Pátá disciplína


3 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 01.01.2023

Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizace   Peter M. Senge

TÉMA: Literatura zahrnuje hlavní myšlenky, které bychom měli uplatňovat v praxi pro odstranění „poruch učení“,které ohrožují produktivitu a kreativitu. Organizace k osvojení nových schopností a dovedností pro uchování životaschopnosti. Mezi pět disciplín učící se organizace patří: mentální modelyosobní mistrovstvíspolečná sdílená vizetýmové učenísystémové myšlení

Pětice disciplín se rozvíjí jako soubor – je totiž obtížnější integrovat nové nástroje, než je uplatňovat samostatně, jeden nezávisle na druhém (celek je více, než souhrn jeho částí).


„Podstatou učící se organizace je změna myšlení – přechod od vnímaní sama sebe jako bytosti oddělené od světa k pochopení své osobní spojitosti se světem, od vnímání problémů jako nepříjemností, k poznání, jak naše vlastní jednání vytváří problémy, které zakoušíme.“


„Učící se organizace je místo, v němž lidé nepřetržitě poznávají, jak vytvářejí svou skutečnost. A jak ji mohou měnit.“


ÚVOD:

a) Převládající systém řízení

b) Čas protichůdných tendencí

c) Ohlasy z první linie


1.     KAPITOLA: „Dejte mi páku dostatečně dlouhou… a jednou rukou pohnu světem“ (Archimédés)


Disciplíny učící se organizace


1) OSOBNÍ MISTROVSTVÍ (duchovní základ učící se organizace, hranice 30 let – poté ztrácíme zaujatost a vášeň seberozvoje) – získání převahy nad lidmi/věcmi, přistupujeme k životu jako umělec k uměleckému dílu, daří se díky soustředění celoživotního učení, projasňovat svou vizi, soustřeďovat energii, rozvoj trpělivostiobjektivně vnímat skutečnost, upevňuje motivacik nepřetržitému poznávání, NEBÝT SPOKOJEN se sebou JE SPRÁVNÉ – nutí to STÁLÉ POSOUVÁNÍ sám sebe, celoživotní cesta vede k posunu nikoli k převaze (zušlechťovat myšlení)


2) MENTÁLNÍ MODELY – zakořeněné předpoklady, hodnoty či obrazy, jak si svět vykládáme a jak v něm jednáme („škatulkování“ – předpojatost), vyžaduje „učeníplné“ rozhovory a dotazovaní (reflexe), uvědomit si zvyky kterými jednáme, mít nadhled (vede k osobnímu mistrovství)


3) SDÍLENÁ SPOLEČNÁ VIZE (=víra) – bez cílů a hodnot není možné dál růst (není kam), tvorba společné identity a společného směřování, nesmí chybět disciplína, fúze každé vize jednotlivce (střípky tvoří zrcadlo)  dynamické, mění se to


4) TÝMOVÉ UČENÍ – východiskem je DIALOG (zahodit veškeré domněnky a zahájit společné přemýšlenídia-logos řecky znamená volný tok myšlenekodstranit vnitřní postoje – brání učení); rychlejší růst členů, je třeba být ochoten a učit sečím více se učím tím více pociťuji svou neznalost(„Vím, že nic nevím.“), pomáhá rozvíjet individuální zkreslené obrazy, podstata komunikace a spolupráce


5) SYSTÉMOVÉ MYŠLENÍ – při dešti se rozvodní i ostatní řeky (vzájemné ovlivnění), podnikání je také propojeno sítí a vzájemné účinky se projeví za roky, vnímat vztahy než výsledek(příklad s plněním sklenice vodou pomocí regulace toku)


Zákon zpětné vazby – zpětnovazební smyčky: chápání příčinností


Třístupňové kontinuum: stupně učení, jimiž musí člověk projít, aby zvládl projít všechny disciplíny – rozvíjení nových schopností

  1. Symptomatické – funguje jako náplast problémů, vrátí nás k problému
  2. Zásadní – definitivní změna vzorce jednání (Řešit příčinu, nikoli následky)
  3. Posilující jednání problému – podmínka – zpomalující jednání  meze, které jsou potřeba brát v potaz, poté se může situace zhoršit
  4. Prodleva (mezi nimi) – inklinuje ke sklouznutí k symptom. ř.


Metanoia – „cosi jako posun a změna myšlení“, změna mentálních modelů


Otázky:

„Je možné, aby tým zapálených manažerů, v němž všichni mají IQ vyšší než 120, dosahoval kolektivního IQ 63? (Tým. Učení)

Jste dle vás již poučený člověk? – podle knihy nemůžeme nikdy říci. 

Myslíte si, že slovo „učení“ ztratilo svůj původní význam?

Co pro vás znamená zapojení sama sebe v týmu? 

Co je dle vás transcendence? 

Jsem si vědom svého mentálního modelu, který překonáváme? Čtení knih – ztráta času/přínosnost 


ZÁVĚR – ATP:

Této knize jsme, z důvodů její obsáhlosti a náročnosti, věnovali 2x TS.

Ačkoli tuto knihu řadím mezi tu náročnější literaturu, podotýkám, že Pátou disciplínu by si měl přečíst každý student zajímající se o seberozvoj a neustálé učení se (minimálně každý student Tiimi).

Dokázal jsem si z knihy odnést pojmy spojené se vzděláváním v Tiimi, a důkladný popis všech pěti disciplín (jejich vzájemnosti). Pracuji s knihou jako hlavní zdroj pro tvorbu Learning Portfolia předmětu Učící se organizace.



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Marketing

Body: 2

29.10.2024

Kategorie: Podnikání

Body: 3

26.10.2024

Kategorie: Inovace

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Koučování

Body: 3

25.10.2024

Kategorie: Management

Body: 2

Kategorie: Společnost

Body: 0

Sleduj nás na sociálních sítích: