Psychologie ovlivňování


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 15.03.2023

Psychologie ovlivňování   Vít Prokůpek

Proč jsem si zvolil tuto knihu?


Jedná se o mou první audioknihu, kterou jsem poslouchal ve svém volném času, kdy jsem nemohl číst. Největším důvodem byl můj dlouhodobý zájem o tuto tématiku. Když jsem četl poprvé o obsahu této knihy, zajímalo mě, jaké typy nevědomky využívám já i mé okolí.


Co jsem si z knihy odnesl?


Díky této knize budeme moct rozeznat, zda na nás osoby vědomě či nevědomě používají různé psychologické “taktiky”.


Prvním krokem je přiznání si, že zvládneme ovlivnit vše okolo nás. - V podstatě je to stejná myšlenka jako fakt, že bychom měli přijmout 100% odpovědnost za vše, co se kolem nás děje.


Ovlivňování je často pojato jako špatná věc, nicméně to tak, není. Všichni kolem nás ať chceme nebo ne svými činnostmi ovlivňují vše okolo nás.


Je důležité chodit po světě a pozorovat vše kolem nás - Stejné jako v knize “Všímavost”.


Přesvědčování: Vědomá snaha o změnu postojů nebo chování jiného člověka či skupiny osob při zachování svobodné volby. Druhá osoba musí mít vždy možnost říct ne → Kouření škodí lidem - přesvědčování. Pokud zakážeme kouření, jde o nátlak


Manipulace je přesvědčování s prvky nečestných technik. - Laici ho chápou často jako veškerou komunikaci s druhou osobou → Konečně odpověď na mou otázku - Není to tak! Většina lidí tudíž dle mého názoru nadužívají slova manipulace.


Ovlivňování - Vědomé nebo nevědomé působení na ostatní, které může či nemusí vést ke změně názorů či chování. - Velmi se děje v podvědomé bázi ve formě neverbální komunikace.


Je důležité koukat na věc z dlouhodobého hlediska a mít promyšlené následky pro nás i pro druhé lidi.


Utilitarismus - princip hodnocení jevů na základě užitečnosti - logiky


U “ale” se přestává poslouchat a začínají se vymýšlet protiargumenty, z čehož vznikají následně konflikty → tohoto faktu jsem si všiml nejvíce na dialogu


Když něco chceme, musíme to říct. Jediné co nás brzdí je jen naše obava z neúspěchu. 


“Protože” slouží jako automatický spouštěč. 


Lidi si můžeme naklonit, pokud po nich žádáme drobnou laskavost. - experiment B. Franklina → Vyzkoušeno v praxi s lidmi, kteří mě nemají v oblibě - Zajímavý výsledek :)


Věnovat oční kontakt člověku při komunikaci je základ, který bychom měli dodržovat. To platí i když koukáme do jídelníčku, TV atp. - S tímto osobně nemám problém a je to osvědčené


Zrcadlení vede k nárůstu důvěry. Stejně to funguje u parafrázování. - Skvěle tím ukážeme že člověka posloucháme. 


93 % komunikace je v neverbální komunikaci. - Nejčastěji rozšířená lež. 


11. - cvičení - přijímač a vysílač. —> 6x zopakovat větu (nějakou jednoduchou) 



Při seznámeni je dobré zopakovat jeho/její jméno. Těší mě Aničko atp. Jméno by mělo v rozhovoru zaznít, lidé ho slyší rádi a potom jsme automaticky atraktivněji vnímáni.


Společenské potvrzení - opora v ostatních lidech. Napodobování jiných kvůli tomu, že to dělá většina. 


Upselling - pokud někdo je už rozhodnut o koupi lze mu nabídnout drobnou věc na odkoupení. - Z praxe vím, že to takto funguje např. u koupi telefonu → nabíječka, sluchátka … nebo u aut → vyhřívaná sedačka, elektrická zrcátka atp.


Zajímavý je také takzvaný syndrom nedostatku - V případě že některá produkt na trhu chybí a je nedostatkový, stoupne cenově na trhu a bude více chtěný. - Stejně to takto funguje s námi, jako lidmi


Hodnocení knihy


Jak jsem psal již v úvodu, tato problematika mě zajímá už dlouhé roky a jelikož jsem se zde přiučil několik nových technik a faktů, musím ji hodnotit velice kladně. Tato AUDIOkniha se také moc hezky poslouchala a určitě dám audioknihám ve svém životě více příležitostí. :)











Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: