Kniha Od nápadu k podnikatelskému plánu od autorky Ivany Svobodové a autora Michala Andery shrnuje vše potřebné k vytvoření fungujícího podnikatelského plánu.
Proč bychom vůbec měli chtít vytvořit podnikatelský plán? V první řadě nám ukáže, jestli nápad stojí za zrealizování. Odhalí rizika, finanční náklady a nastíní možnou finanční návratnost, když tyto důležité faktory pochopíme už v začátcích realizace nápadu, ušetří nám to čas v budoucí práci. Navíc je podnikatelský plán cestou k získání investora, financí banky nebo případných spolupracovníků.
První část knihy se věnuje nápadu. Autoři popisují techniky, kterými je možné nápady tvořit. Největší zkušenost jsem měl s technikou brainstorming, tu jsme v týmu použili nesčetněkrát — při tvorbě jména, cíle nebo právě při vymýšlení možného budoucího podnikání. Pravidla zmíněná v knize si s týmem ale zapomínáme opakovat před začátkem, a tak se nám občas stane, že některý z nápadů obdrží reakci, což pak ruší atmosféru a brainstorming se stává méně efektivním. Proto při příštím týmovém brainstormingu zdůrazním roli facilitátora a budu požadovat, abychom si zopakovali pravidla této techniky.
Technika, se kterou jsem se nesetkal byla painstorming, při ní týden pozorujeme své okolí a snažíme si všímat problémů, které řeší. Sledujeme lidi okolo sebe při běžných činnostech a pokoušíme se najít prostor pro zlepšení. Tuto metodu dle mého názoru používáme často podvědomě. Jsem zvědavý, jaký rozdíl bude, když se na tuto činnost budu soustředit vědomě.
Druhá část knihy popisuje byznys modely a po částech rozebírá podnikatelská plán. Byznys model je způsob, jakým firma vytváří, doručuje a zachycuje hodnotu. Tomuto tématu jsme věnovali celé TS. V první polovině jsme se snažili získat co možná nejširší přehled o byznys modelech a v druhé polovině jsme navázali praxí. Hledali jsem byznys modely známých českých firem a vytvořili jsme SWOT analýzu našeho družstva.
V knize byl zmíněn nástroj Lean Canvas, se kterým má náš tým už delší dobu zkušenost. já osobně jsem ho využil v TAP brandu pro projekt, jehož cílem bylo získat 500 přihlášek na náš obor. Díky Lean Canvasu jsem rychle získali přehled o tom, kam budeme naše úsilí směřovat.
Celý podnikatelský plán jsem zatím v žádném projektu nesestavil. Částečně jsem se v zmíněném projektu věnoval analýze trhu, zákazníků i konkurence. Nicméně to byl spíše stručný přehled situace. Celková analýza, kterou v TAP brandu chystáme po přihláškách, bude o dost náročnější a pravděpodobně si k ní budu muset sehnat literaturu a domluvit zákaznickou schůzku.
Ve větších projektech/byznysech, které mě nepochybně v Tiimi ještě potkají, se budu řídit radami z této knihy. Za užitečné pokládám sdílení odkazů přímo v knize, díky tomu mám k dispozici např. Google Trends nebo spoustu crowdfundingových platform.