TAP : a true story of a community that learns by doing


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.02.2024

The Team academy: a true story of a community that learns by doing   Niina Leinonen, Johannes Partanen, Petri Palviainen

Proč jsem si knížku vybrala?

Zprvu, abych se dozvěděla jak vůbec Tiimi finguje, podruhé,abych zareflektovala jak fungujeme


Celou esej bych chtěla pojmout jako reflexi na funogováni TAP. Společně s porovnáním ostatních Tiimi, kde jsem byla :

MTA – Madrid

MTA – Bilbao

Tiimi Jyvaskyla

Proakatemia Tampere

Tiimi Karviná


Co je Tiimi / Co je TAP

Tiimi je způsob vzdělávání, který je obrácený od klasických vysokoškolských programů. Tam se nejdříve studentovi dává učivo, které je potřeba aby vstřebal, naučil se, pak se jeho znalost otestovala a on pak nabitou znalost NĚKDY použil v BUDOUCNU v praxi. V Tiimi je to otočené. Člověk nejdřív něco děla, z dobrovolně vůle, na vlastním projektu, a zjistí potřebu. Např narazí že jeho cíle jsou plitké a nijak ho nemotivují, vlastně ani neví jak jich dosáhl. Vytvořila se potřeba zjistit si něco o cílech. Vezme si knížku a zjistí, že existuje něco jako SMART cíle. Tak je vyzkouší a zjistí, že pokud si udělá cíle měřitelné a dá jim deadline najednou dávají mnohem větší smysl. Dokonce jeho projekt posunou o něco blíže. Pak zajde za podnikatelem z praxe a ptá se ho jak on nastavuje cíle, protože je zvědavý a zajímá ho jak to funguje u velkých ryb v reálněm světě. Podnikatel mu poradí, že z metody SMART může udělat metody SMARTER. A takhle to jde dál. Ale to co se reálně daný student naučil má v porovnání od klasickýho studijního programu, pro něj, mnohem větší hodnotu. Protože on sám má motivaci se učit a tím, že to rovnou aplikuje, získává rovnou představu o použití, vidí následky/důsledky a získává dovednost použití metody v praxi. Najednou vidí jakou přidanou hodnotu mu to co se naučil přineslo a ví kdy to použít, ne jenom jak. A tomu se dámy a páno říká learning by doing.


V průběhu svých 3 let jsem pro Tiimi dělala hodně. Z pozice brand manažera jsem vytvářela různé infografiky tvořící vizuál našeho TAPu. Jako head of Seychely (neboli proces adaptace prváků) jsem vytvořila stopařova průvodce po TAP – to je moje ATP z knihy How to grow a True story. Takže pro více info jak funguje TAP si ho přečtěte :-)

Já se radši vrhnu na něco, co jsem do průvodce nazahrnovala

Komunitní učení

Komunitní učení u nás probíhá převážně nahoře v open space. Velmi často se děje, že si Téčka navzájem dělají pizzaře – to znamená, že jeden přijde ke stole, kde zrovna někdo něco řeší a hodí mu tam nějakou myšlenku, kterou má ze své předchozí zkušenosti. „jó hele tohle už jsme dělali u nás, zkoušeli jsme to a to, takhle to dopadlo a proto doporučuji tohle“.. Zkrátka proběhne nasdíení svých zkušeností skrze všechny ročníky. Nejvíce to pozoruji ze své pozici třeťáka, kdy už strašně vidím stejné situace u nižších ročníků. Hele oni řeší to stejné co jsme my řešili tehdy a tehdy a chci jim pomoct, aby se v tom neplácali tak dlouho. Tak se stanou tři věci

1)buď se k ním připojím a řeknu jim jak jsme situaci řešili my

2)oni přijdou zamnou a zeptají se mě na to

3)koučováním jim rozšířím možnosti a navedu je správnou cestou