Začněte s PROČ
Velkým tématem v knize je „zlatý kruh“. Tento kruh nastiňuje, jak by měl leader ideálně komunikovat. Je nutné začít s „proč“
Proč dělám to, co dělám, proč prodávám to, co prodávám atd.
Většina firem a lídrů pracuje z „co“ a někdy s „jak“, ale to není dostačující. Člověk se rozhoduje podle „proč“. Daný člověk ani nemusí rozumět nebo umět zformulovat proč dělá/věří/nakupuje, může to být jen ten pocit „v kostech“ – to je to, co bychom měli chtít u zákazníka/zaměstnance/obchodního partnera vyvolat.
„Proč“ jsou naše hodnoty, naše přesvědčení. „Jak“ jsou činy, kterými tyto přesvědčení a hodnoty realizujeme a nakonec „co“ jsou výsledky těchto činů.
Společnosti se silným smyslem „proč“ jsou úspěšné. Dokáží inspirovat své zaměstnance. Inspirace přiměje člověka něco dělat. Není to manipulace, která je velmi běžná, ani aspirace, která je krátkodobá. Když je člověk inspirovaný opravdu to chce udělat, dělá to sám od sebe.
Důvěra mezi lídrem a svými zaměstnanci je klíčová. Důvěru si leader musí získat. O svém „proč“ mluvíte a pomocí „co“ ji prokazujete. Jestli jsou všechny prvky „proč“, „jak“ a „co“ v rovnováze, vzniká důvěra.
V knize je popsána metafora s katedrálou, která vystihuje, jak je „proč“ tak klíčové. Jeden kameník staví zeď, je to pro něho práce jako práce. Druhý staví tu samou zeď, ale rozumí, že je to část katedrály, je součástí něčeho většího, není to pro něj jenom práce. Druhý kameník ví „proč“, cítí to, je své práci loajální, protože staví katedrálu.
ATP
Ve své firmě se chci více zaměřit na „proč“. Více ji komunikovat se zaměstnanci. Inspirovat je k tomu, že jejich práce není jen dobrý výdělek, ale že díky nim vzniká něco, co tu bude spoustu let – les (kontext: řídím firmu, která se věnuje výsadbě stromků).