesů, které by každý tým měl plnit v rámci studia v Tiimi - 12 hlavních procesů a 2 vedlejší podpůrné. Procesy jsou rozdělené do 4 levelů (první level se chová jako motor pro ty další).
Levá část Rocket Modelu (RM) je na odpovědnosti kouče, který by měl dohlížet na plnění stanov a postupů týmu – zkrátka plány pro rozvoj týmové společnosti, které jdou ruku v ruce s Training sessions.
Za pravou část RM je odpovědný teamprenér, který by měl být aktivní v sebeučení, sebevedení, získávání informací a rozvoji sebe sama. Prostřední panel RM je určitá spolupráce kouče, teamprenéra a týmové společnosti a plní se v případě funkčnosti obou bočních panelů zároveň. K tomu jsou dva vertikální doprovodné procesy týmového koučování a financí.
Process Window je na individuální úrovni a nad ním ve stejné úrovni je také týmová společnost – veškeré znalosti se ale odvíjí od každého z nás. Ve druhé vlně je přínos Tiimi, jakožto celkové organizace. Na třetí úrovni je kompletní networking „Tiimi Learning Networking“.
Stickers / Standards:
Každý tým na plakát RM na stěně a plní si do něj své ocenění formou nálepek – každá nálepka může mít tři levels/nálepky. Systém ocenění RM se reviduje 2x do roka – a to v termínech 15. prosince, nebo 15. května.
1. level/nálepka – IDEA – proces pochopen, neuveden v praxi
2. level/nálepka – EXPEIMENT – proces otestován v praxi
3. level/nálepka – MASTER – proces užívám v praxi, pravidelně
BSC: BALANCED SCORECARD
List kritérií, které je nutné splňovat pro plnění Rocket modelu.
PROCESY RM – POPIS
1. Learning processes (Y1+Y2+Y3)
a) Individuální učení – k individuálnímu učení a jeho pochopení je si uvědomit 15 podpůrných dokumentů, které souvisí s osobním růstem – např. learning diary, knihy, eseje, reflexe, a další
b) Týmové učení
c) Učení týmové společnosti
2. Customer processes (A3+A2+A1)
Cílem tohoto procesu je udržovat vztahy se zákazníky až na level A1. Na příkladu 100 oslovených zákazníků se jich v levelu A3 udrží pouze 30 a z nich je jen 3-5 dlouhodobých. Pravidlo 20/80 popisuje, že 20% zákazníků si koupí 80% naší nabídky. Zákazníci procházení fázemi na základě naší interakce a komunikace s nimi (opravdu důležitá část obchodu): Potential customer (A3), Shopper (A2), Customer (A1), Regulars (A1+), Advocates (A1++).
a) Potenciální zákazník (A3)
b) Marketing (A2)
c) Zákaznické vztahy (A1)
3. Leadership processes (J1+J2)
Za tímto procesem stojí hlavní message, a to následovat ‚leading thoughts‘, respektive firemní existenci a hodnoty týmové společnosti/Tiimiakatemia. Vedení spočívá 60% ve vedení sama sebe, 20% ve vedení teamprenérů a 20% ve spolupráci s kouči.
a) Tvoření leading thoughts (J1) – hodnoty, mise, vize – High Performance Team
b) Friend leadership (J2) – 60% týmové atmosféry dělá teamleader a každý člen má reflektovat na svůj postoj k vlastnímu leadershipu
4. Innovation processes (I1+I2)
Klíč k úspěchu inovace je její přijetí („adoption“) v praxi. Zavázat se novým experimentům a kombinovat je s těmi starými procesy.
a) Inovace (I1) – zjistit zákazníkův problém a na základě toho inovovat
b) Znalosti (I2) – nabyté znalosti se sdílejí
5. Brand processes (B1+B2)
a) Brand management (B1) – Brand is much more than a product name. We boldly create Teampreneurs. How customers benefit from our operation?
b) Nabídka brandu (B2) – tvorba probuktu na míru pro zákaznickou cílovou skupinu v co-produkci; komunikace
6. Support processes (T+TV)
a) Finance (T) – finanční reporty finančním manažerem a projektovým manažerem
b) Týmové koučování (TV) – a High Performance Team se neobejde bez kouče!
ATP MODEL – the APPLYING THEORY TO PRACTICE
„A drop of water follows out the stone, not by force, but by frequent dripping.“
Launching the Project – pro úspěšný projekt je při projektovém řízení je nutné provést nejprve The Striving Mission, a Pre-Motorola report. Je užitečné využít BoB a Learning Contract. Následně sestavit Reading a Project Plan.
Striving Mission / challenge – definujme si hlavní problémy projektu, a inspirující vizi.
Pre-Motorola report / project launching tool – otázky:
1. What are the objectives of this customer project?
2. What are the benefits of this project for the customer, and what is the customer’s role?
3. What theoretical knowledge will we apply to practice in this project?
4. What know-how and skills does this project demand?
5. How will this project take us toward our goal / vision?
Motorola report (přikládá se k Final Reportu)
1. What went well?
2. What didn’t go so well?
3. What did we learn?
4. What will we do better next time?
5. What will we put into practice so that we will make progress toward our vision?
Final report
- Shrnující a hodnotící dokument pro budoucí projekty a spolupráce
- Neopomenout část, co příště udělám lépe/jinak a z čeho jsem se poučil
- Projektový manažer (Post)Final-Report sepisuje ihned po dokončení projektu
Learning Contract (LC) – plán k rozvoji svého know-how; zaměřen do minulosti, na současnost a budoucnost:
1. Where have I been as a lerner?
2. Where am I now?
3. Where do I want to go, and what kind of skill do I need?
4. How will I get there, and what processes do I need to go through in order to learn?
5. How will I know when I have arrived?
Reading program – budování teoretického know-how
- Pokud se ti kniha nelíbí, nečti ji, vezmi si zajímavější
- Vytvoř si chronologický LIST knih, které si chceš přečíst, zapiš si bodové hodnocení
Birth Giving – 4x/rok se záměrem rozvoje týmové společnosti
Na každé BG je nutné se připravit, sepsat Pre-Motorolu
- Tým se rozdělí do 3 pětičlenných akčních skupin pro tvorbu konkrétního dílčího zadání
Na závěr BG je nutné reflektovat a sepsat Report (Final report)
- Shrnutí dovedností a zkušeností, které jsme nabyli během BG
- Popisuje oblasti, které byly splněny během BG/zakázky a čeho bylo dosaženo
LEARNING DOCUMENTS
Veškeré dokumenty (a je jich mnoho…) je nutné si zakládat a archivovat! Budou se nám hodit nejen pro dlouhodobou tvorbu osobních Learning Portfolií, ale také pro budoucí podnikání a rozvoj. Slouží hlavně pro sebehodnocení – zhodnocení zkušeností s nastavenými cíli.
- Reflection Paper – po eseji a uvedení teorie do praxe
- Learning Portfolio – obsahuje reflexní reporty a osobní zkušenosti
PROJECT PLAN
Kvalitně a detailně zpracovaný projektový plán může zajistit úspěšný výsledek. Podstatné je definovat si své cíle až k závěru projektu. Nutné je pravidelně zaznamenávat pokroky. Plán může obsahovat tyto nadpisy:
1. Background, purpose, and objectives
2. Limits of the project
3. Procedure and resource plan, which includes the budget
4. Schedule
5. Project organization
6. Communication
V rámci projektu je nutné první projektový meeting naplánovat a připravit opravdu důkladně, aby se nestalo kvůli nedostatečné přípravě to, že lidi namísto motivace odradí. Pro to existují projektové oblasti – The Steering Group (akční tým), Project Organization (project manager zvolen týmovým koučem na základě zájmu), Project Meetings (1x/týden, plán a rozhodování o projektu, Have we achieved our objectives?, dokumentováno), Dependency Chart (The Critical Path – chain of the project activities needs to be done by whole project), The Rules of Co-operation (sepsané na papíře), Project Communication.
Pro složení dobrého týmu pomohou Belbinovy testy. Přátelské vazby mohou v týmu spíš dělat potíže, něž přínosu. Kouč každého týmu podpoří váš projekt, který na úkony pohlíží zvenku a projektu se neúčastní, pouze tým formuje. Možnost Cross-Projektu, mezitýmového projektu, je nejlepší způsob, jak obohatit nejen sebe o podnikatelské zkušenosti, ale také celý svůj tým. Stejně tak u BG.
„If you have an idea, say it loud and start doing it.“
TOOLS TO MAKE THE TEAM COACH’S JOB EASIER
The Skill Profile je nástroj pomáhající vlastnímu rozvoji, leadershipu a podnikatelských dovednostech a teamprenér jej využije k tvorbě Learning Contractu. Feedback ke každé oblasti je žádaný – 360 degree evaluation. Po zpětné vazbě následuje reflexe (viz. pravá strana obrázku) a uvedení do praxe. Pět oblastí zkušeností: znalosti, dovednosti, zkušenosti, kontakty, přístup. Kompletní Skill Profile se skládá z 21 dovedností a jsou rozděleny do 3 složek: Team Lerner (TO), Team Leader (TL), Team Entrepreneur (TY). Některé z nich doplňuje znak hvězdičky – nejsou o dovednostech, ale přístupu.
Komunitní (TAP) Skill Profile: link
Team Leadership Skills (TL10)
Správně vedený tým má dvě potřeby: mít sdílenou výkonnostní výzvu a společně strávený čas s celým týmem. Vedení týmu je běh na dlouhou trať a tým si projde několika fázemi v jeho cyklu, v každém získají jiné zkušenosti. Cílem je schopnost využívat coach leadership.
Uvědomil jsem si, že drtivá většina skillů je o leadershipu.
Marketing Skills (TY17)
Zaměřil jsem se také na marketingové dovednosti, jelikož je budeme v týmu nyní opravdu potřebovat pro startup, který plánujeme a připravujeme po boku koučů. Nyní je mou úlohou vypracovat komplexní byznys plán.
Pracoval jsem na konkurenční analýzu a plánuji využít další nástroje jako 4P a SWOT.
Networking Skills (TY20+21)
Během čtení těchto dovedností jsem si uvědomil, jak podstatný pro náš byznys networking je a příliš jej nepraktikuji ani nevyhledávám – což je chyba! Kdy jindy než tady v TAPu. Proto si dávám za cíl se na networking zaměřit a více experimentovat v nových příležitostech…
DIFFERENT PASSES
Leadership pass
V rámci Tiimi doporučuji účastnit se Leadership Programu! Patří to mezi mé top vzdělávací část mého osobního rozvoje. Největším bonusem je následná implementace naučeného do praxe – v týmu si věc otestujete a reflektujete, co to přineslo a co naopak ne. Opravdu rozvojový kurz!
Positions in T-Company – Management Group – po boku lídra stojí tři manažeři (marketingový/account/, finanční a komunikační)
Cross-Fertilization Pass – slouží k monitorování crossů mezi týmy.
Diversity Pass
Tento pass slouží jako doplněk pro Skill Profile a Leadership Pass užívaný zejména v prvních dvou letech v Tiimi. Smysl je v přimění Teamprenéra k experimentu nových věcí.
The QUALITY 47 Evaluation System
Extrémně rozmanitý hodnotící systém podporující osobní rozvoj…
· Balanced scorecard – 14 procesů Rocket Modelu
· Skill Profile – vývoj našeho učení
· Birth Giving – 4/6x do roka (může být i s koučem) /+24h
· Project evaluation (ATP) – PreMotorola a Motorola report
· Reflection – esej na knihu, psaná reflexe
· Learning Portfolio – veškeré důležité vzdělávací dokumenty, hromadná reflexe
· Days of Joy – shrnutí nabytých zkušeností
· Rocket Days (2x/rok) – rozvoj komunity
· Training Sessions – rozvoj týmu, firmy a know-how
· Houston Calling (2h) – hodnotící a informativní komunitní událost
· Passes – k zaznamenávání pokroků
Johannes’s Laws of…
· Non-Intervention: „Don’t intervene when you feel like you should.“
· Slow Learning: „Learning is much slower, rather than faster.“
· Thin, Red Thread: „Trust the process and tolerate uncertainty and chaos.“
· Learning Environment: „It’s much more important than we understood at first.“
· Team Coach’s Role: „Not a member of the team. You are a friend, but you’re not.
· Customer Realtionship: „The more meetings, the more deals and contacts.“
· Intervention: „You show the way because you care.“
ZÁVĚR - ATP:
Kniha Team Coach’s Best Tools mi pomohla si lépe uvědomit procesy v Tiimi a mnoho souvislostí, o kterých jsem nevěděl – povinná četba každého teamprenéra. Přečetl jsem ji na základě náplně našeho TS, které jsme vedli pouze na toto téma, což nyní vnímám, jako jedno z nejdůležitějších témat k dialogu. Jedno z úvodních vysvětlení bylo například ATP mode… V knize autor popisoval vznik ‚ATP modelu‘ jako nástroj pro plnění Rocket Modelu. Dle knihy ATP slouží jako lepší a detailnější rozbor našich denních aktivit Teamprenéra. K tomu také slouží nástroje, jako je Skill Profile, Johanne’s Laws, Quality 47 evaluation system.
Náš tým se shodl (během druhého absolvovaného Cabin in the Woods) na nové týmové vizi a cíli! Týmový cíl jsme si nastavili jako splnění Rocket Modelu, nyní se zaměříme konkrétně na sticker Y1 a Y2, a v té souvislosti jsme si na TS stanovili první akční kroky. Zadali jsme si cíl 40 knižních bodů za každého člena týmu a k tomu sestavit týmový reading plán pomocí našich osobních z Learning Contractu. Do reading plánu zařadíme knihy, které jsou nutné pro dosažení stickerů v Rocket Modelu.
Na základě knihy jsem získal daleko hlubší pochopení pro souvislosti v TAPu, než tomu bylo doposud. V mnoha dalších věcech nyní vidím účel, kvůli kterému danou věc děláme a co nám může přinést.
Knihu hodnotím 5/5 (patří mezi echt vzdělávací) – nazývám ji Tiimi Biblí! Doufám, že si ji přečetl každý Teamprenér… Mrzí mě, že jsem knihu nepřečetl již v prvním semestru mého studia v TAP.
Teampreneurship starts from inside the individual, not from a business idea.
Johannes Partanen, 2012