Kniha Od nápadu k podnikatelskému plánu nabízí podrobný návod a spoustu užitečných nástrojů, pomocí kterých může začínající podnikatel úspěšně zvládnout celou přípravnou fázi podnikání a maximalizovat šanci na úspěch. Druhá polovina knihy ukazuje pro inspiraci příklady úspěšných podniků a jejich podnikatelské plány.
Příprava podnikatelského plánu je v knize rozdělena do pěti částí:
Hledání nápadu
Zjišťování realizovatelnosti nápadu
Ověřování zájmu zákazníků
Byznys model
Podnikatelský plán
Hledání nápadu
K nalezení nápadu na podnikání lze využít řadu metod. Může jít o klasický Brainstorming, či sofistikovanější metody jako je 6_8_5, nebo Painstorming, který je zaměřený na přemýšlení nad potřebami potenciálních zákazníků. Tyto metody jsou užitečné, když plánujeme podnikání rozjíždět ve vícero lidech. Z vytvořených nápadů poté hlasováním vybereme ten nejlepší a přesuneme se na další fázi.
Zjišťování realizovatelnosti nápadu
Když jsme si vybrali nápad, se kterým bychom chtěli podnikat, je důležité si ověřit, jestli by o něj byl zájem. Zamyslíme se nad tím, jestli náš nápad uspokojuje nějakou potřebu potenciálního zákazníka, na kterou neexistuje řešení, popřípadě jestli jí řeší lépe než konkurence. Dále se lze zamyslet, jestli náš nápad využívá nějaké nevyužité zdroje, nebo je nevyužívá lépe než konkurence. Podstatné je se podívat na náš nápad z různých úhlů. Jací jsou zákazníci? Jak konkurenční je dané odvětví? Jak velká je přidaná hodnota našeho produktu nebo služby? Když náš nápad vypadá realizovatelně, přesouváme se k další fázi.
Ověřování zájmu zákazníků
Pokud náš nápad vypadá realizovatelně, je čas ověřit si, jaký by byl o naši službu či produkt zájem potenciálních zákazníků. Zde se již dostáváme k zajímavým nástrojům, které nám mohou pomoci se sběrem a analýzou těch správných dat,
které nám pomůžou uspět.
Design Thinking
Design Thinking je inovační strategie zaměřená na uživatele. Lze jí využít při rozjezdu podnikání. Zakládá na kvalitativním uživatelském průzkumu. Nejdříve se snažíme pochopit všechny souvislosti v našem vybraném odvětví a shromáždit co nejvíce souvisejících dat. Poté kontaktujeme potenciální zákazníky a pozorujeme, jak s naší službou či produktem interagují. Z interakcí opět shromažďujeme data a snažíme se z nich objevit něco, co by se dalo na naší službě či produktu zlepšit. Vytvoříme prototypy, ty opět poskytneme zákazníkům, získáváme zpětnou vazbu a snažíme se celý proces optimalizovat.
Hodnotový Canvas
Tento nástroj je jednoduchou vizualizací toho, co definuje našeho zákazníka, co zákazník potřebuje, co definuje náš produkt a jak zákazníkovu potřebu řeší. S jeho pomocí dokážeme sladit identitu našeho produktu s identitou zákazníka a to, jak služba či produkt řeší zákazníkovy potřeby.
Při ověřování zájmu zákazníků je základem sběr dat. Ty lze získat pozorováním svých zákazníků, konkurence, prostředí. Další možností jsou rozhovory. Můžeme se zákazníků dotazovat osobně a rozhovory stavět kvalitativně, nebo vytvořit kvantitativní dotazník, vždy záleží na druhu dat, co potřebujeme. Pokud nabízíme produkt, je vhodné vytvořit prototyp, ten poskytnout zákazníkům a na základě jejich zpětné vazby produkt zlepšovat.
Byznys model
V moment, co jsme si ověřili zájem zákazníků, je nutné se zamyslet, za co a jak nám vlastně budou platit. Můžeme mít skvělý nápad na službu, ale pokud není jasné, za co zákazník platí, může celý plán ztroskotat. Naštěstí i pro tyto situace existují užitečné nástroje.
Business Model Canvas
Tento nástroj nám umožňuje graficky zobrazit, jak se my odlišujeme od konkurence. Zapisujeme do něj, jaké jsou naše hodnoty, klíčoví partneři, zdroje, prodejní kanály, zdroje příjmu. Při řešení problémů v budoucnu se k němu můžeme vždy vrátit a ujistit se, jak je naše podnikání nastavené. Je vhodné jej podle potřeby revidovat a upravovat.
Lean Canvas
Tento nástroj je rozšíření toho předchozího. Zaměřuje se na problémy a jejich řešení a pomůže nám identifikovat v našem plánu slabiny. Zapisujeme do něj, jaká je naše výhoda oproti konkurenci, náš cenový model, unikátní hodnota naší služby či produktu, alternativy našeho řešení.
Pokud není na první pohled jasné, jakým způsobem budou zákazníci platit za naši službu, je možné se inspirovat u již existujících byznys modelů. Příkladem je model Freemium, kdy uživatel používá verzi naší služby, která je zdarma a zákazníkem se stává v moment, kdy si připlatí za prémiové funkce naší služby. Dnes je velmi oblíbený model Sdílené ekonomiky, kdy poskytujeme platformu pro propojování zákazníků a poskytovatele služby.
Podnikatelský plán
V moment, kdy máme ujasněno, jak budou naši zákazníci platit, stačí naše data dát na papír a naplánovat, jak vše zrealizujeme. Podnikatelský plán by měl obsahovat popis našeho produktu, analýzu trhu a zákazníků, analýzu konkurence, dodavatelů, marketingový plán, finanční plán, analýzu rizik, to, jak bude podnikání řešeno z personálního hlediska a vyhodnocení plánu z hlediska doby návratnosti investice, efektivnosti investice a potenciálu růstu. Podnikatelský plán se může hodit jak pro nás samotné, jako takový úkolníček, nebo třeba pro zhodnocení našeho plánu potenciálním investorem.
Kniha mi bohužel nepřinesla žádné nové informace, veškeré zmíněné nástroje a teorie jsem již znal. Přesto mohu říci, že pro mě byla velkým přínosem, jelikož se v ní mohu ujistit, zdali jsem při práci na projektu na nějaký prvek nezapomněl. Zároveň se některé nástroje hodí i do provozu našeho družstva, například jsem se v knize inspiroval, jak strukturalizovat výkaz zisků a ztrát a výkaz cash flow. Knihu bych doporučil každému, kdo chce podnikat, ale neví, kde začít. Tato kniha jim usnadní spoustu trápení.