Knihu jsem si vybral, protože jsem cítil potřebu zrychlit postup v projektu a po přečtení eseje Fíly Zárobského na tuto knihu jsem usoudil, že vyzkoušení této agilní metody by mohlo být přesně to, co potřebujeme.
Jak sprint přichystat?
Cíl
Sprint musí mít pro začátek vhodně zvolený cíl. Může se hodit, když stojíme před velkým problémem, jehož řešení vyžaduje hodně času a peněz. Dokáže nám pomoci nabrat správný kurz, než se pustíme do práce. Pokud máme málo času na vyřešení problému, sprint dokáže pomoci, protože je vytvořený s ohledem na rychlost, zároveň dokáže dodat dynamiku a čerstvý pohled na řešení problémů, když se projekt zasekne.
Je důležité zaměřovat se na využitelnost služby nebo výrobku, aby bylo co nabízet zákazníkům a ověřit tím jejich zájem. To, jak bude služba fungovat v pozadí (podpůrné systémy, technologie) lze vyřešit později.
Tým
Správný sprint tým má různorodé členy. Každý člen musí být v týmu z nějakého důvodu a musí se využít jeho dovedností. Tým musí mít Rozhodovače, který bude zodpovědný za to, co tým bude dělat, starat se o to, aby se tým věnoval tomu důležitému, zkrátka držel tým na správné cestě. Správný tým má také svého potížistu, který nabourává a zpochybňuje to, co tým dělá. Je to někdo, kdo se na problém dívá jinak než ostatní a dokáže najít chyby v procesu.
Prostředí
Sprint začíná v 10 hodin ráno a končí v 5 odpoledne. Je rozdělen do čtyř pracovních úseků, po každém z nich je čas na pauzu. Také máte hodinu čas na oběd. Kreativní práce je náročná a klasický pracovní den je dlouhý a nemusí být vždy efektivní. Je důležité nenechat se při práci rozptylovat a během času na práci se opravdu plně věnovat úkolu.
Při práci na sprintu jsou zakázané telefony a počítače. Odvádějí pozornost od práce. Můžeme je přes den používat, ale ne v místnosti, kde pracujeme na sprintu. Prostředí, ve kterém sprint provádíme by mělo být uspůsobeno kreativní práci. Mělo by obsahovat whiteboard, nebo interaktivní tabuly, dostatek fix, lepítek a kancelářských potřeb.
Jak sprint probíhá?
Pondělí
Na začátku sprintu si stanovíme cíl sprintového týdne. Ráno začneme od konce a dohodneme se na dlouhodobém cíli. Poté si vytvoříme mapu výzvy. Odpoledne se poradíme s experty, ti s námi zkonzultují detaily a předají nám zkušenosti. Nakonec si zvolíme cíl.
Cíl sprintu vychází z našeho dlouhodobého cíle. Pokládáme si otázku: "Proč tento projekt děláme? Kde chceme být za půl roku?" Práce na projektu musí vycházet z naší projektové vize a hodnot.
Poté, co si ujasníme, proč práci děláme, vytvoříme si plán. Ten by měl obsahovat, kdo se na práci podílí a co vlastně dělá a čeho musí dosáhnout. Poté vypíšeme kroky, jak se k výstupům dostat. Je důležité aby plán byl jednoduchý a přehledný, jinak se v něm budeme ztrácet a nebude nás motivovat.
Když máme plán, představíme ho expertům. Ti nám ho zkritizují, poskytnou návrhy na řešení. S jejich pomocí si připravíme, jak vyřešit problémy projektu.
Na základě informací od expertů vybíráme cíl sprintu. Toto je především úkolem Rozhodovače. Cíl by měl vycházet z mapy k dlouhodobému cíli, měl by být pro tým dosažitelný, ale motivující.
Úterý
V úterý přijdete s možnými řešeními cíle. Mixujete a vylepšujete dosavadní nápady. Využíváte tzv. bleskových ukázek, což jsou krátké pitche nápadů, se kterými poté dále pracujete. Zachycujte myšlenky, které z pitchů dostanete, měly by vám poté pomoci při řešení cíle.
Poté přijde čas na "kreslení". Členové týmu rozpracovávají vybrané nápady do podrobna, mohou si občasně pomáhat, ale pracují především individuálně. Jednotlivci totiž při samostatné práci přicházejí s lepšími řešeními, než když se nahlas brainstormuje.
Kreslení se dělá takto: Nejdříve shromáždíme klíčové informace o problému, poté uděláme hrubé náčrty řešení. Na této části pracujeme 20 minut.
Pak příjde čas na tzv. "šílené osmičky". Během osmi minut rozvineme 8x naše nejslibnější nápady, většinou je nejlepší osm variací na stejný nápad, nemusí to být ale pravidlem. Na každý nápad máme 60 vteřin. Až do této fáze s nikým své kresby nesdílíme, stačí abychom jim rozuměli my samotní.
V poslední fázi vybereme nejlepší nápady a začneme je dávat dohromady. V tento moment je již nutné dělat návrh řešení pochopitelný i pro ostatní. Návrh vytváříme ale anonymní, to nám usnadní pozdější výběr nejlepšího řešení, protože odstraníme osobní vazby.
Středa
Ve středu se rozhoduje, které řešení se bude realizovat.
Čtvrtek
Dnes se začíná prototypovat a tvořit. K tomu je potřeba na začátku rozdělit role a také vybrat nástroje, ve kterých se bude tvořit. Dělá se jen funkční „fasáda“, tedy jde o to, aby se to jen tvářilo jako hotový produkt.
Pátek
Dnes přichází „zákazníci“, které jste si v týdnu zařídili. Ti otestují váš produkt. Test probíhá jeden na jednoho a vše se zaznamenává, aby zbytek týmu mohl také sledovat a poznamenat si, co je třeba zlepšit či co se osvědčilo.
ATP:
Metoda mi příjde náročná na realizaci pro časové možnosti členů týmu. Přesto bych myšlenky z knihy rád aplikoval alespoň nějakým způsobem, i kdyby to znamenalo, že jednotlivé denní úkoly roztáhneme na delší časový úsek. Držením této struktury bychom mohli dosáhnout lepších výsledků, jelikož momentálně v práci na iteraci výrobků nebo marketingových nástrojů nemáme žádný systém a tento mi dává smysl.