Pátá disciplína: Teorie a praxe učící se organizacePeter M. Senge
TÉMA: Literatura zahrnuje hlavní myšlenky, které bychom měli uplatňovat v praxi pro odstranění „poruch učení“,které ohrožují produktivitu a kreativitu. Organizace k osvojení nových schopností a dovedností pro uchování životaschopnosti. Mezi pět disciplín učící se organizace patří: mentální modely, osobní mistrovství, společná sdílená vize, týmové učení, systémové myšlení.
Pětice disciplín se rozvíjí jako soubor – je totiž obtížnější integrovat nové nástroje, než je uplatňovat samostatně, jeden nezávisle na druhém (celek je více, než souhrn jeho částí).
„Podstatou učící se organizace je změna myšlení – přechod od vnímaní sama sebe jako bytosti oddělené od světa k pochopení své osobní spojitosti se světem, od vnímání problémů jako nepříjemností, k poznání, jak naše vlastní jednání vytváří problémy, které zakoušíme.“
„Učící se organizace je místo, v němž lidé nepřetržitě poznávají, jak vytvářejí svou skutečnost. A jak ji mohou měnit.“
ÚVOD:
a) Převládající systém řízení
Stávající systém osobnost kazí. Lidé se rodí vybaveni motivací, sebeúctou, důstojností, zvídavostí a touhou se učit (schopnost radovat se z učení). NÍČIVÉ SÍLY: výhra cen, známky ve škole, červené diplomy - systém odměny a trestu
TŘI ZDROJE UČENÍ (třínohá stolička): pěstování aspirací (osobní mistrovství, sdílená vize), rozvíjení hloubavého rozhovoru (mentální modely, dialog), poznání složitosti (systémové myšlení)
SYSTÉM ŘÍZENÍ: krátkodobé ukazatele, hodnocení, vytyčuje cíle, řešení problémů, předvídat, kontrolovat, přiměřená soutěživost (vede k inovacím)
b) Čas protichůdných tendencí
globální konkurence (tlaky na výkonnost a náklady), nedostatek času, vzácnější zdroje
rozevírající se nůžky (rozdíly): majetní vs. nemajetní (Karl Marx)
c) Ohlasy z první linie
budování procesu učící se organizace vyžaduje mnoho trpělivosti
jak organizace fungují je důsledkem naší interakce
kolektivní spolupráce je tím nejlepším a nejjednodušším způsobem učící se organizace
1. KAPITOLA: „Dejte mi páku dostatečně dlouhou… a jednou rukou pohnu světem“ (Archimédés)
učí nás – rozebírat problémy na části, a plnit tak složitější úkoly krok po kroku
pokud chceme vidět „celkový obraz“ – snažíme se kousky pospojovat
D. Bohm: marné úsilí, ve slepeném zrcadle čistý obraz neuvidíme
není důležité se učit od raného věku – stačí, když se budeme učit rádi a přirozeně
důležité: důvěřovat si, podporovat se, zajímat se, doplňovat se – společné cíle
Disciplíny učící se organizace
podstatný význam a vzájemnou potřebu všech 5 disciplín (př. letadlo se čtyřmi technologiemi nevzletí, od té doby jej celý život vyvíjíme):
každá z nich má důležitý dílčí rozměr pro vytváření organizací:
vzájemná provázanost
1) OSOBNÍ MISTROVSTVÍ(duchovní základ učící se organizace, hranice 30 let – poté ztrácíme zaujatost a vášeň seberozvoje) – získání převahy nad lidmi/věcmi, přistupujeme k životu jako umělec k uměleckému dílu, daří se díky soustředění celoživotního učení, projasňovat svou vizi, soustřeďovat energii, rozvoj trpělivosti, objektivně vnímat skutečnost, upevňuje motivacik nepřetržitému poznávání, NEBÝT SPOKOJEN se sebou JE SPRÁVNÉ – nutí to STÁLÉ POSOUVÁNÍ sám sebe, celoživotní cesta vede k posunu nikoli k převaze (zušlechťovat myšlení)
2) MENTÁLNÍ MODELY – zakořeněné předpoklady, hodnoty či obrazy, jak si svět vykládáme a jak v něm jednáme („škatulkování“ – předpojatost), vyžaduje „učeníplné“ rozhovory a dotazovaní (reflexe), uvědomit si zvyky kterými jednáme, mít nadhled (vede k osobnímu mistrovství)
Jak se změní mentální model? Uvědomění - Co to definuje - Přijmout - Fungují oba, paralelně - „Schizofrenní“, posuzujeme - Zavrhnout starý
3) SDÍLENÁ SPOLEČNÁ VIZE (=víra) – bez cílů a hodnot není možné dál růst (není kam), tvorba společné identity a společného směřování, nesmí chybět disciplína, fúze každé vize jednotlivce (střípky tvoří zrcadlo) dynamické, mění se to
4) TÝMOVÉ UČENÍ – východiskem je DIALOG (zahodit veškeré domněnky a zahájit společné přemýšlení; dia-logos řecky znamená volný tok myšlenek; odstranit vnitřní postoje – brání učení); rychlejší růst členů, je třeba být ochoten a učit se, čím více se učím tím více pociťuji svou neznalost(„Vím, že nic nevím.“), pomáhá rozvíjet individuální zkreslené obrazy, podstata komunikace a spolupráce
POSTUP DIALOGU: DEFINICE PROBLÉMU – až 80% z celkového času věnovat kvalitní přípravě/definici (Výčet informací - Výběr konkrétně - Implementace - Kontrola)
5) SYSTÉMOVÉ MYŠLENÍ – při dešti se rozvodní i ostatní řeky (vzájemné ovlivnění), podnikání je také propojeno sítí a vzájemné účinky se projeví za roky, vnímat vztahy než výsledek(příklad s plněním sklenice vodou pomocí regulace toku)
slučuje ostatní disciplíny do soudržného celku teorie a praxe
pokud převládne Nesystémové myšlení– vizi se nemůže dařit
umožňuje porozumět všem aspektům učící se organizace – vnímání sebe a světa
spočívá ve změně myšlení – schopnost vnímat vztahy než lineární řetězce příčin
schopnost vnímat procesy změny než okamžité stavy
Co vnímáme za systémové myšlení? ZPĚTNOU VAZBU
Zákon zpětné vazby – zpětnovazební smyčky: chápání příčinností
Posilující – motor růstu/poklesu (akce & reakce – např. chování lidí před krizí, pozitivní recenze na Váš výrobek, efekt módních trendů)
Vyvažující – brzda pohybu (rovnováha, status quo) (např. cíleně orientované chování, princip homeostázy, nabídka & poptávka, peněžní půjčka) – cíl: dosáhnout konkurenční výhody, omezení syndromu vyhoření
Prodlevy = narušují harmonii (při jídle pocit nasycenosti necítíme tak, jak bychom měli, to však až po dojedení / ideální teplota vody ve sprše)
Třístupňové kontinuum: stupně učení, jimiž musí člověk projít, aby zvládl projít všechny disciplíny – rozvíjení nových schopností
SYSTÉMOVÉ ARCHETYPY: spočívá v zažité struktuře (I. meze růstu, II. přenášení břemene); Archetyp = původní vzor/model, prototyp, zjednodušené základní schéma problému, důležité pochopit strukturu systému včasná identifikace jádra problému – slouží k diametrálnímu zjednodušení postupu:
Meze růstu – určité hranice principu (pro zlepšení problému, se musí zhoršit)
Přenášení břemene – problém vyřešit Symptomatickým nebo Zásadnímřešením:
Symptomatické – funguje jako náplast problémů, vrátí nás k problému
Zásadní – definitivní změna vzorce jednání (Řešit příčinu, nikoli následky)
Posilující jednání problému – podmínka – zpomalující jednání meze, které jsou potřeba brát v potaz, poté se může situace zhoršit
Prodleva (mezi nimi) – inklinuje ke sklouznutí k symptom. ř.
Metanoia – „cosi jako posun a změna myšlení“, změna mentálních modelů
dochází k tomu během učící se organizace – učíme se neustále učit
Řekové: překročení, transcendence (mimosmyslové vnímání), probuzení sdílené intuice, obrácení, pochopení hlubšího významu slova „učení“
„Učící se organizace“ – při spojení nastává problém – dnes používané slovo „učení“ ztratilo svůj původní význam – slovo vyvolává obrazy žáků sedících pasivně ve školních lavicích (synonymem k: „vstřebávání informací“)
skutečným „učením“ znamená být lidskou bytostí – znovuvytváření sama sebe, schopnost dělat doposud nevyzkoušené, tvořit, vytvářet vlastní budoucnost
Otázky:
„Je možné, aby tým zapálených manažerů, v němž všichni mají IQ vyšší než 120, dosahoval kolektivního IQ 63? (Tým. Učení)
Jste dle vás již poučený člověk? – podle knihy nemůžeme nikdy říci.
Myslíte si, že slovo „učení“ ztratilo svůj původní význam?
Co pro vás znamená zapojení sama sebe v týmu?
Co je dle vás transcendence?
Jsem si vědom svého mentálního modelu, který překonáváme? Čtení knih – ztráta času/přínosnost
ZÁVĚR – ATP:
Této knize jsme, z důvodů její obsáhlosti a náročnosti, věnovali 2x TS.
Ačkoli tuto knihu řadím mezi tu náročnější literaturu, podotýkám, že Pátou disciplínu by si měl přečíst každý student zajímající se o seberozvoj a neustálé učení se (minimálně každý student Tiimi).
Dokázal jsem si z knihy odnést pojmy spojené se vzděláváním v Tiimi, a důkladný popis všech pěti disciplín (jejich vzájemnosti). Pracuji s knihou jako hlavní zdroj pro tvorbu Learning Portfolia předmětu Učící se organizace.