TAP : a true story of a community that learns by doing


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.02.2024

The Team academy: a true story of a community that learns by doing   Niina Leinonen, Johannes Partanen, Petri Palviainen

Proč jsem si knížku vybrala?

Zprvu, abych se dozvěděla jak vůbec Tiimi finguje, podruhé,abych zareflektovala jak fungujeme


Celou esej bych chtěla pojmout jako reflexi na funogováni TAP. Společně s porovnáním ostatních Tiimi, kde jsem byla :

MTA – Madrid

MTA – Bilbao

Tiimi Jyvaskyla

Proakatemia Tampere

Tiimi Karviná


Co je Tiimi / Co je TAP

Tiimi je způsob vzdělávání, který je obrácený od klasických vysokoškolských programů. Tam se nejdříve studentovi dává učivo, které je potřeba aby vstřebal, naučil se, pak se jeho znalost otestovala a on pak nabitou znalost NĚKDY použil v BUDOUCNU v praxi. V Tiimi je to otočené. Člověk nejdřív něco děla, z dobrovolně vůle, na vlastním projektu, a zjistí potřebu. Např narazí že jeho cíle jsou plitké a nijak ho nemotivují, vlastně ani neví jak jich dosáhl. Vytvořila se potřeba zjistit si něco o cílech. Vezme si knížku a zjistí, že existuje něco jako SMART cíle. Tak je vyzkouší a zjistí, že pokud si udělá cíle měřitelné a dá jim deadline najednou dávají mnohem větší smysl. Dokonce jeho projekt posunou o něco blíže. Pak zajde za podnikatelem z praxe a ptá se ho jak on nastavuje cíle, protože je zvědavý a zajímá ho jak to funguje u velkých ryb v reálněm světě. Podnikatel mu poradí, že z metody SMART může udělat metody SMARTER. A takhle to jde dál. Ale to co se reálně daný student naučil má v porovnání od klasickýho studijního programu, pro něj, mnohem větší hodnotu. Protože on sám má motivaci se učit a tím, že to rovnou aplikuje, získává rovnou představu o použití, vidí následky/důsledky a získává dovednost použití metody v praxi. Najednou vidí jakou přidanou hodnotu mu to co se naučil přineslo a ví kdy to použít, ne jenom jak. A tomu se dámy a páno říká learning by doing.


V průběhu svých 3 let jsem pro Tiimi dělala hodně. Z pozice brand manažera jsem vytvářela různé infografiky tvořící vizuál našeho TAPu. Jako head of Seychely (neboli proces adaptace prváků) jsem vytvořila stopařova průvodce po TAP – to je moje ATP z knihy How to grow a True story. Takže pro více info jak funguje TAP si ho přečtěte :-)

Já se radši vrhnu na něco, co jsem do průvodce nazahrnovala

Komunitní učení

Komunitní učení u nás probíhá převážně nahoře v open space. Velmi často se děje, že si Téčka navzájem dělají pizzaře – to znamená, že jeden přijde ke stole, kde zrovna někdo něco řeší a hodí mu tam nějakou myšlenku, kterou má ze své předchozí zkušenosti. „jó hele tohle už jsme dělali u nás, zkoušeli jsme to a to, takhle to dopadlo a proto doporučuji tohle“.. Zkrátka proběhne nasdíení svých zkušeností skrze všechny ročníky. Nejvíce to pozoruji ze své pozici třeťáka, kdy už strašně vidím stejné situace u nižších ročníků. Hele oni řeší to stejné co jsme my řešili tehdy a tehdy a chci jim pomoct, aby se v tom neplácali tak dlouho. Tak se stanou tři věci

1)buď se k ním připojím a řeknu jim jak jsme situaci řešili my

2)oni přijdou zamnou a zeptají se mě na to

3)koučováním jim rozšířím možnosti a navedu je správnou cestou


Děje se tedy fáze „chat“ a následně pak „knowledge-creation“

V úvodu se SMART cílema jsem popsala „knowledge-creation“ Theory a doing. Na zákaznické schůzce pak „chat“ a knowledge-creation“


Pojďme trochu zabrousit do knowledge managementu- jelikož je to hot topic naši petileté Tiimi. Jak efektivněji předávat znalost, které se v průběhu let na sebe nabalili? Aby to nebylo jen slovní formnou?


O vytvoření podobného grafu jsem se pokoušela už dlouho


Nikdy z toho asi nevznikl nějaký ucelený obrázek jako ten v knize

 

 

 

 

 

 

 

Ve Finsku v Jyvaskyle mají např tohle



Zároveň bych do této eseje přidala poznatky, které si odnáším z Finska, když jsem tam byla na přelomu Listopadu/prosince 2022, protože jsem to nikdy jako samostatnou esej nepřidala a přijde mi, že by to mohlo přidat další vhled na fungování věcí z této knihy v reálně Tiimi.

Learning journey do Finska

25.11-5.12. 2023

 

I have visited Finland for the first time. We have visited Proakatemia in Tampere and Team Acatemy in Jyvaskyla and also Crazy Town in both cities. We met a lot of Teampreneurs, Jukka and Ville and Alumni.

 

What i was expecting?

Overall I was expecting that the first and oldest Tiimi will be on another level and everything will work so smooth. That they will not have the same stupid problems as we have. They will have different mindset, because its been there for a long time and the culture and community has been already built up. I will be frustated and desperate when i will get back home to TAP, bcs i will know how it could work

 

What was the reality

I was so suprised when i found out that there is no big difference between out Timii in prague and proakatemia or even Team academy in jyvaskyla. They are facing the same problems in Teams and with the essays and academic shit as we do. It all stays on people, and they are the same everywhere. They are also stuggling how to set the TS, someone isnt doing enought for the team, How to devide the money in your company

And Iam pretty happy that we do a lot of things, we follow the methodology a lot. There are just still people that dont get it and dont want to be part of it.

In TA in jyvaskyla they were talking to us about these thing they do. And i realised we do them as well, and we are still trying to improve them. An as Ville tol dus – there is no Wonderland. Everywhere are (the same) problems and it only depends how you can handle them.

 

The differences i noticed

They have shared finances

They have „community managers“ who can deside abou things

 

What are my take outs?

We should travel more, we should not be afraid to be international.

Ask my members if they have a project and arent making any money – What are you learning. Otherwise its a fake project and it should end

 

How does the hot seat work a nd should we use it in our mothly reclections?

Don´t do exams in our TS. Do them in extra time

Write essay about Finland and get points

Also get points from witing an essay on podcast

Make learning cell for „Notion“

The ones who arent doing and talk more than they do smth – let them try your positions

The should be changed more freguently (every semestr) change them and reflect

Have BM different day than thurstday after TS

Cance lor change our team for planning TS – we should plan it together

Make space for motorola before check-out

Is our coach learning with us?

Make CRM for alumni and send them newslleter about what is happening in Tiimi

I´ll give people feedback immediately

We still dont know how to ask for help

Make sprint for comunity

Make project tinder – space where we can share ideas for project and contact person

Start consultating your LC with coach and teamleader

Have TS in english once a month

 

 

Everyday goal – HAVE FUN

Now I know that I trust the process a lot more that i did.




Hodnoty máme převzaté z této knihy

 

 

 

Tým

Naše zjednodušená verze Team contractu pro GimiTimi je souhrn našich hodnot, principů a pravidel. Krása. Ještě bychom se k tomu mohli a našich týmových reflexích vracet


 

A cesta GimiTimi?



Je tohle ideální gimísek, kterého většina týmu tak nenávidí?

 

Individuální učení

Jedním z velkých uvědomění během čtení bylo to, že máme naše zkušenosti z TS, dovednosti z LC a znalosti z knih ideálně OKAMŽITĚ převádět do praxe a zkoušet si to na reálných věcech. Implementování do praxe mi trvalo nějakou chvíli. Když jsem se naučila aplikovat znalost na jednu konkrétní věc, začalo něco těžšího, implementovat to do mého normálního fungování na většinu věcí. Postupně se mi podařilo vybudovat celkem fajne intrapodnikatelský přístup, což znamená, že věci které jsem se naučila implementuju v reálném životě a do sfér svého podnikání. Propojují se mi myšlenky a principy z různých knih co jsem četla a dokážu je implementovat do jiných sfér. Výsledkem několika teorie, kterou kterou jsem získala a dokázala aplikovat je třeba moje strategická hra, kterou jsem vypracovávala na Strategické řízení podniku pro Tichou. Byl tam mix přístupů ze systémového myšlení, sprintových metod, přístupu design thinkingu, strategického řízení, technice LC a gamestormingu aniž bych ho pořádně četla. Díky tomu jsem byla schopna vymyslet celkem komplexní hru.


Jak vypadá můj den/týden?

Za celou dobu co studuju tiimi můžu říct, že každý den a týden je jiný. Můj lvl plánování se dostal do bodu kdy musí být přizpůsobivý z týdne na týden. Někdy mám nabitý den od rána do večera, jindy nemám žádnou schůzku a musím si naplánovat svoji práci sama, podle toho co chci, musím dělat. Je znát jak se můj kalendář extrémně zaplnil (možná je to tím, že jsem ho začala hodně používat) ale oproti letům před Tiimi, kdy jsem v každém týdnu měla tak 1 max 2 věci. Teď mám na každý den minimálně 1-2 věci. Bylo a stále je náročné být pánem svého času. Najednou mám jenom povinných 8 hodin týdně, které jsou pevně dané. Ale zbytek je na mě. Myslím, že je to jedna z velkým změn, které s nástupem do Tiimi všichni zažíváme. Najednou nemám pevně dané hodiny, kdy kde se budeme něco učit, ale máme svoji volnost kdy se musíme naučit zorganizovat si svůj čas a neprokrastinovat.


Za dobu co jsem v Tiimi jsem vytvořila 6 learning contractů. Postupně jsem se učila jak tento nástroj použít a pokaždé vypadal trochu jinak. Co je po mě ale nejdůležitější take out je, že ho musím mít na očích, aby fungoval. Protože co sejde z očí, sejde z mysli.


Důležité uvědomění pro mě také plyne z konceptu učící se organizace – Osobního mistrovství. Čím víc na sobě pracuji tím víc si uvědomuji jak málo toho vím a tím víc se mi otevírá svět v možnostech se vzdělávat.


A jak že se v Tiimi učíme? Reflexí.



Kouč

V prvních týdnech Tiimi to pro nás bylo něco úplně nového. Viděli jsme v kouči člověka, který je odpovědná osoba, autorita, která nás má vést a odpovídat dotazy. Chvíli nám trvalo, než nám došlo, že jeho role je jiná. Tím, že Tomáš nastupoval s námi a neznal tolik co jeho práce obnáší, učil se s námi. A bylo to dost znát – nebyl tolik aktivní a až postupem času se začal více zapojovat a koučovat. To vedlo k tomu, že jsme se jako tým dokázali dost osamostatnit a začít se z větší části koučovat sami. Teď ve třeťáku jsme dospěli do bodu, že už se zvládáme koučovat sami a řešili jsme s Tomem jak nám může být přínosný.

kde si ty Tome?


Změna

V této kapitole je, že změna začíná a končí u jednotlivce. Svatá pravda.

Před rokem jsme v naší komunitě zavedli proces změn, který vymyslel Kryštof Kuptík s ostatními teamleadery. Co nám ale stále schází je orgán, který rozhoduje. Doufám, že to bude největší změna, která se z letošní návštěvy Finska podaří implementovat



Závěr

V této eseji jsem se snažila pomocí kapitol z knihy shrnout alespoň kousíček fungování TAPu a zahrnout do toho moji zkušenost. Myslím si, že mnohem obsáhlejší ATP je moje bakalářské portfolio nebo průvodce. Knížka je hodně komplexní a myslím si, že je to základní stavební kámen pro pochopení metodiky, ke kterému je fajn se vracet.


Na závěr pro ty, kteří stále pochybují

TRUST THE FUCKING PROCESS



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

26.07.2024

Kategorie: Učení

Body: 0

25.07.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 1

21.07.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 2

17.07.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 2

15.07.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: