Tuto knihu jsem si kdysi dávno koupil a asi tak po roce, co strávila na mé poličce jsem ji přečetl, protože se mi celkem hodila ke schůzkám.
Kniha obsahuje tipy a příklady z praxe, především autora, jak funguje ovlivňování nebo jak zvýšit vaši přesvědčivost. Tyto tipy se dají samozřejmě využít i jako obrana proti tomu, aby vás někdo ovlivňoval.
Nejvíce z celé knihy mě pravděpodobně zaujala kapitola o průměrnosti a že funguje pro lidi jako magnet. Celý svůj život jsem předpokládal, že lidi spíše chtějí uniknout z průměru a být nad nim. Tuto znalost jsem využil na schůzce, která se týkala podnikání na trhu realit. Zajímavý je tento princip i z pohledu zpětné vazby – když řekneme, že většina firmy nestihla deadline, tak to pracovníky nemotivuje k tomu, aby ho příště splnily, protože přeci většina to taky nestihla. Proto by v daném případě byla správná zpětná vazba tato: Květa, Petr a Marie stihli deadline s předstihem a za to jim děkujeme atd.
Taky mě zaujal princip obdarování, a to nejen firemním zápisníkem či propiskou, ale třeba i nějakou pomocí zdarma, či empatickou radou – člověk se pak cítí zcela přirozeně zavázán, a proto je následně jednodušší mu následně něco prodat. Většinou stačí nějaká jednoduchá služba, která nás ve výsledku nic nestojí a může to sehrát velmi důležitou roli.
Každý z nás má nějaké ego a v knize se říká, jak s egem pracovat. Je zajímavé a myslím, že v mnoha případech i pravdivé, že lidi nejraději poslouchají sebe, a proto je nutné jim umět naslouchat. Tip k naslouchání: Nemusíte zazářit jako jedinečné hvězdy vy, radši dopřejte tento pocit druhé straně.
Kniha obsahuje mnoho dalších tipů, příkladů z praxe a rad. V něčem na mě působila kapku povrchně, ale mnohem méně, než jsem původně očekával. Z názvu vyplývá, že to bude klasická kniha pro obchodníky typu OVB atd, ale řídí se etikou a rozhodně nenabádá k nekalým praktikám.