Síla zvyku, Charles Duhigg
Knihu jsem si vybrala z toho důvodu, že mám až příliš mnoho zvyků, kterých bych se ráda zbavila. Pomocí této knihy jsem doufala, že mi pomůže, se jich zbavit.
Co si z knihy odnáším?
Co je to zvyk?
Zvyk je jako tetování na mém mozku. V určitém bodě mého života se začnu něco učit a přes to přestanu přemýšlet nad tím, že se to vlastně stalo mým zvykem (Např; obdobná metoda čištění zubů). Díky průzkumu, který byl v knize uveden, jsem zjistila, že 40 % našich denních aktivit jsou zkrátka zvyky. Což mi přijde vtipné, protože vlastně skoro půl dne jedu na autopilota. Zvyk je vlastně skvělá věc, jelikož věci dělám automaticky a mohu se tak soustředit na úplně jinou práci.
Pro změnu zvyků, je potřeba nejprve porozumět jeho složkám. Každý zvyk nehledě na to, jestli špatný nebo dobrý má 3 složky:
1) Spouštěč (jsem kuřačka a vidím na stole krabičku cigaret, to ve mně vyvolá chuť na cigaretu)
2) Rutina (automaticky vytáhnu cigaretu z krabičky, zapálím ji a vykouřím)
3) Odměna (Po vykouření cigarety se díky nikotinu cítím dobře a klidně)
Logicky tedy když můj mozek zjišťuje, že je tam ta odměna, která stojí za to, tak mozek spojí odměnu se spouštěčem a vytvoří nový zvyk. Což je vlastně úplně geniální využít v byznysu, jako to již dlouho dělají třeba ve fast foodu jako je McDonald‘s a KFC.
Blbé je, že můj mozek nerozezná rozdíl mezi dobrým nebo špatným zvykem. Ale zlozvyky jsou nahraditelné dobrými zvyky. Abychom toho docílili jediné, co můžeme v našem mozku změnit je rutina. Při vytváření nového zvyku vyžadují změny rutin položení následujících otázek:
1. Kde jsem a co dělám?
2. Kolik je hodin?
3. Jak se cítím? Jsem unavená, hladová, smutná, znuděná, osamělá?
4. Jsem sama nebo s někým?
Zodpovězením těchto otázek mi pomůže pochopit skrytý důvod se zlozvykem a vytvořit si zdravější rutiny jako náhrady. Např; Položením těchto otázek jsem došla k příčině pravidelného jezení Kinder mléčného řezu. Většinou se mi totiž dostává do ruky, když jdu sama nakupovat a jsem ve spěchu nebo znuděná.
A jak tohle využít v podnikání?
V knize se mi líbil uvedený příklad se Starbucks coffee, kdy každoročně ušetří několik miliard korun. Jejich hlavním produktem není kafe, ale služby personálu. Dříve to však takhle nebylo. Starbucks v roce 2008 čelil krizi kvůli nárůstu špatných zkušeností s personálem, obzvláště během velkého návalu zákazníků, velkého množství objednávek naráz či nepříjemné interakce s naštvanými zákazníky. Díky této situaci se rozhodl Starbucks nastavit nové podmínky a nový tréninkový program pro všechny své zaměstnance. Všichni baristé byli poučeni o tom, co přesně mají říkat v konfliktních situacích a zároveň zůstat milými v nepříjemných situacích. Jinými slovy, jakou rutinu mají použít, když přijdou ke styku se specifickým spouštěčem (např; když zákazník křičí, že dostal jiné kafé, než si objednal, barista ví přesně, jaký je to spouštěč a jakou rutinu by měl použít a zůstat klidný).
Na závěr bych chtěla říct, že kniha byla naprosto skvělá. Líbilo se mi, jak je tam vše hezky popsané a vysvětlené. Přišla jsem na příčinu, proč nějaké mé zlozvyky dělám – ať už se to týče mého pojídání sladkého, špatné reagování v situacích nebo třeba prokrastinování.