Sprintující sprint


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.04.2024

Sprint   Jake Knapp

Knihu jsem si vybrala, protože jsme na ni měli TS. Přišli k nám samotní mistři z GimiTimi, kteří s ním mají vícero zkušeností a celým procesem nás provedli.


Co je ten sprint?

Sprint je proces, jehož cílem je zodpovědět rozhodující otázky na základě tvorby prototypů a testování nápadů se zákazníky. To vše v jednom pracovním týdnu, tedy v pouhých 5 dnech.


My jsme ho museli zkrátit na pouhé čtyři hodiny, abychom se vešli do formátu Trainning Session. Zprvu se mi to zdálo velmi neefektivní a nedokázala jsem si to představit. Byla jsem ovšem velmi překvapena. Byla zde před začátkem potřeba velká příprava.


Rozdělili jsme se do dvou týmů a ještě před začátkem TS, jsme si dané dny v týdnu rozdělili, aby to odsýpalo rychleji. Ne každý tak však učinil a bylo to chvilkami spíše zmatečné a členové z GimiTimi, kteří měli zprvu nejdříve dohlížet na flow a průběh TS nám museli více věcí dovysvětlovat a zbytečně jsme zde ztratili čas. Naše připravenost nebyla nejlepší.



Co je před začátkem sprintu potřeba?

-       Musíme si definovat výzvu, kterou chceme v týmu vyřešit.

-       Je nutné definovat si facilitátora – někoho kdo bude k výzvě nezaujatý (v našem případě crossáci z GimiTimi) a rozhodovače (někoho, kdo dokáže nejlépe rozhodovat xdd, zde jsme ztratili také trochu času nerozhodností).

-       Jako essentials jsou všechny možné papírové potřeby – lepíky, propisky, fixy, tabule, flipcharts,..

-       Ve sprintové skupince by mělo být 7-8 lidí.


Co bylo naším cílem celého sprintu?

Tvořili jsme webové stránky pro družstvo Luotapa. Od crossáků jsem zjistila, že je to ideální sprintový problém – není moc jednoduchý a ani moc složitý.


1) UJASNĚNÍ CÍLE (mapa) - pondělí


  • Začíná se od konce. Předali jsme hlavní myšlenku.
  • Co je náš konečný stav, do kterého se chceme dostat a k tomu si říct, kde se nacházíme teď.
  • Co naše webovky dělají, jak vypadají a podobně.
  • Z toho se najdou činnosti a road mapa k finálnímu stavu. S obecnými kroky (ne specifickými).
  • Např. Musíme předělat design, CO je potřeba a KDO je k tomu potřeba … základní obecné kroky, které jsou k tomu potřeba.
  • Pro koho to děláme? Pro koho je ten výsledný cíl?
  • Z této mapy se musíme dostat k tomu, abychom měli jeden klíčový aspekt. Vytvoříme si otázku z toho všeho, která pro nás bude klíčová. Následně se otázka formuluje stylem: JAK BYCHOM MOHLI …..


2) BLESKOVÉ UKÁZKY - úterý

  • Každý si udělá poznámky.
  • Po pár minutách se zúží nápady na to, co nám přijde nejzajímavější.
  • Každý člen má má možnost představit za tři minuty nějaký konkurenční produkt, u kterého se můžeme inspirovat a proč – v našem případě webové stránky konkurence.


Po časovém intervalu jsme šli naše návrhy okamžitě nakreslit na tabuli – velmi zjednodušeně a následně jsme našemu týmu vysvětlili naše záměry, co se nám líbilo, proč se nám to líbilo, proč bychom se chtěli inspirovat a jaké aspekty bychom chtěli využít u našich webových stránek.

Z knihy jsem však zjistila, že v normálním případě to vypadá samozřejmě jinak. Velmi se zde i pracuje se „včerejškem“ a dělají se individuální zápisky k cíli. Vytvoří si zde i šílené osmičky, které se nijak neprezentují. V limitovaném času je vytvoří a po uplynutí se podrobněji rozkreslí. Facilitátor je shromáždí a hodnotí se až další den.



Je zde samozřejmě na celý proces daleko více času. My jsme však museli pracovat velmi efektivně a mnoho kroků osekat. Proto jsme postupovali následovně:


Šílené osmičky

  • Kreslíme do různých čtverečků různými způsoby naše nápady.
  • Na papír, který přeložíme tak aby nám to vyšlo na osm políček. Za 8 minut máme mít 8 obrázků.
  • Náš návrh - jak bych vyřešil to, jak bude web vypadat. Rozšiřujeme nápady, které jsme viděli v předchozí aktivitě u ostatních, co nás zde zaujalo a co se nám líbilo.
  • Jedná se o společnou samostatnou práci.



3) Rozhodnutí (středa)

Výtvarná galerie

  • Nápady, které jsme udělali si vzájemně nasdílíme a ukážeme.
  • Dáme nápady za sebou na stěnu. Všichni si to projdeme a píšeme si poznámky z toho co se nám líbí. Hodnotíme to nahlas.


Měli jsme lepíky a každý z nás měl tři hlasy, které jsme mohli přilepit na ty návrhy, které se nám líbili nejvíce. Následně se nám zúžil výběr toho, co se nám nejvíce líbilo a rozhodovač rozhodl, které z těch návrhů vybereme a budeme je v dalším kroku realizovat.



4) Prototypování (čtvrtek)

  • Udělat jen šablonu webu.
  • Uděláme to, co máme po ruce. Velká improvizace.
  • Jaké nástroje použijeme? Reálné webovky? Papír?
  • Důležité je rozdělení rolí. Sešívač (dává vše dohromady), rešeršer (hledá info, dodává fotky a videa), dva tvůrci (kreativní aspekt), textař (text).
  • Nemusí to mít na konci žádnou úroveň, ale musíme mít prototyp.


Zde je hrozně důležité „neštvat“ se s detaily a udělat jen a pouze hrubý nástřel. Zde to bylo velmi stresující, protože i když jsme si rozdělili role, tak se někteří se svou částí velmi piplali a zabývali se detaily. Vše jsme však krásně v časovém presu zvládli a zhotovili náš prototyp v Canvě.


  • Udělat jen šablonu webu.
  • Uděláme to co máme po ruce. Velká improvizace.
  • Jaké nástroje použijeme? Reálné webovky? Papír?
  • Důležité je rozdělení rolí. Sešívač (dává vše dohromady), rešeršer (hledá info, dodává fotky a videa), dva tvůrci (kreativní aspekt), textař (text)
  • Nemusí to mít žádnou úroveň


Jak funguje “pátek” aka interakce se zákazníkem?

  • Jedná se o nejdůležitější den sprintu.
  • Obsahuje rozhovory se zákazníky a poučení do příště.
  • V průběhu týdne je nutné sehnat 5 zákazníků, kteří otestují náš prototyp. (Pět je dle knihy ideální počet)
  • Rozhovory se zákazníky vede vždy jen jeden člověk a zbytek týmu sleduje rozhovor prostřednictvím videohovoru a důkladně si dělají zápisky a poznámky na tabuli. Ten, který dělá rozhovor zápisky nedělá.


5) ROZHOVOR aka interakce se zákazníkem

Rozhovor v pěti dějstvích:

1)    Přátelské uvítání, kterým rozhovor začne

2)    Série obecných otevřených otázek relevantních pro test a týkajících se zákazníka

3)    Seznámení s prototypem

4)    Podrobné úkoly, během nichž je zákazník nucen reagovat na prototyp

5)    Rychlé shrnutí, které zachytí nejvýraznější myšlenky a celkové dojmy zákazníka


Pátek se tedy odehrává ve dvou místnostech - ve sprintové místnosti je celý tým a dělá si poznámky z rozhovoru, který sleduje v živém videohovoru.


  1. Dějství: Přátelské uvítání
  • Musí se cítit pohodlně.
  • Tazatel má za úkol navodit příjemnou atmosféru.
  • Je potřeba se hodně usmívat.
  • Je důležité se zeptat, zda zákazník souhlasí se záznamem a eventuelně i podepsat papíry, že je to ok.
  • Uvedeme zákazníka do děje.


2.    Dějství: Otázky na souvislosti

  • Je důležité začít pozvolna, nejlépe tak, aby si zákazník ani neuvědomil, že jsme začali.
  • Je potřeba začít zlehka - několik otázek na životní styl, zájmy, aktivity a podobně.
  • Při odpovědích bychom se měli usmívat, kývat hlavou, udržovat oční kontakt a udržovat dobrou atmosféru.


3.    Dějství: Představení prototypu

  • Teď je vše ready na seznámení zákazníka s prototypem.
  • ,, Byl byste ochoten podívat se na nějaké prototypy?”
  • Je důležité požádat o svolení. Ukážeme tak, že testován bude prototyp a ne zákazník.


4.    Dějství: Úkoly a pošťouchnutí

  • Neměli bychom jim říkat, co si mají najít a co by měli dělat. Musíme je sledovat, jak si s prototypem poradí samy.
  • Příliš specifické otázky nudí zákazníka i sprintový tým.
  • Když zákazník prochází úkoly, tazatel by mu měl vhodnými otázky pomoci uvažovat nahlas: Co je tohle? K čemu to je? Co čekáte, že to bude dělat? Co byste hledala teď?
  • Jsou snadné k zodpovězení a neznejistí zákazníka.


5.    Dějství: Rychlé shrnutí

  • Na závěr se položí několik shrnujících otázek.
  • Na konci by od nás měl zákazník i něco dostat.
  • Během celého setkání by měl být tazatel aktivně zapojen.
  • Měl by zákazníka povzbuzovat k hovoru, ale zůstat při tom neutrální. (Například: volit zvuky jako “mhhmm”, “ano”, vyvarovat se slovům jako “skvělé!” a “dobrá práce!”).
  • Není třeba si dělat poznámky. O ty se postará zbytek týmu.
  • Není od věci si ve čtvrtek, kdy všichni ostatní věnují svou pozornost vytváření prototypu, začít psát scénář.


Nápady na otázky pro zákazníka:

-       Jak se dneska máte?

-       Jak podle vás vypadá dobrý web?

-       Na jakých webech trávíte nejvíce času a co vás na nich baví?

-       Ráda bych abyste zkusila přemýšlet na hlas, co si o tom myslíte? To znamená, že mi povíte na co koukáte a co si o tom myslíte. Když mi dovolíte nahlédnout do vaší mysli, bude to pro mě to nejcennější.

-       Co si myslíte o těchto referencích na webu?

-       Proč byste chtěl navázat spolupráci?

-       Kdybyste mohl tuto webovou stránku změnit, co byste změnil jako první?


Bylo velmi zajímavé celkové ověření, které bylo hrozně rychlé. Jeden z nás šel do jiné místnosti a crossáci tam přivedli náhodného člověka z chodby. My jsme celý živý záznam sledovali z druhé místnosti a dělali si zápisky. Ten, kdo je se zákazníkem si nic nepíše, pouze ho otázkuje. Zápisky má na starost celý zbytek týmu, který hovor poslouchá.


Díky okamžité zpětné vazbě na náš web jsme okamžitě věděli co je špatně a co poupravit. Ihned jsme zjistili, že je prototyp trochu zmatečný a že jsme úplně nahoru nedali nejzákladnější informace. Pro zákazníka, kterého jsme dotazovali to bylo spíše chaotické a musel si hodně odvozovat o co na těchto webových stránkách jde.


Díky těmto poznatkům jsme na celém konceptu mohli zapracovat a lépe je využít v náš prospěch. Z TS jsem odcházela se spoustou tipů a podnětů. Velkým uvědoměním pro mě bylo, že je zpětná vazba na cokoli opravdu velmi důležitá. Odcházela jsem s akčními kroky, které jsem věděla, jak uplatnit a z jakého důvodu co předělat.


Závěrem

Celkově si myslím, že jsme z této metody vytěžili opravdu mnoho. Příště se lépe připravíme. Celá metoda byla velmi zajímavá a bavila mě. Je kreativní a inovativní.


Příště, než zkusíme další sprint znovu si každý z nás knihu přečte. Díky tomu nabudeme dostatek znalostí a kontextu a budeme moc pracovat více efektivně. Za čtyři hodiny jsme stihli neskutečné velké množství progresu. Ani si nedokážu představit, co vše bychom udělali, kdybychom na to měli pět dní.


Moc doporučuju vyzkoušet metodu v praxi! <3



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: