Danou knížku jsem si vybral na základě toho, že na mě vyskočila Bookportu a líbil se mi její popis a i název, co si budeme, na revoluci, na tu já slyším. Jinak pro ty, co stále nepoužívají bookport – tak jako studenti ho máme zdarma, tak se běžte přihlásit.
Hned na začátek eseje bych vypíchl větu z úvodu knížky, která se mi strašně líbila a to: ,,Spoléhat na to, co fungovalo včera, vám v budoucnu úspěch rozhodně zaručit nemusí.” Za mě naprosto klíčová věta, pro každého, kdo jde podnikat a spoléhá na to, že víceméně bude opakovat postupy úspěšných a bude úspěšný taky. Nope.
Líbí se mi názor a pohled autora na malé a střední podniky – naprosto s ním souhlasím, že "revoluce" začíná právě od těch menších společností. Jako příklad zmiňuje letectví, které se provozovalo na začátku dvacátých let malými společnostmi, korporáty v podobě velkých leteckých společností vznikly až cca o třicet let později.
To samý počítače – Apple, který způsobil revoluci byl garážovou firmou ve světě, kde bylo obrovské HP nebo IBM. Nyní autor, stejně jako i já, vidí perspektivu v cloud computingu.
Obecně musím říct, že kniha velmi odpovídá mému pohledu na podnikání, a tak mě nadchla kapitolka o globálních malých firmách – právě o tu se snažím. Strašně bych nechtěl zůstat jen na našem českém rybníčku a již mám plán, jak se dostat ven, jak se dostat ještě více na západ a zároveň podnikat z Česka.
Líbí se mi myšlenka toho, že práce má být zábava a že díky tomu roste firma, opět s tím souhlasím z vlastní praxe jsem tento jev vypozoroval. Lidi pak takovou práci neberou doslova jako práci.
Dále zde přikládám obrázek toho, jak autor rozděluje náš podnikatelský mozek na tři části. Zaujalo mě to a když se nad tím zamyslím, tak mi to i dává smysl, vycházím-li ze svých pocitů, svého života.
V knize se dále objevuje deset úkolů, u kterých se mi líbí tlak na to začít, tlak na to to už konečně přestat odkládat. Skvělý je hned první – zavolejte na tři místa. Just do it. Další je pak si založit zvláštní bankovní účet a posílat tam 10 procent peněz, které vyděláme. Další tip, co mě zaujal, byl tip s nošením hotovosti v kapse – je to zajímavý způsob, jak se vymanit ze zajetí myšlenek, že něco nonstop chci a je skvělý pocit, že na to prostě mám a můžu s rukou v kapse na ty prašule sáhnout. Klasikou je vést si deník, skvělý nápad, ale pořád osobně mám problém s implementací tohoto nápadu do reality. Zajímavý je pak tip na to, jak sestavit svůj podnikatelský tým – vyjmenovává tam role, které mě dřív tolik nenapadaly a rád bych se na knížku ještě jednou po skončení školy podíval i právě kvůli tomuto tipu / výzvě.
Líbí se mi myšlenka, že nefunguje produktová strategie, kdy se startup zaměřuje na jeden jediný produkt nebo službu. Znám pár startupu, které nabízí právě jen jednu jedinou službu a jsou v ní tak dobrý, že jsou úspěšný, ale je pravda, že je strašně nízká pravděpodobnost, že jedním z takových startupů bude i naše podnikání. Všehochuť je ale taky blbost, to už snad ani nemusím psát.
Závěr a atp.
Z knížky jsem nadšený a rozhodl jsem se, že si ji ještě pořídím i v tištěné podobě, abych se do ní mohl kdykoliv podívat a mít ji u sebe. Ze začátku působila jako další podnikatelsko-motivační kniha, ale ve výsledku se hodně přibližovala i mému vidění, a proto bych se ji ještě rád věnoval v budoucnu víc.
Odnáším si hlavně těch deset výzev, z nichž už některé aplikuji do svého každodenního života.