Paretovo pravidlo (80/20)


2 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 18.04.2021

Pravidlo 80/20   Richard Koch

Proč jsem si vybrala tuto knihu?

Paretovo pravidlo mě oslovilo, když se o něm zmiňoval Kuba Kubela na Houston Callingu v networkových break out roomech. Popisoval tento způsob jako něco, co mu změnilo myšlení, co se týče organizace práce.

Paretovo pravidlo jsem se rozhodla vyzkoušet na svém osobním projektu Magic Joys.

Paretovo pravidlo

Paretovo pravidlo se řadí pod manažerské techniky řízení času. Je taktéž známé pod principem 80/20. Autorem tohoto pravidla je Wilfredo Pareto. Tento ekonom při zkoumání italské populace zjistil, že

20 % obyvatelstva vlastní 80 % majetku. Taktéž se tento poměr ukázal v dalších oblastech, které uvedl na několika dalších případech:

-       20 % novinových článků obsahuje 80 % informací

-       20 % zákazníků přináší 80 % obratu

-       20 % zákazníků je autory 80 % stížností

-       20 % zákazníků vytváří 80 % přidané hodnoty

-       20 % času stráveného na poradě ovlivní 80 % usnesení atd.

Toto pravidlo je velmi úzce spjato s efektivitou. Mezi všemi úkoly, které zastávají manažerské pozice, jen 20 % z nich má za následek 80 % výsledného efektu a z 80 % ovlivní úspěšnost manažera.

K čemu je tedy Paretovo pravidlo dobré?

Paretovo pravidlo nám pomáhá si uvědomit, že většina výsledků vychází z minima úsilí, které do práce vynaložíme.

To znamená následující:

-       20 % zaměstnanců ve firmě produkuje 80% hodnoty

-       20 % zákazníků generuje 80% zisku

Z tohoto tvrzení nám tedy vychází, že bychom se měli nejvíce soustředit na 20 % klientely, která nám generuje 80 % celkového výdělku.

Paretovo pravidlo se nám však často ukazuje i v každodenním životě. Uveďme si to na příkladů telefonních kontaktů. S minimem z nich jsme skutečně v kontaktu. Možná i zde je možné se dostat na pravidlo 80/20 a jistě existuje spoustu dalších příkladů, které denně zažíváme.

Otázky, které bychom si měli položit

Pokud chceme aplikovat Paretovo pravidlo do naší podnikatelské praxe, je třeba si položit dvě zásadní otázky:

-       Kterých 20 % příčin je zdrojem 80 % mých problémů a nespokojenosti?

-       Kterých 20 % příčin je zdrojem 80 % výstupů, o něž usiluji, a tedy mé spokojenosti?

Jak jsem aplikovala Paretovo pravidlo do praxe

V mém osobním projektu Magic Joys propaguji šperky pouze pomocí online marketingu. Na sítích působím na Facebooku, Instagramu, TikToku a Fleru. Dále domlouvám propagaci s influencery.

Jelikož je platforem, pomocí kterých vytvářím propagaci poměrně dost a cítila jsem, že ne všechny mi vyhovují, rozhodla jsem se je prozkoumat a Paretovo pravidlo na ně aplikovat.

Placenou propagaci aplikuji na Facebooku, Instagramu a Fleru. Jelikož sleduji výsledky jednotlivých kampaní, vyšlo mi z nich, že nejvíce prodejů mi vzešlo z Instagramu, kde se i pohybuje nejvyšší koncentrace cílové skupiny. Sledující zde se mnou aktivně komunikují a vytvářím zde pro svoji značku komunitu a hlavní komunikační platformu. Z Fleru šlo podstatně méně prodejů, ale zato je tam reklama mnohem levnější (v měřítku počet prokliknutí/Kč). Žádný prodej naopak nešel z facebookové reklamy, pomocí které se mi ověřilo, že zde ani nereaguje cílová skupina.

Z tohoto menšího „průzkumu“ si odnáším, že mojí hlavní platformou, na kterou se chci primárně soustředit, je Instagram. Pro tuto platformu také vytvářím jedinečný obsah přizpůsobený potřebám uživatelů. Na ostatní sítě obsah pouze přesdílím, ale jinak jim nevěnuji zvláštní pozornost. Na TikTok tvořím také jedinečný obsah kvůli nejlepšímu organickému dosahu. U jednoho příspěvku se mi podařilo, že měl téměř čtvrt milionu shlédnutí, tím pádem se dostal do povědomí hodně lidí a opět zajistil prodeje.

V čem mi Paretovo pravidlo pomohlo?

Díky Paretovo pravidlu jsem si uspořádala prioritní platformy a zjistila, kterým se vyplácí dávat pozornost. Ty, které přinášely minimální, nebo dokonce žádné prodeje jsem tak úplně vynechala nebo na ně přispívám minimálně. Co je výsledkem? Díky odstranění nepodstatných platforem mohu svoji pozornost soustředit na platformy, které mi přináší zisk a zvýšit tak potenciální počet prodejů. Nevím, zda se mi povedlo aplikovat vyloženě pravidlo 80/20, nicméně jsem si jistá, že mi to zefektivnilo práci.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: