Proč jsem si knihu vybral
Knihu jsem si vybral z několika důvodů. Poprvé jsem se k ní dostal v únoru, když jsem nezvládl portfolio týmové dovednosti a Vašek mi doporučil, abych se lépe naučil ATP a poradil mi právě tuto knihu. Znovu jsem se k ní vrátil, když jsme měli na TS probírat rocket model, který je v této Tiimi bibli zmíněn. No a knihu jsem finálně dočetl nyní před zkouškami, protože se mi bude hodit do portfolia týmové dovednosti II.
Obsah
V knize je krásně popsaná metody a procesy na kterých náš obor stojí.
Rocket model
· Model se skládá celkem ze 14 procesů, které by každý tým měl plnit v rámci studia v Tiimi - 12 hlavních procesů a 2 vedlejší podpůrné. Procesy jsou rozdělené do 4 levelů.
· Model obsahuje procesy týkající se učení, zákazníků, vedení, inovace, brandu a podpory.
· Každý tým si plní plakát RM na stěně a používá nálepky jako ocenění za plnění procesů.
· Model také zahrnuje Balanced Scorecard s kritérii, které je nutné splňovat.
Pravá část Rocket modelu:
Pravá část je zodpovědností každého Teamprenéra – jednotlivce, který se angažuje ve vlastním rozvoji. Tato část se zaměřuje na rozšíření vědomostí, získání nových dovedností a osobního růstu. Teamprenér by měl mít motivaci a cíl stále se zdokonalovat a vylepšovat sebe sama.
Levá část Rocket modelu:
Levá část modelu se vztahuje k roli kouče, který spolupracuje s Teamprenéry (pravou částí) na vytvoření spolupráce se zákazníkem a dosažení společné vize. Koučování a podpora klienta jsou klíčovými aspekty této části. Kouč je zodpovědný za navázání důvěryhodného vztahu s klientem a vedení jejich růstu a rozvoje.
Prostředek Rocket modelu:
Rocket Model se skládá z čtyř čtverců, které zastupují různé druhy vědomostí. Prvním čtvercem jsou explicitní vědomosti, což jsou sepsané teorie a znalosti. Druhý čtverec představuje tacitní vědomosti, což jsou skryté znalosti a návyky, které nejsou snadno vyjádřitelné slovy. Třetím čtvercem je dialog, který zahrnuje sdílení myšlenek a tvorbu nových idejí. Posledním čtvercem je Learning by doing, tedy převádění znalostí do praxe.
ATP
Apply theory to practice je ve zkratce uplatnění naučené teorie do praxe a následná reflexe na výsledky (následují akční kroky pro zlepšení). V podstatě to znamená, že než začneme něco dělat, musíme si uvědomit, proč to vlastně chceme a jaké výsledky od toho očekáváme. Pak si naplánujeme jednotlivé kroky, abychom dosáhli toho, co jsme si předsevzali.
Pro získání co nejvíce z ATP bychom měli používat:
Pre-Motorola report
· Jaké jsou cíle tohoto zákaznického projektu?
· Jaké jsou přínosy tohoto projektu pro zákazníka a jaká je role zákazníka?
· Jaké teoretické znalosti budeme v tomto projektu uplatňovat v praxi?
· Jaké know-how a dovednosti tento projekt vyžaduje?
· Jak tento projekt přispěje k dosažení našeho cíle / vize?
Motorola report
· Co se dařilo?
· Co se nedařilo?
· Co jsme se naučili?
· Co uděláme příště lépe?
· Jaké kroky podnikneme, abychom se posunuli směrem k naší vizi?
Learning contract
Learning contract je jakási smlouva sama se sebou v čem a jak se budu za určité období vzdělávat a zlepšovat. Můžou v něm být osobní věci pro zlepšení, například zdraví životní styl, ale také získání nových dovedností-naučit se programovat. Součástí learning contractu by měli být zohledněny odpovědi na tito otázky:
· Kde jsem byl?
· Kde jsem teď?
· Kam se chci dostat?
· Jak se tam dostanu?
· Jak poznám, že tam jsem?
·
Mé ATP na knihu
Jak jsem již zmiňoval, tak první podnět pro přečtení této knihy vznikl od Vaška a následně jsem knihu dočetl, protože se mi hodila k rocket modelu a zároveň mi přijde velice užitečná pro pochopení Tiimi metodiky. Z knihy nejvíce využívám znalosti o ATP, když začínám něco dělat, snažím si uvědomit, proč to dělám a jak to vlastně udělat chci. Cíleně si věci, co jsem pochytil zkouším v praxi. Hodně to využívám v konverzaci, kdy zkouším různé slovní obraty, které by měli druhou strnu přimět něco udělat/neudělat nebo se zamyslet. Baví mě pozorovat, zda to funguje, popřípadě jak dotyčný reaguje. Samozřejmě nepoužívám ATP pouze pro komunikaci, využívám ho také při získávání nových dovedností a zlepšování těch starých.
Další velmi zajímavou a pro náš tým podstatnou částí z knihy je rocket model. Přijde mi jako velmi zajímavý a užitečný návod pro vývoj týmu a mrzí mě, že jsme na něj nepřišli už na začátku prváku. Určitě ho budu chtít předat budoucím tučňákům co nejdříve. Plán na jeho splnění v týmu nastavený máme, i když teď trochu pokulhává. Věřím, že po prázdninách ho zrevidujeme a podaří se nám ho nakopnout ku našemu prospěchu!
Mé hodnocení
Kniha mi přijde jako jedna z nejdůležitějších pro pochopení naší metodiky a myslím, že bych se k ní měl vracet častěji, abych dokázal náš obor využít naplno. Doporučil bych ji všem studentům Tiimi (a nejen jim), protože je to skvělá příručka pro věci, co děláme dennodenně v tapu i mimo tap.