Knihu jsem zařadil do kategorie „podnikání“ z důvodu jejího pojednávání o startupech a vývoji společnosti. Popisuje nejen pohyby a situace na trhu, ale také důležité historické momenty. Dozvíte se background těch světově největších společností jako je Apple, Tesla, Paypal nebo také dominantů ve webových prohlížečích.
KEYWORDS: inovace, startup, podnikání, vize, investor, byznys, trh, poptávka, nabídka, konkurence, monopol, marketing
TÉMA: Inovace – klíčové slovo této knihy. Autor, Peter Thiel, se jako první investor podílel na jedné z největších inovací všech dob – vznik sociální sítě Facebook. K tomu byl součástí zakládání světově známé společnosti PayPal nebo SpaceX. Díky tomu kniha mohla být obohacena o užitečné poznatky z praxe, nikoliv pouze teorie. Příběh o budování společností, které tvoří inovativní produkty.
POZNATKY z knihy:
Předmluva:
· v byznysu se nic neopakuje (jedinečná příležitost) – pokud osobnosti jen kopírujeme, nic se od nich nenaučíme
· výtvor zcela nové věci – jde o posun od nuly k jedničce
· je potřeba začít myslet jinak – tak, jak to vyžaduje dnešní doba a změny
PROGRESS
· pokrok horizontální = kopírování věcí, které již fungují (globalizace)
· pokrok vertikální = vymýšlení nových věcí (technologie)
HISTORIE
· 1993 – první webový prohlížeč Mosaic (vzápětí Netscape Navigator)
· 1997 – finanční krize ve východní Asii
Ponaučení prasknutí bubliny:
- nepostupujte skokově
- zůstaňte flexibilní
- vylepšujte to, s čím přišla konkurence
- zaměřte se na produkt, nikoli na prodej
STARTUP
- rychlé a efektivní postupy
- má omezené zdroje, malé týmy
- využití potenciálů členů týmu pro rozvoj
- klíčovým PRVNÍM krokem je samotné myšlení
- „Zpackáte-li zakládání startupu, už se to nespraví.“
- „Je jednodušší být dominantní na nepatrném trhu než rozsáhlém“
- jít rovnou na velký trh je špatné rozhodnutí
- ovládnout konkrétní tržní niku, poté postupně expandovat po dalších oblastí
- DOBRÝ OHLAS: nepotřebujete obchodovat pro celý svět, stačí dobrý ohlas zájmových/cílových skupin – poskytování služeb drobným klientům
KONKURENCE
· konkurence = nevydělá nikdo
· konkurence mění způsob našeho uvažování, jedná se o ovlivňovací „soutěž“
· kreativní monopol = nové produkty, užitek, zisk
· konkurenční výhoda
· dokonalá KONKURENCE (ideální stav) = TRŽNÍ rovnováha: poptávka/nabídka – cenu určuje trh, tržní síla
MONOPOL
- MONOPOL = Google. Vlastní cenotvorba produktu - maximalizace zisku. Vlastní prostor. Jediná možnost osvobození se od trhu.
- „Začněte malý a monopolizujte.“
Rysy monopolu:
- Proprietární technologie – inovace (který lidé ocení)
- Síťový efekt – Facebook; původně určen pro studenty Harvardovy univerzity
- Úspory z rozsahu – Twitter; 250 mil. uživatelů – pro další nepotřebuje s novými funkcemi
- Budování brandu – Apple; jedinečný branding
Lži monopolů:
- (skrytá) identita v oblasti předmětu činnosti – Google jako „reklamní společnost“
Lži stoupenců konkurence:
- základní chyba: zlehčování skutečné situace monopolů na trhu, nesledování současné konkurence
- odpůrci monopolů zlehčují situaci, zveličují svou mimořádnost
- monopolisté svou dominanci maskují (trh jako spojení několika větších trhů)
VÝHODA PRVNÍHO TAHU (first mover advantage) / POSLEDNÍHO TAHU
· PRVNÍ: táhnout první je taktikou, nikoli cílem
· POSLEDNÍ: podniknout poslední velký krok na konkrétním trhu (inovovat)
ČTYŘI SPOLEČENSKÉ TRENDY:
1. Inkrementalismus – řešení problému: krok po kroku, den po dni
2. Odpor k riskování – obava z pochybení/neznámého – cílem neudělat chybu
3. Sebeuspokojení
4. Plochost – nejsou ambice hledat tajemství
ODMĚNY
· čím méně dostává ředitel, tím lépe si firma vede
· „STATUS QUO“ – současný stav
· vysoké odměny vede k stagnaci, nikoli rozvoji (vytváření dalších hodnot)
MARKETING
· zlatým grálem – produkt se prodává „sám“
· marketing/reklama jsou účinné v případě (relativně) levných produktů
· maloobchod – jednorázové prodeje stovek až tisíců produktů
· virální smyčka (viral loop) – nejrychlejší, bez překážek – shlédnutí miliony lidí, sdílení dalším
PRODEJ „NEZÁKAZNÍKŮM“
· nestačí prodávat produkt zákazníkům – prodej zaměstnancům a investorům
· prodej médiím
· lidé nebudou obdivovat firmu bez PR strategie
OTÁZKY k zodpovězení při podnikání:
1. Technologie: Jste schopni přijít s průlomovou technologií namísto pouhého vylepšování?
2. Načasování: Je zrovna teď ten správný čas rozjet daný byznys?
3. Monopolu: Začínáte s velkým podílem na malém trhu?
4. Lidí: Máte správný tým?
5. Distribuce: Víte, jak budete produkt nejen vytvářet, ale také prodávat?
6. Životnosti: Bude vaše postavení na trhu udržitelné i za deset a dvacet let?
7. Tajemství: Objevili jste jedinečnou příležitost, kterou ostatní nevidí?
ZÁVĚR - ATP:
„Naším současným úkolem je najít jedinečné způsoby, jak vytvářet nové věci, díky kterým nebude budoucnost jen jiná, ale lepší – zkrátka od nuly k jedničce.“
Na knihu mám pozitivní názor a doporučuji těm, kterým vyhovuje dobře uchopitelné čtení nejen teorie, ale praktických příkladů. Jsou to reálné činnosti těch nejznámějších společností na světě –právě na nich Peter Thiel udává příklady. Autorův postoj ke čtenářům – předávání jeho zkušeností – jsem ocenil.