Psychologie reklamy


3 body

Hodnocení: 90 %

Přidáno: 08.03.2023

Psychologie reklamy   Jitka Vysekalová

Proč jsem si knihu vybral?

 

Výběr proběhl ještě v době, kdy jsem se zabýval otázkami marketingového chápání projektu Holy Smoke. V té době jsem přečetl knihu „Jak na sítě“ a touto jsem navázal, nicméně k dočtení jsem se dostal teprve nedávno. Dalším důvodem bylo hlubší rozšíření znalostí získaných v již zmiňované knize. 

 

Co si z knihy odnáším?

 

Lidé jsou dle autorky naučeni chování získaného od blízkých osob (přátelé, rodina, prostředí ve kterém se pohybují) či od lidí, ke kterým vzhlíží a které mají za své idoly. Tento fenomén je nazvaný jako „napodobování“ a spousta společností zabývajících se marketingem tohoto jevu využívá. V reálném životě se s tímto lze setkat nejvíce pomocí obrázků, které ukazují lidi, kteří daný produkt využívají. à Osobně zde vidím spojitost ohledně chování rodičů, které se na mě osobně přenáší. Dalšími osobami, u kterých si uvědomuji toto chování jsou fotbalisté, které pravidelně sleduji.

 

Reklamy ve všech podobách mají za úkol ovlivňovat chování a přesvědčení spotřebitelů.

 

Principem psychologie spojeným s reklamou je takzvaný princip nedostatku. Tento princip vysvětluje, že lidé s větší pravděpodobností něco chtějí, pokud se domnívají, že se jedná o vzácný či nedostatkový produkt. Inzerenti využívají tento princip tím, že ve svých reklamách vytvářejí pocit naléhavosti na potenciální zákazníky.

 

Dalším principem, kterého marketéři využívají je fakt, že lidé s větší pravděpodobností nakoupí daný produkt ve chvíli, kdy se jim předtím něčeho dostane. V reálném životě se s tímto lze setkat u vzorků či dárků zdarma. Lidé mají poté pocit, že něco dané společnosti „dluží“, většinou podvědomě.

 

Některé společnosti využívají technik, které jsou škodlivě manipulativní. Tyto reklamy vytvářejí ve spotřebitelích falešné potřeby či pocit zranitelnosti.

 

Vyvolávání emocí je nejvyužívanějším principem v marketingu. Pomocí správně zacílené reklamy lze jednodušeji upoutat pozornost cílové skupiny a vzbudit v nich emocionální spouštěče. Autorka zde zmiňuje fakt, že spotřebitelé mají tendence ke změně podstaty osobnosti díky pravidelnému přísunu reklamy, které vyvolává správné emoce.

 

V reklamě je nezbytné pochopit princip zpracování informací zákazníka. Jelikož mají lidé omezený rozsah pozornosti, měly by být reklamy jednoduché a srozumitelné na první pohled. à S celkovým zjednodušováním marketingového sdělení se setkávám každý den a je mi to sympatické. Tohoto faktu jsem si nejdříve všiml u log společností jako je Instagram, Adidas či fotbalové kluby jako Slavia Praha či její nepovedený rudý rival.


Dle autorky je důležité využít reklamu tak, aby bylo co nejvíce efektivní a zároveň nepoškodila spotřebitele a neovlivnila ho špatným způsobem. Společnosti by se měli zaměřovat na problém s etickým kontextem. à krásným příkladem jsou dle mých zkušeností také hoaxy, které lidé díky emočním spouštěčům a utvrzujícímu přesvědčení rádi sdílí nebo politická kampaň pana Ing. Bureše.

 

Reklamy jsou dle autorky Vysekalové také nutno vnímat jako formu učení pro lidi.

 

Hodnocení knihy

 

Knihu lze celkově shrnout jako způsoby, jak reklama ovlivňuje chování spotřebitelů. K těmto informacím jsem se chtěl před přečtením knihy dostat, proto jsem spokojen s výběrem, jelikož mě tato tématika zaujala. Nejvíce se mi líbilo propojení s psychologií člověka, kde jsou veškeré tyto psychologické principy elegantně a zajímavě vysvětleny.


 Jsem si jistý, že poznatky z knihy se mohou hodit naprosto každému člověku. Ať už pro vlastní použití v podnikání, či prostému pochopení principů, které ho každý den podvědomě ovlivňují.





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Hodnocení: 90 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: