Pátá disciplína
Proč jsem si tuhle knihu vybral?
Popravdě jsem si tuto knihu vybral a přečetl, kvůli zkoušce Učící se organizace. Mnoho spolužáku mi říkalo, že kniha Učící se organizace je strašná a nudná, a tak jsem se rozhodl vzít vyšší kalibr a vrhnul se na Pátou disciplínu.
Hlavní myšlenka knihy:
Když se řekne pátá disciplína a učící se organizace hned se mi vybaví prostor pro zdokonalování a učení se novým věcem. Každá disciplína na sebe navazuje. Je nutnost nahlížet na její principy, podstaty a cvičení. Měli bychom se naučit ovládat všech 5 disciplín, jinak organizace nemůže dobře fungovat.
Hezký příklad v knize je letadlo - První boeing, který byl vyrobený, neměl na křídlech klapky. I když jeho motor byl velice silný a mělo to být průlomové letadlo, tak díky chybějícím klapkám museli výkon motoru snížit, jinak by letadlo nebo ovladatelné.
První disciplína - Osobní mistrovství
První disciplína se soustředí především na jednotlivce. Na jejich okruh vlastní osobnosti, sebevzdělávání, rozvoje cílů a neustávající touze po osobním rozvoji. Je potřeba, abychom se každý nějak rozvíjel.
Krásný příklad jsou naše TS, pokud se nebudeme každý sám vzdělávat a rozvíjet se, tak časem si nebudeme moc co říct a obohatit se a rázem vzdělávací část na TS nebude. Proto je dobré číst knihy. :)
Také je velmi důležité, abychom neztratili zapálenost do toho co děláme.(projekt, sebevzdělávání) Protože když ji ztratíme, tak už nemáme důvod se nějak zlepšovat.
Mohu dát příklad ze života. Když jsem dělal ve svých patnácti letech biatlon, byl jsem v našem Plzeňském klubu jeden z nejlepších. Moc mě sport bavil a žil jsem pro něj, ale začala mi pomalu ubývat motivace se posunout dál, protože jsem se neměl v daném klubu kam dál posunout. Proto když jsem dostal nabídku do jednoho z nejlepších klubu v České republice, jsem ani na sekundu neváhal a rozhodl se přestoupit. Moje zapálenost a motivace byla na 110% obnovena.
Druhá disciplína - Mentální modely
Mentální modely jsou založeny na velkém množství faktorů. Hrají velkou roli v našem chování. Důležitou roli, které mentální modely ovlivňuje, je například výchova v rodině, mentalita, rasa, náboženství, sociální skupina. Těžko se tyhle modely mění a přeučují. Nemůžeme úplně ovlivnit, v čem a jak vyrůstáme a jaký dopad to na nás může mít. Proto dochází k tomu, že si s někým rozumíme více, kdo je nám velmi podobný a s někým zase méně.
Dám například špatný příklad:
Někteří lidé mají zapotřebí být všude o 15 minut dříve. Aby se jim nestalo, že danou věc nestihnou, přijdou pozdě, aby na ně nikdo nečekal, atd….Bohužel já jsem opak a zastánce opačného případu. Držím se přísloví “Kdo dřív přijde, musí většinou čekat na ostatní” a radši vždy chodím na čas, ne-li pozdě.
Je to možná i trošku výchovou. I když máme příjmení Netrvalovi, tak skoro vždy jsme všude pozdě a jak se snažím jakkoliv, tak to nejde změnit. :D
= 2 jinak nastavení lidé, 2 pohledy na danou situaci
Třetí disciplína - Sdílená vize
Třetí disciplína se zaměřuje vytvoření společné vize. Pro fungování dobré organizace je tato disciplína nezbytná. Podporuje zapálenost do určité činnosti, protože když tým nemá sdílenou vizi, tak může ztrácet chuť a motivaci k dosáhnutí cíle.
Krásný příklad je naše vysněná CESTA KOLEM SVĚTA. Společná vize není něco, co musíme splnit (úkol), ale spíše motivace a výzva toho dosáhnout.
Proto se těším až si naplánujeme, jak bude vypadat naše cesta kolem světa a všichni budeme mít jednu společnou vizi.
Čtvrtá disciplína - Týmové učení
Do týmového učení spadá náš koncept Tiimiakatemia. Je to neodmyslitelná složka pro správné fungování týmu a učící se organizace. Popisuje se zde důležitost fungování v týmů, důležitost diskuse a dialogu, který jsou jedny z hlavních typu komunikace v týmu. Dialog je převážně o předávání informací, probírání veškeré problematiky v týmu, sdílení názorů a naopak diskuze je primárně o tom ostatní přesvědčit o mé/naší pravdě
Pátá disciplína - Systémové myšlení
Poslední disciplína je o nejnáročnější, ale nejdůležitější disciplínu. Nemůže žádný systém fungovat bez všech jeho částí/disciplín. Tým by měl analyticky rozebírat problémy a postupně je efektivně řešit. Měli bychom porozumět jednotlivým problémům a poté je chápat a řešit jako celek.
Říct si jakou roli v týmu zastáváme a co můžeme splnit a co ne. Aby následně řešil určitý problém, který dotyčná osoba zvládne správně uchopí. To znamená, že bychom neměli vinit jedince z chyb celého týmu.
Dáme si krásný příklad, když hráči hrají fotbalový zápas. Je jich v poli jedenáct a bez každého hráče na tom budou jen hůře a hůře. Ale také pokud nebudou zorganizovaný a každý hráč nebude vědět, jakou má roli, vznikne následně chaos a tým pravděpodobně prohraje.
Závěr:
Potvrdil jsem si to, že v podstatě ani bez jedné disciplíny nemůže dobře fungovat učící se organizace.
Kniha byla docela náročná a dlouhá, ale myslím si že jde docela v pohodě přečíst. Mám v knihách rád příklady z praxe, ale tady mi někdy připadalo, že jich bylo až moc a pro člověka to může být více zdlouhavý. Hezky mi to navazuje na 7 návyků skutečně efektivních lidí a v něčem se i kniha shoduje. knihu beru nakonec spíše pozitivně a jsem rád, že jsem si jí nakonec přečetl.