Podrobnější Podnikání z lavice s inspirací na konci


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 10.03.2022

Od nápadu k podnikatelskému plánu   Ivana Svobodová, Michal Andera

Proč jsem si knížku vybrala?

Knížku jsem si vybrala protože jsem se chtěla dozvědět něco více o tvorbě podnikatelského plánu. V rámci naši směrnice v družstvu budeme schvalovat projekty a proto mi přišlo dobré si zjistit jaké náležitosti bychom měli do našich plánů zahrnout.

 

 

Co mi přišlo nejzajímavější?

Byla to moje druhá knížka, která se týkala začátku podnikání, tvorbě business modelu a celkové jak krok po kroku postupovat. První knížkou bylo podnikání z lavice, které mi připadalo stručnější a lépe zpracované. Na druhou stranu tato knížka je popsána více detailně a velmi se mi líbí, že jsou na konci ukázkové 3 reálné podnikatelské plány pro inspiraci. Tím že už jsem četla podnikání z lavice, tak jsem mnoho pojmů už znala a řekla bych že i vyzkoušela.

 


 

PODNIKATELSKÝ PLÁN = písemný dokument, který popisuje všechny podstatné vnější i vnitřní okolnosti související s podnikatelskou činností.

Podnikatelský plán by se měl skládat z:


  1. Shrnutí
  2. Charakteristika produktu a vlastníka
  3. Analýza trhu a zákazníků
  4. Analýza konkurence 
  5. Analýza dodavatelů 
  6. Personální zabezpečení 
  7. Marketing
  8. Finanční plán 
  9. Analýza rizik
  10. Vyhodnocení projektu 
  11. Přílohy 

 

Měl by přinést odpovědi na:

-      Kde se nyní nacházím?

Nyní se s Presofkou nacházíme v bodě stagnace – nebo blíže řečeno, objednali jsme nové tašky, a potřebujeme konečně vytvořit konečné hotové produkty, které můžeme začít prodávat

-      Kam se chci dostat?

Chceme do konce března prodat 50 tašek, které jsme objednali

-      Jak toho chci dosáhnout?

Chceme rozjet náš instagramový profil, zkusit prodávat na Marketplace a nejlepším řešením by bylo dostat tašky do infocenter

 

 

Slovník:

Divergentní myšlení – kreativní myšlení na vymyšlení největšího počtu nápadů

Konvergentní myšlení – racionální myšlení pro vybrání nejlepšího nápadu

MVP – minimální životaschopný produkt

B2B – business to business – zákazník je firma

B2C – business to consumer – zákazník je zákazník

P2P – peer to peer – zákazníci poskytují službu jiným zákazníkům

Freemium – ochutnávka pro zákazníka 

Lock-in – zákazník si koupí produkt, ale musí dokupovat od stejné firmy (břity Gillette)

 

Podnikání není jen o zisku, je to efektivní způsob řešení problémů v našem okolí a zdroj užitečných inovací.

 


Co jsem už využila – ATP ?

Využití brainstormingu – brainstorming bych řekla, že je celkem denní chleba a stále mi přijde jako nejefektivnější a nejzaběhlejší způsob zrodu nových nápadů. Dost často ho používáme na našich BG a začínáme tak řešení problému. Velmi se nám osvědčila tabule na kterou zapisovatel píše nápady a všichni je vidí. Někdy se nám ovšem stává, že nápady rovnou i hodnotíme. V této chvíli musí zafungovat facilitátor.

Dalším tipem, který by bylo zajímavý vyzkoušet, by bylo psát místo na tabuli na papírky, které by se pak mohli přeskupovat. Tím by se jednotlivé nápady mohli dát do jiného kontextu a různě spolu kombinovat což by dalo vzniku něčemu novému.

Nutno podotknout, že brainstormingu velmi pomáhá prostředí ve kterém probíhá a myslím si, že v našem týmu už jsme se dostali do fáze kdy jsme efektivnější, protože se lidé nebojí říkat šílené a neotřelé myšlenky.

 

Přijde mi zajímavý koncept hry na investora a myslím si, že bychom to mohli zařadit do našich aktivit na TS – nebo při příštím brainstormingu. Můžeme nechat rozhodovat komunitu, tak že si tabuli s lístečky vyvěsíme na zeď ke stolu.

 

Lean Canvas – už se u nás v týmu zaběhl jako běžná věc, kterou projekty používají a přijde nám praktický. I když na druhou stranu mi přijde, že už nejsme zvyklí ho aktualizovat a vracet se k němu. Je to něco co si odškrtnu, že mám hotovo a jdu dál.

Lean Startup – tuto metodu jsme používali, bez toho aniž bychom věděli, že se tak jmenuje. Pro vývoj našeho produktu u Presofky jsme vyzkoušeli několik metod tisku, různé druhy barev na textil a odlišné látky. Byli jsme tak schopni dojít k zatím nejefektivnějšímu způsobu výroby. Avšak přijde mi, že jsme se moc zaměřili na efektivnost a prototypování, že jsme nedělali nic jiného a zatím i po pár měsících nemáme hotový reálný produkt se vším všudy, který můžeme začít prodávat. Zkrátka že MVP jsme měli mnohem dříve a tudíž jsme mohli začít s prodejem.

Myšlenkové mapy – jsou za mě skvělá věc. A začala jsem je dost hojně používat po přečtení

Friend Leadershipu. Pomáhají mi vizualizovat a utřídit moje myšlenky a podporují kreativitu. Můžeme díky nim nacházet spojitosti, které jsme předtím neviděli

 

Co bych ráda vyzkoušela?

Analýza konkurence – myslím si, že v tomto ohledu jsem v mých projektech dost pozadu.

Finanční plán – Z mého pohledu to byla do nedávna dost opomíjená část předprojektové fáze a právě i se zaváděním nové finanční metriky v tom vidím větší smysl. Pojí se to i se zavedením naší finanční směrnice v družstvu. Přijde mi dobré udělat si 3 scénáře – optimistický, pesimistický a reálný. Můžeme pak zhodnotit naši schopnost odhadu.

Vyhodnocení úspěšnosti podnikatelského plánu – Přijde mi, že tím, že jsme neměli dopředu pořádně propracované podnikatelské plány, neměli jsme se ani k čemu vracet. Pro hodnocení používáme různé formy reflexe. Nejčastěji motorolu nebo AAR, avšak nerozpracováváme je kvalitně.

Další věcí, nad kterou jsme podle mě moc nepřemýšleli jsou rizika a jak je můžeme snížit.


Závěr

Celkově mi knížka pomohla shrnout jaké jsou náležitosti podnikatelského plánu a uvědomit si co nám všechno v projektech chybí a nezamýšleli jsme se pořádně nad tím.




Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: