Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: 100 %

Přidáno: 21.01.2021

Pátá disciplína, Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

Proč jsem si tuto knihu vybral?


Knihu jsem si vybral ze dvou důvodů, z prvního, toho že ji musím přečíst na zkoušku (nebudu lhát) a z druhého, že ji moji spolužáci vychvalují, takže mi to nedalo a to bylo zároveň takové to poslední kopnutí pro to si ji konečně přečíst.


Co jsem si z knihy odnesl?


Tak hlavně to je těch 5 disciplín a to:


První disciplína

„Osobní mistrovství“. Ta se soustředí hlavně na jednotlivce, protože pokud se učí jednotlivci, učí se i organizace. Je tedy potřeba, aby se každý nějakým způsobem rozvíjel. Chodit číst knihy, učit se a zlepšovat se. Velký problém je když po nějaké době ztratíme po věc zápal, tak už nemáme důvod se nějak zlepšovat.

  • Od mých 15 let dělám číšníka a byť tu práci miluji a mám moc rád, tak můj zápal postupně upadal, protože jsem se dostal do prostředí kde jsem se už nemohl dál rozvíjet a neměl jsem motivaci se stát "mistrem v oboru".


Druhá disciplína

„Mentální modely“. Mentální modely hrají velkou roli v našem chování. Určují, jak vnímáme skutečnost.


  • V práci jsem dělal z menu talíř s krájenými pochutinami z pultu a snažil jsem to dělat co nejvíce načančané, tak aby to nelahodilo jen žaludku ale i oku a dělal jsem to cílem (viz obrázek) Spokojený zákazník to řekne dál a to přinese nové zákazníky a to další potencionálně spokojené zákazníky. No jenže můj zaměstnavatel v tom viděl zbytečnou ztrátu času.

= 2 jinak nastavení lidé, 2 pohledy na svět



Třetí disciplína

„Sdílená vize“. Sdílená vize podporuje zapálenost do určité činnosti, protože když tým nemá sdílenou vizi, tak může ztrácet chuť a motivaci k dosáhnutí cíle. Společná vize není zadání, ale spíš motivace to ono zadání vyplnit.


  • Na letní brigádě jsem zařizoval obsluhu na svatbu. Společně se spolužáky jsme vytvořili společnou vizi toho, jak budeme mít úspěšnou cateringovou společnost zaměřenou právě na události jako jsou svatby. Byť jsem tam byl jako vedoucí obsluhy, tak jsem nemusel neustále dohlížet na kvalitu naší služby, protože jsme všichni měli stejnou vizi a tak jsme pracovali na 100% bez nutnosti dohledu.


Čtvrtá disciplína

„Týmové učení“. kapitola jež se asi nejvíce odráží ve vzdělávacím systému Team Academy, protože se zde popisuje důležitost fungování v týmů. autor zde také popisuje důležitost Dialogu a diskuze, jež jsou dva hlavní typy komunikace v týmu. Kde dialog je o předávání informací a naopak diskuze je primárně o tom ostatní přesvědčit o mé pravdě



Pátá disciplína

"Systémové myšlení" podle autora nejdůležitější disciplína, neboť nemůže žádný systém fungovat bez všech jeho částí, stejně jako těchto pět disciplín nemůže fungovat, když jedno vypadne. To ale také znamená, že nemůžeme vinit jedince z chyb celku.


Dále kniha pojednává o tom že nemáme myslet lineárně, ale "kruhově" viz obrázek u druhé disciplíny.


Závěr

Kniha mi přijde jako jeden z pilířů našeho vzdělávání, takže si ji obzvlášť vážím a vím, že se k ní ještě několikrát vrátím. Nyní na našich TS probíráme osobní vize, což je pro mě jeden z největších oříšku, ale s tato kniha mi s tím velmi pomáhá.



Hodnocení: 100 %

Nový komentář:







Komentáře (1):



Jana Švecová - 05.02.2021 - 08:06


WOW :-) Teorii propojuješ s praxí! Reflektuješ na své zkušenosti a popisuješ efekt, který to přinášelo, případně upozorňuješ na úskalí. Super. Jen tak dál, nezastavuj, těším se na další eseje - už dlouho není nová nahraná ;-)

Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: