Online marketing: Od webovek k sockám


2 body

Hodnocení: neohodnoceno

Přidáno: 27.01.2024

Online marketing: Od webových stránek k sociálním sítím   Jitka Burešová

Proč jsem si knihu vybrala?

Knihu jsem si vypůjčila od Mišáka. Zmiňovala jsem, že v projektu tiimitalks momentálně stojíme na propagaci a celkovém marketingu a Míša mi půjčil tuhle knížku (díkýčko <3). Zároveň jsem potřebovala něco odborného, nabombeného teorií, co pak můžu využít okamžitě v praxi. A HLAVNĚ – něco ověřeného, co mi okamžitě pomůže s problémem v projektu.


O čem kniha je?

Kniha je učebnice / příručka obsahující návod k tomu, jak tvořit online marketingovou komunikaci a jak na netu fungovat co nejefektivněji.


Marketing je nauka o tom, jak přimět člověka k nákupu.


SWOT analýza

- Je to nástroj, který se používá k identifikaci silných stránek (strenghts), slabých stránek (weaknesses), příležitostí (opportunities) a hrozeb (threats).

- Celý princip spočívá v rozdělení získaných informací do čtyř kvadrantů, přičemž ty horní (silné s slabé stránky) jsou vytvořeny z interních informací a spodní kvadranty (příležitosti a hrozby) jsou složeny z externích informací.

- Síly (strenghts) – určí se pozitivní interní faktory (vše, co pochází z vnitřku společnosti), je důležité se zaměřit na oblasti, kde vynikáme, na naší konkurenční výhodu a podobně. (Např. silný tým, dobrá pověst, inovativní produkty, atp.)

- Slabiny (weaknesses) – určí se negativní interní faktory (opět z vnitřku firmy), které mohou omezovat úspěch organizace. Je zapotřebí zkoumat oblasti, kde jsou nedostatky nebo problémy. (Např. nedostatek financí, zastaralý web, nedostatečná odbornost v některých oblastech, atp.)

- Příležitosti (opportunities) – zjistí se vnější faktory, které mohou přinést výhody. Identifikujte trendy, změny ve společnosti, nové technologie nebo tržní potenciál. (Např. růst trhu, nové technologické možnosti, atp.)

- Hrozby (threads) – rozpoznejte vnější faktory, které mohou ohrozit úspěch organizace. Zkoumejte možné problémy, konkurenční hrozby nebo změny v externím prostředí. (Např. konkurenční tlak, atp.)


SMART metoda

- Pro správné stanovení cílů se dá využít metoda SMART, díky které je nejpravděpodobnější, že našich cílů dosáhneme. Tato metoda nám říká, že by naše cíle měly být:

- Specific (konkrétní)

- Measurable (měřitelné)

- Achievable (dosažitelné)

- Realistic (realistické)

- Time bound (ohraničené v čase)



STDC metoda (See Think Do Care)

- Model určený přímo pro internetový marketing.

- Tato strategie vychází z myšlenky, že není důležitý pouze nákup produktů, ale i přednákupní a ponákupní fáze.

- V každé fázi má zákazník jiné potřeby a motivaci. Z toho důvodu musí firma správně volit prostředky, kterými k zákazníkovi bude promlouvat a jinak pro něj všechno plánovat a připravovat.

- Nákupní fáze rozlišujeme do čtyř skupin:

- See

- Oslovuje se široké publikum.

- Cílem je vyvolat v potencionálním zákazníkovi pocit potřeby a dostat značku do povědomí veřejnosti.

- Snažíme se zde zaujmout.

- Think

- Zákazníci mají o značce povědomí a srovnávají nás s konkurencí, zjišťují si informace, navštěvují internetové stránky.,,

- Cílem je poskytnout zákazníkům informace, které jim pomůžou v rozhodování.

- Do

- Zde se potýkáme pouze se zákazníky, které firma přesvědčila o nákupu.

- Zákazník nakupuje produkt a součástí prodeje by měl být pětihvězdičkový zákaznický servis a dostatek informací pro zákazníka.

- Care

- Zákazník si již produkt koupil, ale tím to pro nás nekončí.

- Snaha pečovat o zákazníka a přimět ho k opakovaným nákupům.

- Až co si nakoupí opakovaně, můžeme mluvit o spokojeném a loajálním zákazníkovi.


- mini fun fact -

V knize je zmíněno top 10 nejpopulárnějších sítí světa (z roku 2020).


 

Což mi přišlo velmi zajímavé a chvilku jsem hledala a chtěla jsem zjistit, jak moc se to změnilo. Čekala jsem, že na prvním místě bude Instagram nebo TikTok, ale stále převažuje FB s Whatsappem.




Nástroje komunikačního mixu, které bych chtěla uplatnit i v tiimitalks:

- Reklama

- Za tu považujeme všechny formáty příspěvků na sociálních sítích, které jsou placené.

- Cílem reklam je rozšířit povědomí o značce, seznámit zákazníka s produktem, odlišit se od konkurence, prodat produkt atd.

- Nevýhodou je velký počet reklam.

- Přímý marketing

- Na sítích je realizován prostřednictvím komunikace uživatele s firmou nebo naopak.

- Kvůli časové náročnosti firmy často využívají chatboty. Je možnost i komunikace se zákazníkem pod příspěvky. Tuto komunikaci vidí i ostatní a proto by měla být komunikace vždy na profesionální úrovni. Zároveň to i tvoří image firmy.

- Guirella marketing

- Nekonvenční forma marketingu (např. kontroverzní, šokující,..). Cílem je dosáhnout maximálního efektu s minimálními zdroji.

- Reklama tohoto typu může být spojena s místem nebo lidmi. Naprosto s čímkoli. Kreativita zde nabírá velké obrátky. Může „zkrášlovat“ budovy, dopravní prostředky nebo konkurenční produkty (což je jedna z nejúčinnějších metod).

- Je tu zapotřebí velká fantazie, ale i odvaha, dokázat se udržet na tenkém ledě.

- Zde je pár příkladů Guirella marketingu:



Parkovací místo pro opilé řidiče. Tato reklama má vyvolat „strach“, že pokud budeme před jízdou pít alkohol, můžeme takto dopadnout.



Poslední dobou na sociálních sítích vnímám víc a víc pomyslné konkurenční škádlení, které konzumenti obsahu přímo milují.


Word of Mouth marketing

- Nejstarší a nejdůležitější výměna informací.

- Proces, kdy zákazník informuje své přátele a nebo známé o výrobku či službě, kterou si koupil.

- Můžeme se setkat jak s pozitivním WOM, tak i s negativním. Z toho negativního se nejde tak dobře vybruslit a měli bychom si na to dát velký pozor. (V knize je popisována bageta z Bageterie Boulevard, kdy v průběhu soutěže MasterChef Česko, vyšla bageta od jedné ze soutěžících. U zákazníků to však u facebookového příspěvku udělalo takový boom, že se na bagetu pod příspěvkem shrnula obrovská vlna kritiky. Soutěžící totiž byla mezi diváky neoblíbená a komentovali a kritizovali to tak lidé, kteří bagetu ani neochutnali. Bageterie na to však reagovala velmi rychle a vyšla s novou kampaní „Hej ty, už žádný hejty“ a k bagetě začali prodávat kyselý hořký čaj za jednu korunu. Tím se ukončila vlna negativity a bageta byla ve většině restaurací vyprodána. Takhle se správně reaguje na negativní WOM.)



- Pět základních pravidel pro WOM:

1) Být zajímavý

- Produktem, reklamou,..

- Nikdo nebude mluvit o nezajímavé nebo nudné značce.

2) Dělat věci jednoduše

- Keep it simple

3) Odlišit se

- Být jiný oproti konkurenci. Ať už nezvyklou barvou produktu, jeho designem,..

4) Produkt musí udělat lidi šťastnými

- Musí být tak moc spoko, aby produkt/službu doporučili dál.

- Budou se chtít se svými pocity podělit s ostatními (radost a smutek jsou nejsilnější).

5) Zasloužit si důvěru, respekt a reputaci

- Firma. Která dodržuje vlastní etický kodex, která dovede svými nápady překvapit a která se svými zákazníky dlouhodobě upřímně a fair komunikuje je ta, o které se mezi sebou budou lidé rádi bavit.

 

ATP

Z knihy mi velmi pomohla kapitola o segmentaci trhu, kde jsem díky ní zjistila, čím vším si mohu definovat avatara mého zákazníka. Na co nezapomenout a co nevynechat.

Segmentační charakteristiky lze rozdělit do následujících skupin:

- Demografické: pohlaví, věk, počet členů domácnosti

- Socioekonomické: příjem a vzdělání

- Sociopsychologické: životní styl, sociální třída, životní hodnoty

- Kulturní: kultura, náboženství, zvyky a tradice

- Geografické: město/vesnice, klimatické pásmo, hory/nížina


Listováním knihy jsem došla k několika střetům, kdy jsem si uvědomila, že dané metody používáme i u mě v práci. Například metody přímého prodeje (cross-selling a up-selling). U nás v práci využíváme link-selling, ke kterému dochází v našich konzultacích se zákazníkem. Kdy doporučujeme zákazníkovi produkty a následně mu doporučujeme další, dle toho, co se mu líbí. Dá se to využít více kreativně, např. v podobné barvě, vůni, tvaru,.. ve fantazii se meze nekladou. Využíváme i obě další varianty, jen jsem je neznala takhle pojmenované.



K projektu tiimitalks, se dá krásně využít výše popisovaná metoda STDC. Dle obsahu se dá zařadit do faktoru Think, kde zákazník/posluchač získává informace o produktu, i do fáze Care, kde můžeme tvořit obsah pro věrné zákazníky. Záleží na tom, kam podcast umístíme a jaký obsah budeme tvořit. Což máme pevně definované a tím, že zastupujeme tiimi a šíříme o nás povědomí, je tato metoda fajn k vyzkoušení.


Jelikož mám na starost sociální sítě celého projektu, velmi jsem využila načerpané poznatky z kapitoly týkající se marketingu na sockách. Přemýšlíme nad placenou reklamou a díky všem poznatkům (jak z knihy, tak i z konverzací s jinými lidmi) jsem se utvrdila v tom, že se více vyplatí vícero reklam na více platformách než jen třeba na Instagramu.

Zatím jsem žádnou z těchto metod ihned nevyzkoušela, ale zajisté vím, kam se obrátit.


Závěrem

Knihu velmi doporučuji, jedná se o moc fajn příručku, která pojednává o všem od webovek po socky. Je to psáno velmi příjemnou formou a rozhodně do knihy zabrouzdám znovu. Teď jsem řešila spíše sociální sítě, ale webové stránky budou v blízké době dalším tématem, kterým se budu chtít zabývat a v této knize je vše potřebné. Doporučuju všema deseti !!!



Hodnocení: neohodnoceno

Nový komentář:







Komentáře (0):



Nejnovější eseje:

Kategorie: Učení

Body: 0

Kategorie: Učení

Body: 2

05.09.2024

Kategorie: Duchovní růst

Body: 0

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 3

05.09.2024

Kategorie: Učení

Body: 2

02.09.2024

Sleduj nás na sociálních sítích: