Recept na BG - Sprint


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 11.11.2022

Sprint   Jake Knapp

Jak děláme BG teď?

Zadavatel zadá

Brainstorming na okruhy /otázky

Rozdělení na skupinky

Práce ve skupinkách

research

Reality check

Rozhodnutí co se rozpracuje

Rozhovor se zadavatelem

Práce ve skupinkách

Dotazník na zjištění zpětné vazby od zákazníků

Tvorba prezentace

Odevzdání práce


Jak bychom ho mohli dělat?


Tady jsou poznatky lidí, kteří sprint prováděli a otestovali

https://www.facebook.com/groups/sprintovani/

https://www.pabeni.cz/green-sprint

https://sprintstories.com/

https://blog.proofreason.com/design-sprint-aneb-5-dn%C3%AD-k-%C5%99e%C5%A1en%C3%AD-kl%C3%AD%C4%8Dov%C3%BDch-probl%C3%A9m%C5%AF-49f819b515e5#.pr8ck1ga1


tady je shrnutí jak funguje normální sprint

https://www.melvil.cz/wp-content/uploads/2017/02/Sprint_kontrolni-seznamy.pdf

Největší problém vidím v tom si vyhradit celý týden a tak jsem si řekla, že s téhle metody vytáhnu návod jak dělat BG, protože jsem si vědoma toho že 5-denní sprint nejsme schopni moc udělat. Ve výsledku ale sprint trvá něco přes 30h (5dní, 6h denně) a to už není takový rozdíl od 24. S tím že s cílem a sprintovými otázkami by už měl přijít zadavatel a na konečné rozhovory nemusíme vyhradit hodinu, ale méně. Na druhou stranu musíme vměstnat do sprintu tvorbu prezentace a reality checky s „rozhodovačem“ aka zadavatelem. Oběd, spánek a to, že nás není 7 ale 15.




3..2..1 START!

1,5h

Schůzka se zadavatelem

Napište na tabuli tenhle kontrolní seznam. Až to budete mít, rovnou odškrtněte tuto první položku. Vidíte, jak je to jednoduché? Odškrtávejte průběžně celý den.

Představení. Pokud se někteří účastníci navzájem neznají, udělejte představovací kolečko. Vyzdvihněte facilitátora a Rozhodovače a popište jejich role. (rozhodovač by měl být zadavatel/zákazník)

Zadavatel stanoví dlouhodobý cíl

Ptejte se: Proč tento projekt děláme? Kde chcete být za půl roku, za rok nebo za pět let? Zapište dlouhodobý cíl na tabuli.

Zadavatel stanoví otázky

Buďte pesimističtí. Ptejte se: V čem bychom mohli selhat? Přeformulujte tyto obavy v otázky, které můžete tento týden zodpovědět. Sepište je na tabuli.


1,5 h

Nakreslete mapu. Vlevo sepište zákazníky a klíčové hráče. Vpravo nakreslete konec s vaším splněným cílem. A nakonec mezi nimi vytvořte vývojový diagram ukazující, jak zákazníci interagují s vaším produktem. Pojměte to jednoduše: pět až patnáct kroků.


Mezitím někomu bude určena role na shánění zákazníků na test druhý den

Získejte zákazníky na páteční test

❏ Určete někoho, kdo bude mít nábor zákazníků na starost. Zabere to každý sprintový den jednu až dvě hodiny práce navíc.

❏ Hledejte na inzertním webu. Publikujte obecný inzerát, který osloví široké publikum. Nabídněte odměnu. Odkažte na výběrový dotazník.

❏ Napište výběrový dotazník. Položte dotazy, které vám pomohou najít cílové zákazníky, ale neodhalte při tom, koho hledáte.

❏ Najděte zákazníky prostřednictvím vaší sítě. Pokud potřebujete specialisty nebo stávající zákazníky, hledejte testery ve své síti.

❏ Dohodněte účast e-mailem nebo telefonicky. Během týdne se spojte s každým ze zákazníků a ověřte, že se v pátek skutečně dostaví.




2,5h

Představte poznámky Jak bychom mohli. Rozdejte fixy na tabuli a lepicí papírky. Problémy přeformulujte jako příležitosti. Do levého horního rohu vždy napište zkratku JBM. Pištevždy jeden nápad na papírek. Skládejte si je na hromádku.


Uspořádejte poznámky Jak bychom mohli. Připevněte všechny poznámky JBM na stěnu, v libovolném pořadí. Podobné nápady seskupujte k sobě. Označujte témata, která se začnou rýsovat. Nesnažte se o dokonalost. Věnujte tomu zhruba deset minut.


❏ Hlasujte o poznámkách Jak bychom mohli. Každý má dva hlasy. Je povoleno hlasovat pro vlastní poznámky nebo pro jednu poznámku dvakrát. Vítězné poznámky přesuňte na mapu.


Vyberte cíl. Zakroužkujte na mapě nejdůležitějšího zákazníka a cílový moment. Tým se může vyjádřit, ale konečné slovo je na Rozhodovači.



1h

❏ Pauza na oběd.

 

Nejdůležitější zásady

• Začněte od konce. Začněte představou konečného výsledku a rizik, která se k němu vážou. Pak postupujte zpět a hledejte kroky, které vás k cíli dovedou.

• Nikdo neví všechno. Ani Rozhodovač. Znalosti sprintového týmu jsou uzamčeny v hlavách jednotlivých členů. Máte-li rozlousknout svou výzvu, musíte je dostat ven a vybudovat společné chápání problému.

• Přeformulujte problémy jako příležitosti. Pozorně naslouchejte problémům a pomocí obratu „Jak bychom mohli“ je převádějte v příležitosti.


Tipy pro facilitátora

• Žádejte o svolení. Požádejte skupinu o svolení řídit diskusi. Vysvětlete, že se budete snažit posouvat jednání dopředu, aby byl sprint pro všechny efektivnější.

• Základ: nepřestávejte zaznamenávat. Shrnujte debatu v týmu do poznámek na tabuli. Podle potřeby improvizujte. Ptejte se:„Jak mám tohle zapsat?“

• Ptejte se na samozřejmé věci. Dělejte naivního. Hodně se ptejte „Proč?“

• Postarejte se o lidi. Udržujte v týmu stabilní hladinu energie. Po hodině až hodině a půl zařaďte přestávku. Připomínejte lidem, ať si vezmou svačinu a dají si lehký oběd.

• Rozhodněte a jděte dál. Pomalé rozhodování odčerpává energii a ohrožuje časový plán sprintu. Pokud se skupina ponoří do dlouhé debaty, požádejte Rozhodovače o jasné slovo.



2,5h

Bleskové ukázky. Podívejte se na skvělá řešení z nejrůznějších firem – včetně vaší.

Jak to řešili ostatní firmy? Na ukázku máte tři minuty. Dobré nápady rychle načrtněte na tabuli


Rozdělte se do skupinek Určete, kdo bude kreslit jednotlivé části mapy. Pokud ve sprintu cílíte na velký kus mapy, rozdělte ho a přiřaďte řešitele každé části.

 

Kreslení

Kreslení ve čtyřech krocích. Stručně vysvětlete čtyři kroky postupu. Všichni se dají do kreslení. Až budete mít hotovo, dejte náčrtky na hromádku a do zítřka odložte.

❏ 1. Poznámky. Dvacet minut. Tiše procházejte místností a dělejte si poznámky.

❏ 2. Nápady. Dvacet minut. Každý sám načrtněte prvotní nápady. Zakroužkujte ty nejslibnější.

❏ 3. Šílené osmičky. Osm minut. Složte list papíru tak, aby vzniklo osm okének. Do každého okénka načrtněte variaci jednoho ze svých nejlepších nápadů. Každému minináčrtku věnujte minutu.

❏ 4. Náčrt řešení. Třicet až devadesát minut. Nakreslete scénář o třech panelech – jsou tvořeny lepicími papírky, které nalepíte na jeden list papíru. Náčrt musí být srozumitelný sám o sobě. Nepodepisujte ho. Na kráse nezáleží. Na textu ano. Dejte náčrtu chytlavý titul.


Nejdůležitější zásady

• Kombinujte a vylepšujte. Každý velký vynález vychází z existujících nápadů.

• Kreslit umí každý. Náčrty řešení se vesměs skládají z obdélníčků a slov.

• Konkrétní vítězí nad abstraktním. Využijte náčrty k proměně abstraktních nápadů v konkrétní řešení, které mohou ostatní zhodnotit.

• Společná individuální práce. Skupinový brainstorming nefunguje. Místo toho dejte jednotlivcům čas v klidu rozvíjet vlastní


1,5h

❏ Lepení rozhodne. Nejslibnější řešení vyberete ve čtyřech krocích:

❏ Výtvarná galerie. Připevněte náčrty řešení do jedné dlouhé řady na stěně.

❏ Teplotní mapa. Všichni si náčrty potichu prohlédnou a k částem, které se jim líbí, přidají malou kulatou samolepku – každý dostane celkem tři.

❏ Rychlokritika. Tři minuty na náčrt. Ve skupině proberte nejzajímavější body každého náčrtu. Zachyťte klíčové nápady a důležité námitky. Nakonec se zeptejte autora, jestli skupina něco opomněla.

❏ Předběžné hlasování. Každý si potichu vybere nápad, který ho oslovil nejvíc. Všichni najednou pak umístí jednu velkou kulatou samolepku jako svůj (nezávazný) hlas.


1,5h

❏ Oddělte vítěze od nápadů „možná časem“.

❏ Souboj, nebo všechno v jednom. Rozhodněte, zda lze vítěze spojit v jednom prototypu, nebo jestli vzájemně neslučitelné nápady vyžadují dva nebo tři prototypy, které se utkají v souboji.

Fiktivní značky. Dojde-li na souboj, metodou Piš a hlasuj vyberte fiktivní názvy produktů.

Piš a hlasuj. Tato metoda se hodí pro rychlé shromáždění nápadů ze skupiny a jejich zúžení až k rozhodnutí. Požádejte účastníky, ať jednotlivě zapíší své nápady, sepište je na tabuli, hlasujte o nich a nechte Rozhodovače vybrat vítěze.



2h

❏ Nakreslete storyboard. K naplánování prototypu použijte storyboard.

Nakreslete mřížku. Zhruba patnáct čtverců na tabuli.

Vyberte úvodní scénu. Představte si, jak se zákazníci s vaším

produktem nebo službou nejčastěji setkají. Pojměte to jednoduše: webové vyhledávání, článek v časopise, regál v obchodě

❏ Naplňte storyboard. Kdekoli můžete, přesuňte do storyboardu stávající náčrty. Když to nejde, kreslete, ale nevytvářejte společně texty. Zachyťte jen tolik detailů, kolik bude tým potřebovat k čtvrtečnímu vytvoření prototypu. Jste-li na pochybách, riskujte. Hotový příběh by se měl skládat z pěti až patnácti kroků.


Tip pro facilitátora

• Nedopusťte vyčerpání baterek. Každé rozhodnutí odčerpává energii. Vyvstanou-li náročná rozhodnutí, předejte je Rozhodovači. Drobnější rozhodnutí odložte na zítřek. Nedovolte, aby do debaty pronikly nové abstraktní nápady. Pracujte s tím, co máte.


3h

Vyberte správné nástroje. Nepoužívejte nástroje, s nimiž každodenně pracujete. Ty jsou optimalizovány na kvalitu. Zvolte místo nich rychlé a flexibilní nástroje na hrubou práci. (str. 188)

Rozdělte a panujte. Rozdejte úkoly: roli tvůrce, sešívače, textaře,rešeršéra a tazatele. Můžete také rozdělit storyboard do dílčích scén a každou přiřadit konkrétním členům týmu. (str. 188)

Tvořte prototyp!


1h

Tvořte prototyp!

Sešijte to dohromady. Máte-li rozdělenou práci, snadno ztratíte pojem o celku. Sešívač kontroluje kvalitu a stará se o to, aby do sebe všechny dílky zapadly.


1h

❏ Spusťte zkušební běh. Projděte svůj prototyp. Hledejte chyby. Tazatel a Rozhodovač musí být u toho.

Dokončete prototyp. Během dne

Napište scénář rozhovoru. Tazatel se připraví na páteční test sepsáním scénáře.

Připomeňte páteční test zákazníkům. E-mail je dobrý, telefonát lepší.

Zajistěte dárkové kupony pro zákazníky. My obvykle používáme kupony v hodnotě 100 dolarů.


Nejdůležitější zásady

• Prototypové myšlení. Prototyp se dá udělat k čemukoli. Prototypy jsou na jedno použití. Vytvořte tolik, abyste se poučili, ne víc. Prototyp musí vypadat reálně.

• Zlatá střední cesta. Kvalita prototypu musí být dostatečná k tomu (a jen k tomu), aby u zákazníků vyvolala upřímné reakce.



Improvizovaná laboratoř

❏ Dvě místnosti. Ve sprintové místnosti bude tým sledovat videopřenos rozhovorů. Budete potřebovat ještě druhou menší místnost na samotné rozhovory. Postarejte se, aby byla uklizená a pro zákazníky příjemná.

Nastavte hardware. Umístěte webovou kameru tak, abyste viděli reakce zákazníků. Bude-li zákazník pracovat se smartphonem, iPadem nebo jiným hardwarovým zařízením, nastavte vizualizér

a mikrofon.

Nastavte přenos videa. K přenosu videa do sprintové místnosti použijte jakýkoli nástroj pro videokonference. Ověřte kvalitu zvuku. Ověřte, že přenos videa a zvuku probíhá jednosměrně.



Nejdůležitější zásady

• Pět je magické číslo. Po pěti rozhovorech se zákazníky se objeví nepřehlédnutelné vzorce. Všech pět rozhovorů proveďte v jednom dni.

• Dívejte se spolu, poučte se spolu. Nerozpouštějte sprintový tým. Sledovat rozhovory společně je efektivnější a dospějete k přesnějším závěrům.

• Vždycky vyhráváte. Váš prototyp se může ukázat jako efektivní propadák nebo nedokonalý úspěch. V každém případě se ale dozvíte, co musíte udělat v dalším kroku.



3h (na každý půl hodiny?)

Rozhovor v pěti dějstvích

Přátelské uvítání. Uvítejte zákazníka a pomozte mu uvolnit se. Vysvětlete, že vás zajímá upřímná a otevřená zpětná vazba.


Otázky na souvislosti. Začněte nezávaznou společenskou konverzací a postupně přejděte k otázkám týkajícím se tématu, které vás zajímá.


Představení prototypu. Připomeňte zákazníkovi, že některé věci nemusí fungovat a že v žádném případě netestujete jeho. Požádejte zákazníka, ať uvažuje nahlas.


Úkoly a pošťouchnutí. Sledujte zákazníka, jak se v prototypu sám orientuje. Začněte jednoduchým pošťouchnutím. Dalšími otázkami zákazníkovi pomáhejte uvažovat nahlas.


❏ Rychlé shrnutí. Prostřednictvím vhodných otázek zákazníkovi pomozte shrnout celkový dojem. Poté mu poděkujte, předejte dárkový kupon a doprovoďte ho k východu.


Tipy pro tazatele

• Buďte dobrým hostitelem. Během celého rozhovoru myslete na pohodlí zákazníka. Hlídejte si řeč těla, abyste působili přátelsky. Usmívejte se!

• Pokládejte otevřené otázky. Ptejte se kdo, co, kde, kdy, proč, jak. Nepoužívejte návodné otázky s odpovědí ano/ne nebo výběrem z více možností.

• Nedoříkávejte. Nechte nedokončenou otázku vyznít do ztracena. Ticho zákazníka povzbudí k hovoru, aniž ho jakkoli ovlivní.

• Zvědavý přístup. Nechte se upřímně fascinovat reakcemi a myšlenkami zákazníka. (str. 212)



Sledování rozhovorů

Před prvním rozhovorem

Nakreslete na tabuli mřížku. Vytvořte sloupec pro každého zákazníka. Pak přidejte řádek pro každý prototyp nebo část prototypu.


Během rozhovorů

❏ Při sledování si dělejte poznámky. Rozdejte lepicí papírky a fixy. Zapisujte přímé citace, postřehy a interpretace. Označte, zda je poznámka pozitivní, nebo negativní.


Po každém rozhovoru

Přilepte poznámky. Připevněte poznámky z rozhovoru do odpovídajícího řádku a sloupce v mřížce na tabuli. Stručně rozhovor proberte, ale zatím počkejte se závěry.

Udělejte si krátkou pauzu. Na konci dne

Hledejte opakující se vzorce. V závěru dne si společně potichu projděte obsah tabule a poznamenejte si opakující se vzorce. Udělejte seznam všech vzorců, kterých jste si v týmu povšimli. Každý označte jako pozitivní, negativní, nebo neutrální.


1h

Závěr. Vraťte se ke svému dlouhodobému cíli a sprintovým otázkám. Porovnejte je se vzorci, které jste objevili v rozhovorech. Rozhodněte se, jak pokračovat po sprintu. Zapište si to. Odevzdejte zadavateli





takže z tohohle

Není k dispozici žádný popis fotky.

Se stane tohle


závěr

Jak tak na to koukám připadá mi to spíš jako naprostá šílenost co se nedá stihnout, a jestliže si na to firmy stanovují 5 dní a my se hecujeme to všechno smrsknout do 24h tak jsme blázni a výsledek nemůže být kvalitní, protože kdyby to výsledek mělo podobný proč by to taky nedělali do 24h. Ale na druhou stranu – tohle už děláme, dostáváme za to zaplaceno a nemáme žádnou kostru. Minimálně tady máme nějaký layout - takže POJĎME TO ZKUSIT!


Vychází mi z toho, že jsem buď sepsala naprostou magořinu a nebo něco naprosto geniálního.


Myšlenky, které mě při psaní eseje napadly

Chceme sprint použít na BG nebo z BG udělat sprint. Kdo je koncovým zákazníkem? Zákazník toho produktu/služby na který děláme BG nebo je to náš zadavatel? Resp. Budeme v „pátek“ představovat náš prototyp našemu zadavateli nebo skutečnému zákazníkovy služby/produktu na které děláme BG.


Že by na tomhle principu fungovali i nové projekty?

Každý nový projekt co by vznikl by si musel projít pětidenním sprintem.


Připadá mi, že dělat sprint je mnohem jednoduší dělat pro vlastní firmu, spíš než pro cizí. Ale na druhou stranu i sám autor funguje jako facilitátor a pokaždé dělá sprint někde jinde.


Role (úkoly které bude potřeba zajistit) navíc

-ten kdo dělá prezentaci

(-ten kdo to dokumentuje proces)

-ten kdo shání zákazníky na pátek už od začátku, připravuje taky místnost a dotazník

-ten kdo to všechno zkontroluje a odevzdá





Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (1):



Tomáš Konrád - 15.12.2022 - 11:01


Napadá mě, že rozdělení Sprintu do 5 dnů pomůže k tomu dát si pauzu mezi jednotlivými bloky, vyčistit si hlavu a utřídit si myšlenky. Každopádně, Simčo, chci ocenit dobrou práci, a určitě to zabralo hromadu úsilí, smrknout 5denní Sprint do 24 hodin. Dá se říct, že jsi kvůli BG aplikovala na Sprint Parkinsonův zákon? :D Hranice, mezi šílenstvím a genialitou je často hodně tenká. ;) ZKUSTE TO a uvidíte! Přeju hodně štěstí! :)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: