Proč jsem si tuto knihu vybral?
No... při našich prvních offline TS postupně přinášel Filip Zárobský poznatky z této knihy během našich různých týmových sporů. Ony teoretické znalotsti mě velice zaujali, neboť se jedná o přesně ten styl komunikace, který mě baví a naplňuje jen jsem do teď nevěděl jak na něj.
Obsah:
Autorka v knize velmi jasně vysvětluje jednotlivé aspekty radikální otevřenosti a vše zároveň skvěle doplňuje o příklady z jejího profesního života, jež jsou navíc ze zajímavých firem jako je Apple, Google atd. což je pro mě TOP STROP, protože mě pak kniha mnohem více zaujme.
Metody které jsem se zde naučil:
Rozdělení na chování na čtyři kvadranty a to ničivá empatie, manipulativní neuprřímnost, útočná agrese a ta ona jedniná skvělá radikální otevřenost.
Ničivá empatie
Asi nejhorší kvadrant neboť zde nepodáváme žádnou zpětnou vazbu, protože se bojíme, že danné osobě ublížíme a tak raději mlčíme a nechávéme se danou osbou topit v chybách
Příklad: v týmu bych nepracoval jak měl, ale nikdo by mi to neřekl aby mi neublížil a abych se necítil dotčeně.
Manipulativní neupřímnost
Když mi na dané osobně nezáleží a bojím se s ní jít do konfrontace, takže radši nic neřeku abych se sám netíl špatně
Příklad: Opět nebudu pracovat jak mám, ale tento krát to někdo nahlas zvolá předevšemi aby mě zesměšnil a zároveň aby se ho to nedotklo.
Útočná agrese
Tentokrát se už nebojíme jít do konfliktu, ale na dané osobě nám nezáleží takže na ni jsmě klidně až nepříjemní a "sekýrujeme".
Příklad: Zas a znova kašlu na své povinnosti a teď někdo ale přijde a dá mi to pěkně sežrat a ideálné předevšemi.
Radikální otevřenost
Ideální kombinace konfrontace a osobního zájmu. Na osobě vám tolik záleží, že jí dáte zpětnou vazbu mezi čtyřma očima, aby jste ji pomohli.
Příklad: Tady už dám příklad z mého života. Na bridádě v hotelu, který vlastnil náš rodinný známý, byl zároveň majitel a provozní tatáž osoba. A jelikož jsme byl mladý (3 dny mi bylo 15) a neměl jsem s číšničinou zkušenosti, takže samosebou, že mi to neško úplně 100%. Pokaždé, když jsem se vrátil z placu, tak mi pan majitel vyčetl snad vše co jsem udělal špatně, ale bylo nad míru jasné, že to myslí dobře a že mi tím chce pomoc.
Snažte se propojit osobní sny a cíle s cíli pracvoními
Chceš-li postavit loď, nesmíš poslat muže, aby sehnali dřevo a nástroje ale nejdříve musíš ve svých mužích vzbudit touhu po nekonečných dálkách otevřeného moře. - Moc pěkné a výstižné
Příklad: Na letní brigádě jsem zařizoval obsluhu na svatbu. A mými "podřízenými" a zároveň spolužáky ze střední jsem si vysnil firmu na pořádání svateb. Po tom jsme měli všichni maximální motivaci pracovat na 100%, aby byla dobrá zpětná vazba.
Co jsem si vzal a uvědomil po přečtení této knihy?
Miluju zpětnou vazbu. Když mi někdo řekne co dělám špatně a dobře je prostě skvělé, protože já sám mám problém vidět své chyby, takže mi velmi pomáhá názor druhých pro uvědomění si vlastních chyb